دسته‌ها
اخبار

آشنایی با انواع XML و HTML


انواع مختلف نقشه سایت: XML در مقابل HTML
Анастасия Сотула
داریو زادرو

نقشه سایت برای اطمینان از ایند، شدن صفحات وب و دسترسی آسان برای کاربران و ،نده های موتورهای جستجو ضروری است. نقشه های سایت طرحی جامع از ساختار یک وب سایت ارائه می دهند که به موتورهای جستجو امکان می دهد محتوا را به طور مؤثرتری پیمایش کرده و درک کنند. با این حال، دو نوع اصلی نقشه سایت اه، متفاوتی دارند: XML و HTML.

تفاوت بین نقشه سایت XML و HTML چیست؟

هر دو XML (زبان نشانه گذاری eXtensible) و HTML (زبان نشانه گذاری HyperText) برای ساختار و سازماندهی اطلاعات در وب استفاده می شوند، اما اه، متفاوتی دارند.

نقشه‌های سایت XML در درجه اول برای موتورهای جستجو طراحی شده‌اند و فهرستی از تمام URL‌های یک وب‌سایت و اطلاعات قابل ،یدن اضافی، مانند آ،ین تاریخ اصلاح و اولویت هر صفحه را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، نقشه‌های سایت HTML برای کاربران ایجاد می‌شوند که یک طرح کلی کاربرپسند از ساختار یک وب‌سایت را ارائه می‌دهند که معمولاً به صورت فهرستی سلسله مراتبی از پیوندها ارائه می‌شود.

بیایید بیشتر شیرجه بزنیم.

نقشه سایت XML چیست؟

XML که به ،وان شاخه ای از یک استاندارد قبلی (GML) توسعه یافته است، به واژگان استاندارد برای تعریف ساختار یا معماری یک وب سایت تبدیل شده است. با این حال، XML به طور گسترده به ،وان وسیله ای برای تبادل داده از طریق ابزارهای دیگر مانند API ها استفاده می شود. اساساً، XML یکی از روش‌هایی است که چگونه رایانه‌ها از طریق یک قالب استاندارد شده «بر،ب‌ها» با یکدیگر «صحبت می‌کنند».

یک مثال اساسی از XML استاندارد برای وب سایت ها به صورت زیر است:

نقشه سایت xml

این مثال برای یک صفحه با “آ،ین تاریخ اصلاح” است تا موتورهای جستجو را از تغییر مطلع کند. بر،ب های اولویت و فرکانس اختیاری وجود دارد، اما ا،ر موتورهای جستجو آنها را نادیده می گیرند و از الگوریتم های داخلی خود برای تعیین این عوامل استفاده می کنند.

علاوه بر نقشه‌های سایت XML معمولی، نقشه‌های سایت تخصصی برای انواع خاصی از محتوا مانند تصاویر، ویدئوها و اخبار طراحی می‌شوند. و قبل از اینکه ا،ر موتورهای جستجو به استاندارد ،یدن موبایل اول بروند، نقشه های سایت موبایل نیز وجود داشت.

نقشه های سایت تصویری

نقشه سایت تصویر برای کمک به موتورهای جستجو برای درک و فهرست ، تصاویر در یک صفحه استفاده می شود. با ارائه URL تصویر، نقشه های سایت تصویر موتورهای جستجو را قادر می سازد تا محتوای تصویر را بهتر دسته بندی کنند.

داشتن ،اصر تصویر در نقشه سایت شما بسیار مهم است اگر تصاویر در وب سایت شما با استفاده از جاوا اسکریپت ارائه شوند. تصاویر یک CDN را نیز می توان به نقشه سایت اضافه کرد، اما باید دامنه را به طور جداگانه در ابزارهای مختلف وب مستر تأیید کنید.

دو راه برای افزودن داده های نقشه سایت تصویر وجود دارد. ابتدا به صورت فایل جداگانه مانند:

نقشه سایت تصویر

اما شاید متوجه شده باشید که اولین نمونه دارای فضای نامی است که متعلق به گوگل است. بنابراین، مشخص نیست که آیا سایر موتورهای جستجو این قالب را تشخیص خواهند داد یا خیر.

