توضیحات متا چیست و چگونه یکی را بنویسیم؟
انتشار: آذر 10، 1403
بروزرسانی: 30 خرداد 1404

توضیحات متا چیست و چگونه یکی را بنویسیم؟


توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا قطعه ای از کد HTML است که به طور خلاصه توضیح می دهد که یک صفحه وب چیست. معمولاً در SERP به ،وان یک قطعه متن کوتاه که حاوی 1 تا 3 جمله جذاب است، درست زیر بر،ب ،وان ظاهر می شود.

در اینجا یک مثال از آنچه که توضیحات متا در کد HTML به نظر می رسد آورده شده است:

و در اینجا چگونه به نظر می رسد در SERP:

تگ ،وان و توضیحات متا

چرا توضیحات متا مهم است؟

توضیحات متا حضور وب سایت را در نتایج جستجو بهبود می بخشد. 2 دلیل اصلی وجود دارد که چرا هر صفحه باید توضیحات متا بهینه سازی شده ای داشته باشد:

  1. این به کاربران کمک می کند تا بفهمند صفحه شما در مورد چیست
  2. می تواند نرخ کلیک شما را افزایش دهد

بیایید نگاهی دقیق تر به اهمیت توضیحات متا برای یک وب سایت بیندازیم.

1. به کاربران کمک می کند

هدف اصلی توضیحات متا این است که فقط در چند کلمه به کاربران اطلاع دهد که صفحه وب در مورد چیست.

به طور کلی، افراد سعی می کنند در اسرع وقت پاسخ های مرتبط را در SERP بیابند.

با توضیحات متا به درستی نوشته شده، کاربران می توانند به سرعت محتوای وب سایت های داخل SERP را درک کنند و آنهایی را که ممکن است برای آنها مفید باشد انتخاب کنند.

اگرچه توضیحات متا هیچ مزیت مستقیم سئو را ارائه نمی دهد، اما می تواند به کاربران کمک کند تا محتوای مرتبط را راحت تر پیدا کنند و بنابراین UX اولیه و تاثیر صفحه را بهبود بخشید.

2. CTR را افزایش می دهد

توضیحات متا به خوبی نوشته شده و جذاب می تواند ترافیک بیشتری را جذب کند از صفحات نتیجه و افزایش کلی CTR (نرخ کلیک) از وب سایت.

توضیحات متقاعد کننده و مفید ممکن است کاربران را متقاعد کند که بیشتر روی صفحه کلیک کنند که در نتیجه می تواند تعداد کلی بازدیدکنندگان، نرخ تبدیل و غیره را افزایش دهد.

نکته: توضیحات متا را می توان برای رسانه های اجتماعی نیز استفاده کرد!

شبکه های اجتماعی (مثلا فیس بوک یا توییتر) از توضیحات متا برای پست های به اشتراک گذاشته شده استفاده می کنند و آن ها را برای مخاطب جذاب تر و جذاب تر می کند.

از آنجایی که این توضیحات معمولا کوتاهتر هستند، توصیه می شود کپی هایی بنویسید که به طور خاص برای شبکه های اجتماعی طراحی شده اند و از ابرداده های خاص (مثلاً OpenGraph) برای اجرای آنها.

آیا توضیحات متا یک سیگنال رتبه بندی است؟

خیر

نه توضیحات متا و نه CTR آن هیچ نقشی در الگوریتم رتبه بندی گوگل ندارند. تنها هدف آن بهبود تجربه کاربر در صفحات نتایج جستجو است.

توضیحات متا در گذشته به ،وان یک سیگنال رتبه بندی عمل می کرد اما در سال 2009 تغییر کرد زم، که گوگل استفاده از آن را برای الگوریتم رتبه بندی خود به دلیل پر ، گسترده کلمات کلیدی و سوء استفاده از هر،مه متوقف کرد.

حتی اگر توضیحات متا می تواند CTR صفحه را افزایش دهد، خود متریک یک سیگنال رتبه بندی نیست یا

جان مو، از گوگل به وضوح توضیح داد:

متا تگ توضیحات معمولاً برای قطعه ای که در جستجو نشان داده می شود استفاده می شود. لازم نیست همه چیز یک عامل رتبه بندی باشد تا مفید باشد.

