دسته‌ها
اخبار

راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو-دنی سالیوان | سئو

حتماً از دو تگ و در نقشه سایت وب سایتتان XML استفاده کنید. نقشه سایت یک عامل کیفی لازم و یک ابزار کمکی برای شروع سئو سایت است. بنابراین مگر اینکه عاشق این باشید نقشه سایت هر روز صورت دستی به ازای هر تغییر در وب سایت بروز کنید و سپس در سرور خود آپلود کنید.

  • یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید.
  • گوگل پیشنهاد می‌کند که از سایت مپ در کنار این ابزار استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی کنند.
  • تنها وب سایت های رجیستر شده در سرویس Google News بایستی نسبت به ایجاد چنین نقشه سایتی اقدام کنند.
  • اما شما این شانس را دارید که تنها نباشید و چرخ را از نو نسازید.
  • فایلی ساختاریافته به صورت تصویری یا متنی است و درواقع لیستی از صفحات وب سایت شما می باشد.

ساخت اون به مراتب ساده تر از یافتن ابزاری برای تبدیل اونها به همدیگست. این گونه می توانیم دسته ای از مطالب سایت را که دارای مشکل ایندکس است را شناسایی نماییم. همانطور که مشاهده نمودید با ایجاد نقشه های سایت اختصاصی برای هر بخش می توانید به روند عیب یابی سایت سرعت ببخشیم. در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید. مشکل در فهم نقشه سایت از آنجا شروع می شود که تقریبا هر کسی در حوزه وب، نظرات ضد و نقیضی را در این مورد در وبلاگ خود یا فروم ها مطرح کرده است.

بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند. بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل قرار دهید. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهد. در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. شما باید مهمترین صفحات سایت خود را درون نقشه سایت قرار دهید.

حتی اگر شما در سایتتان فروشگاه داشته باشید برای آن نیز sitemap مربوطه را خواهد ساخت. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، نقشه سایت را از لحاظ ساختاری می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد. اما رایج‌ترین آن‌ها که مورد استفاده اکثر سایت‌ها می‌باشد دو نوع سایت مپ HTML و سایت مپ XML است.

تگ

این سایت یک فایل XML را به شما تحویل می دهد که می توانید به عنوان سایت مپ خود به کار بگیرید. اما اگر از وردپرس استفاده نمی کنید، می توانید از ابزار xml-sitemaps.com برای این منظور استفاده کنید. بهترین مزیت استفاده از این افزونه برای تهیه نقشه سایت این است که به طور خودکار به روز رسانی می شود. به عنوان مثال اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرده اید، میتوانید از پلاگین سئو استفاده کنید. باتوجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد باید گفت که استفاده از سایت مپ برای هر نوع سایتی با هر اندازه ای مهم است. با استفاده از این فایل اطمینان حاصل می شود که همه صفحات سایت ایندکس می شوند.

نقشه سایت Google News

موتورهای جستجو و خزنده‌های دیگری هستند که تنها از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند. برای سئو، یک نقشه سایت XML یک احضاری برای خزنده URLهای لیست شده است. این یک راه درخواست موتورهای جستجو برای بررسی سایت و ایندکس صفحات لیست شده می‌باشد. دقت داشته باشید که از قبل آدرس نقشه سایت را چک کرده و از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنید. حال کار تمام است و گوگل از آدرس نقشه سایت شما آگاه شده است.

در واقع سایت مپ تنها به بررسی سریعتر و راحت‌تر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. خوشبختانه ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاری ساده و آسان است. در این تب، همان گونه که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، با آپشن های مختلفی روبه‌رو می‌شوید.