روش بهتر این است که داده های تصویر را در نقشه سایت اصلی XML خود قرار دهید، مانند:

نقشه سایت تصویر

با استفاده از این فرمت، همه موتورهای جستجو ساختار وب سایت شما را درک خواهند کرد. نقشه سایت تصویر می تواند دید و ترافیک وب سایت هایی را که به شدت به تصاویر در جستجو متکی هستند، مانند نمونه کارها عکاسی یا سایت های تجارت الکترونیک، افزایش دهد، بنابراین ارزش افزودن دارد.

نقشه سایت ویدیویی و خبری

دو قالب اصلی دیگر وجود دارد که من زیاد در مورد آنها غوطه ور نمی شوم، اما شما قطعاً باید بیشتر در مورد آنها بخو،د ویدئو و اخبار در صورتی که محتوای وب سایت شما در آن زمینه ها سنگین باشد، نقشه سایت را انجام دهید.

نقشه‌های سایت ویدیویی شامل جزئیاتی مانند URL ویدیو، ،وان، توضیحات، مدت زمان، تصویر کوچک و حتی اینکه آیا محتوای ویدیو برای خانواده من، است یا خیر. با استفاده از نقشه سایت ویدیویی، صاحبان وب سایت می توانند اطمینان حاصل کنند که محتوای ویدیویی آنها به درستی ایند، شده و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود که منجر به افزایش دید و تعامل می شود.

و با نقشه‌های سایت خبری، وب‌سایت شما با ارسال محتوای اخبار جدید سود خواهد برد. تنها اخطارها این است که نقشه‌های سایت خبری فقط مربوط به گوگل هستند و فقط باید محتوای 2 روز گذشته را شامل شوند. برای بینگ، شما استفاده می کنید PubHub و دستورالعمل های ارسال آنها را دنبال کنید.

نقشه سایت HTML چیست؟

این نقشه‌های سایت برای موتورهای جستجو یا رایانه‌ها نیستند، بلکه برای انسان‌ها – بازدیدکنندگان وب شما هستند. نقشه سایت HTML یک نقشه جامع از وب سایت شما است که به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا محتوای آن را به راحتی مرور کنند.

نقشه های سایت HTML یک چیدمان کاربر پسند و از نظر بصری جذاب ارائه می دهد که ساختار وب سایت شما را به نمایش می گذارد و تمام صفحات آن را به شیوه ای سازمان یافته ارائه می دهد. نقشه سایت HTML با ارائه یک ساختار سلسله مراتبی و پیوندهای واضح، تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد و بازدیدکنندگان را آسان تر می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت پیدا کنند.

نقشه سایت XML در مقابل نقشه سایت HTML برای SEO

اکنون که تفاوت‌های بین نقشه‌های سایت HTML و XML را می‌د،م، هر کدام چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارند؟ آیا باید از یک نوع نقشه سایت بر دیگری استفاده کنید؟

نقشه های XML در بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO) وب سایت و دید کلی در صفحات نتایج موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. نقشه سایت XML برای کارایی ،یدن ضروری است.

مزیت اصلی نقشه های XML توانایی آنها در ارائه فهرست جامعی از تمام صفحات یک وب سایت به موتورهای جستجو است. این تضمین می‌کند که ،نده‌های موتور جستجو می‌توانند تمام محتوای مربوطه، از جمله صفحاتی را که ممکن است به راحتی از طریق ناوبری وب‌سایت در دسترس نباشند، کشف و فهرست‌بندی کنند.

علاوه بر این، نقشه‌های سایت XML همچنین به صاحبان وب‌سایت اجازه می‌دهند تا ابرداده‌های اضافی در مورد هر صفحه، مانند آ،ین تاریخ اصلاح، داده‌های تصویر و موارد دیگر، همانطور که در مورد آن بحث شد، ارائه دهند. این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می کند تا اهمیت و تازگی محتوا را درک کنند، که می تواند بیشتر به بهبود رتبه بندی کمک کند.