- johnmu هنوز یک ربات چت نیست 🐀 (@JohnMu) 24 آگوست 2020

گوگل چگونه توضیحات متا را نمایش می دهد؟

گوگل می تواند تکه هایی از متن را برای توضیحات SERP از 2 منبع است،اج کند:

  1. از محتوای صفحه وب
  2. از توضیحات متای آماده شده

اینکه گوگل منبع اول را انتخاب کند یا منبع دوم (گاهی اوقات هر دو) به چند عامل بستگی دارد.

حتی با توضیحات متا آماده و به خوبی نوشته شده، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که توضیحات خود را از صفحه ایجاد کند. در واقع گوگل توضیحات متا نوشته شده را در نتایج جستجو بازنویسی می کند بیش از 70 درصد مواقع.

گوگل ممکن است در 3 مورد توضیحات خود را ایجاد کند:

  • اگر صفحه حاوی توضیحات متا نیست
  • اگر صفحه دارای توضیحات متا با کیفیت پایین است
  • اگر توضیحات متا با عبارت جستجو مطابقت ندارد

حتی توضیحات خوب آماده شده و با کیفیت بالا را می توان توسط گوگل تغییر داد تا با عبارت های جستجوی مرتبط بهتر مطابقت داشته باشد.

این معمولاً زم، اتفاق می افتد که یک قطعه از محتوا در صفحه می تواند به ،وان یک کپی بهتر برای یک جستجوی خاص به جای توضیحات متا ارائه شده باشد.

طول ایده آل توضیحات متا

توصیه می شود طول متن بین 120 تا 160 کاراکتر باشد اما حقیقت این است هیچ قانون رسمی در مورد اینکه توضیحات متا چقدر باید باشد وجود ندارد.

حتی گوگل رسما اعلام کرد که:

"هیچ محدودیتی برای مدت طول، بودن توضیحات متا وجود ندارد..."

طول توصیف متا بهینه حتی ممکن است در طول زمان تغییر کند زیرا گوگل دائما در تلاش برای بهبود ظاهر نتایج جستجو است.

به ،وان مثال، در سال 2017، گوگل به طور موقت محدودیت کاراکتر متا توضیحات را به طور متوسط \u200b\u200bتا 300 کاراکتر افزایش داد اما پس از چند ماه، به استاندارد قبلی بازگشت.

به عبارت دیگر:

ما همیشه روی جستجو کار می کنیم، واقعاً چیز خاصی برای گفتن وجود ندارد. من فکر نمی کنم که ما هرگز محدودیتی در طول محتوای متا تگ توضیحات نداشته باشیم.

- johnmu هنوز یک ربات چت نیست 🐀 (@JohnMu) 28 نوامبر 2017

اگرچه گوگل محدودیت دقیقی در طول توضیحات متا ندارد، بر اساس نوع دستگاه، قطعه متن را اگر خیلی طول، باشد برش می دهد.

بنابراین، به جای شمارش کاراکترها، توصیه می شود طول توضیحات متا را بر حسب پی،ل اندازه گیری کنید:

  • 920 پی،ل (~160 کاراکتر) برای دستگاه های رومیزی
  • 680 پی،ل (~ 120 کاراکتر) برای دستگاه های تلفن همراه

به خاطر داشته باشید که طول واقعی توضیحات متا شما همیشه نسبی خواهد بود و ممکن است در هر زمان تغییر کند یا اصلا استفاده نشود.

نکته: می تو،د طول و ظاهر توضیحات متا را در ابزار رایگان SERP Simulator آزمایش کنید و ببینید که کپی شما در صفحات نتایج مختلف چگونه است.

همیشه می تو،د نسخه های مختلف توضیحات خود را قبل از انتشار نسخه نهایی خود امتحان و آزمایش کنید.

،وان و توضیحات شبیه ساز serp

چگونه توضیحات متا بنویسیم؟

برای نوشتن یک توضیحات متا خوب، باید مخاطب، جایگاه خود را بشناسید و کمی تفکر سئو و بازاریابی داشته باشید. با کمی تمرین، نوشتن توضیحات متا من، یک فرآیند آسان و ساده برای شما خواهد بود.

بیایید نگاهی به بهترین روش ها (با مثال) بیندازیم که باید هنگام نوشتن توضیحات متا در نظر داشته باشید.

1. آن را کوتاه و دقیق نگه دارید

توضیحات متا شما باید محتوای صفحه را فقط در چند کلمه خلاصه کند.

اگر خیلی طول، یا خیلی مبهم باشد، Google شرح شما را به نسخه کوتاه تری کوتاه می کند یا اصلاً از آن استفاده نمی کند.

سعی کنید یک توضیح بسیار مختصر و در عین حال خاص ایجاد کنید که کاربران را در مورد صفحه شما در 1 تا 3 جمله آگاه کند. همچنین مطمئن شوید که کپی شما بیشتر از 120 تا 160 کاراکتر نباشد.

در اینجا نمونه ای از نحوه ظاهر متا توضیحات مختصر و دقیق آمده است:

مثال مختصر توضیحات متا

2. توضیحات منحصر به فرد بنویسید

هر صفحه باید دارای توضیحات متا منحصر به فردی باشد که ارزشی را برای کاربران (و موتورهای جستجو) فراهم کند.

اگر صفحات زیادی با توضیحات ی،ان یا مشابه دارید، گوگل آنها را به کلی نادیده می گیرد و به جای آن توضیحات خود را ایجاد می کند.

اگرچه همیشه توصیه می شود که برای هر صفحه یک توضیح منحصربه فرد داشته باشید، اما برای وب سایت های بزرگتر (مانند تجارت الکترونیک) با هزاران صفحه، می تواند به یک کار دشوار (اگر نه غیرممکن) تبدیل شود.

چند راه برای حل این مشکل و اجتناب از توضیحات متا تکراری در سایت شما وجود دارد:

  • توضیحات را خالی بگذارید – اگرچه بهترین روش نیست، توضیحات متا را خالی بگذارید و به گوگل اجازه دهید نسخه های خود را تولید کند بهتر از استفاده از کپی های تکراری است در چندین صفحه
  • اولویت بندی صفحات مهم – اگر نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه گزینه ای نیست، می تو،د فقط بر روی صفحات اصلی تمرکز کنید که بیشترین ترافیک ارگ،ک را به وب سایت می آورند.
  • از قالب های برنامه ریزی شده استفاده کنید - توضیحات متا را می توان از طریق افزونه هایی مانند Yoast SEO نیز ایجاد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متغیرهایی را تنظیم کنید که به طور خودکار توضیحات متا را فقط با کلمات کلیدی تغییر یافته (یا سایر پارامترها) ایجاد کنند. این به ویژه برای وب سایت های تجاری که در آن نوشتن توضیحات برای هزاران صفحه محصول غیرممکن است مفید است.

در اینجا نمونه ای از توضیحات متا تولید شده به صورت خودکار در وب سایت Airbnb آمده است:

توضیحات متا به طور خودکار تولید می شود

به خاطر داشته باشید که توضیحات متا تولید شده به صورت خودکار بهترین جایگزین برای کپی های دست نویس نیستند و ممکن است همچنان توسط الگوریتم گوگل نادیده گرفته شوند.

3. یک کپی جذاب ایجاد کنید

توضیحات متا جذابی بنویسید که از بقیه در SERP متمایز باشد.

ایجاد نسخه ای که مخاطب را به سمت وب سایت شما بکشاند یکی از مهم ترین (و سخت ترین) کارها در فرآیند نوشتن توضیحات متا است.

خوشبختانه، چند مرحله عملی وجود دارد که می تو،د برای جذاب تر ، کپی خود انجام دهید:

  • کلمه کلیدی تمرکز را درج کنید - کلمه کلیدی اصلی (و/یا ثانویه) در توضیحات متا شما در صورتی که با عبارت جستجو مطابقت داشته باشد با پررنگ برجسته می شود. حتی اگر هیچ سود واقعی سئو از آن وجود ندارد، کپی شما را کمی قابل توجه و مرتبط تر به کاربران می کند.