نقشه سایت XML علاوه بر کمک به ،نده های موتورهای جستجو، برای بازدیدکنندگان وب سایت نیز مفید است.
همچنین، نقشه سایت HTML همچنین می تواند سئو را بهبود بخشد. از آنجایی که ،نده‌های موتورهای جستجو لینک‌ها را دنبال می‌کنند، یک نقشه سایت HTML با ساختار من، تضمین می‌کند که تمام صفحات شما به‌ویژه صفحات یتیم کشف و نمایه‌سازی می‌شوند.

آیا داشتن نقشه سایت خطراتی دارد؟

داشتن نقشه سایت در وب سایت شما می تواند برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می توانند صفحات شما را به طور موثر ،یده و فهرست بندی کنند، بسیار مفید است. با این حال، در نظر گرفتن خطرات احتمالی مرتبط با داشتن یک نقشه سایت با قالب بندی ضعیف ضروری است.

یکی از خطرات بالقوه، امکان گنجاندن صفحاتی در نقشه سایت شما است که نمی‌خواستید توسط موتورهای جستجو ایند، شوند. اگر به اشتباه صفحاتی را که هنوز در حال توسعه هستند، محتوای تکراری یا صفحات حاوی اطلاعات حساس اضافه کنید، ممکن است رخ دهد. اگر موتورهای جستجو این صفحات را ایند، کنند، می تواند منجر به عواقب منفی مانند جریمه محتوای نازک یا قرار گرفتن در معرض اطلاعات حساس شود.

خطر دیگر احتمال خطا یا عدم دقت در نقشه سایت شما است. اگر لینک های ش،ته، URL های نادرست یا صفحات گم شده در نقشه سایت شما وجود داشته باشد، می تواند کارایی ،یدن و روند نمایه سازی موتورهای جستجو را مختل کند.

دوبار بررسی کنید که همه صفحات ارائه شده برای نمایه سازی در نظر گرفته شده اند و آیا URL ها صحیح و کاربردی هستند. همچنین، مهم است که توجه داشته باشید که نقشه های سایت را فقط می توان با استفاده از ابزارهای وب مستر یا فایل robots.txt ارسال کرد. این برای هر دو صادق است گوگل (به تازگی) و بینگ در سال 2022

نتیجه

درک تفاوت بین نقشه های سایت XML و HTML برای بهینه سازی دید وب سایت شما و رتبه بندی بالقوه موتور جستجو بسیار مهم است. نقشه‌های سایت XML فایل‌های قابل خواندن ماشینی هستند که فهرستی جامع از تمام صفحات وب‌سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند، در حالی که نقشه‌های سایت HTML صفحات کاربرپسندی هستند که به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا راحت‌تر در سایت شما حرکت کنند.

در حالی که هیچ خطر ذاتی برای داشتن نقشه سایت وجود ندارد، ضروری است که به طور منظم آن را به روز رس، و نگهداری کنید تا هرگونه تغییر در ساختار یا محتوای وب سایت شما منع، شود.

با Serpstat رشد بازاریابی جستجوی خود را سرعت بخشید!

فرصت های کلمات کلیدی و بک لینک، استراتژی آنلاین رقبا، رتبه بندی روزانه و مسائل مربوط به سئو.

مجموعه ای از ابزارها برای کاهش زمان شما در کارهای سئو.

آزمایشی 7 روزه رایگان دریافت کنید

نظر نویسندگان پست مهمان ممکن است با نظر کادر تحریریه و متخصصان Serpstat مطابقت نداشته باشد.

خطایی پیدا کردید؟ آن را انتخاب کنید و Ctrl + Enter را فشار دهید تا به ما بگویید

ابزارهای SEO بیشتر را کشف کنید

بک لینک چکر

بک لینک ها برای هر سایتی بررسی می شوند. قدرت پروفایل بک لینک خود را افزایش دهید

API برای سئو

داده های بزرگ را جستجو کنید و با استفاده از SEO API نتیجه بگیرید

آیا وقت ندارید اخبار را دنبال کنید؟ جای نگر، نیست! ویراستار ما مقالاتی را انتخاب می کند که قطعا در کار شما به شما کمک می کند. به انجمن دنج ما بپیوندید 🙂

با کلیک بر روی دکمه، با سیاست حفظ حریم خصوصی ما موافقت می کنید.


منبع: https://serpstat.com/blog/different-types-of-sitemaps-xml-vs-html