در اینجا نمونه ای از یک کلمه کلیدی برجسته در توضیحات آمده است:

کلمه کلیدی پررنگ در توضیحات متا
  • از صدای فعال استفاده کنید - نوشتن با صدای فعال می تواند کپی شما را جذاب تر و جالب تر کند. صحبت ، مستقیم با کاربران در توضیحات متا ممکن است در مقایسه با استفاده ،ل کننده و غیرفعال از زبان، مانند دعوت به صفحه شما به نظر برسد.

این مثال را بررسی کنید:

نمونه توضیحات متا عملی
  • ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA) - گنجاندن کلمات اکشن در توضیحات متا می تواند کاربران را تشویق کند روی صفحه شما کلیک کنند. سعی کنید عبارات دعوت به اقدام مانند «بیشتر بد،د"، "بررسی کنید” یا حتی ”بیایید دریابیمدر صورت امکان کپی خود را جذاب تر کنید.

مانند مثال ما در زیر:

توضیحات متا فراخوان
  • از کاراکترهای خاص استفاده کنید - نمادها، اعداد و سایر کاراکترهای خاص می توانند بیش از حروف معمولی توجه خواننده را جلب کنند.
  • برای مثال، می تو،د قیمت ها و اعداد را برای توضیحات محصول یا خط تیره ( | ) و لوله های (-) برای جدا ، بخش های کپی اضافه کنید. گاهی اوقات، نمادها و شکلک های خاص می توانند به برجسته ، کپی شما کمک کنند (اما به احتمال زیاد Google ایموجی های شما را نشان نمی دهد).
ایموجی در توضیحات متا

توجه: هنگام پیاده سازی نمادهای خاص و کاراکترهای غیرالفبایی در کپی خود، مانند علامت های نقل قول دوتایی ( "" ) مراقب باشید، زیرا ممکن است در کد HTML توضیحات متا اشتباه و خطا ایجاد کنند.

همیشه مطمئن شوید که هر کاراکتر خاص به درستی رمزگذاری شده است به HTML به صورت دستی یا با استفاده از CMS یا افزونه ها.

4. راه اندازی داده های ساخت یافته

توضیحات متا همراه با داده های ساختاریافته می تواند به طور قابل توجهی حضور صفحه وب شما را در نتیجه جستجو بهبود بخشد.

،اصری مانند نان ،ده ها، رتبه بندی ها، قیمت ها یا حتی اطلاعات تماس همراه با توضیحات متا جذاب می توانند به شما کمک کنند CTR قطعه را افزایش دهید و ترافیک ارگ،ک بیشتری را به وب سایت خود بیاورید.

داده های ساختاریافته به ویژه برای بررسی ها، صفحات دستور غذا، و غیره مفید هستند، جایی که می تو،د اطلاعات مهم را درست در صفحه نتیجه برجسته کنید.

قطعه دستور غذا

5. رقبای خود را بررسی کنید

بررسی توضیحات سایر وب سایت ها در SERP می تواند به شما کمک کند تا برای ایجاد کپی خود الهام بگیرید.

می تو،د تگ های HTML (و متا) هر صفحه وب رقابتی در SERP را به صورت دستی بررسی کنید یا این کار را سریع تر از طریق افزونه ها و ابزارهای مختلف مانند افزونه Mangools SEO انجام دهید تا اطلاعات ارزشمندی مانند:

  • کپی واقعی توضیحات متا
  • تعداد کاراکترها در توضیحات
  • انواع داده های ساخت یافته
  • پیش نمایش توضیحات در شبکه های اجتماعی
تب سئوی صفحه افزودنی mangools

چگونه یک توضیحات متا اضافه کنیم؟

اگر از وردپرس با افزونه هایی مانند Yoast SEO استفاده می کنید، افزودن توضیحات متا به صفحات بسیار آسان است:

  1. یک پست جدید یا موجود را در ویرایشگر وردپرس خود باز کنید
  2. به پایین صفحه ویرایش بروید
  3. در بخش Yoast SEO، روی دکمه “Edit Snippet” کلیک کنید و کپی خود را به تب توضیحات متا اضافه کنید.
  4. دکمه "به روز رس،" را فشار دهید
فراداده yoast

اطلاعات: اگر می خواهید بد،د که چگونه توضیحات متا را در دیگر پلتفرم های CMS محبوب اضافه کنید، این راهنماها را بررسی کنید:



منبع: https://mangools.com/blog/meta-description/