سئو چیست؟ راهنمای گام به گام سئو سایت در 2023 نردبان
تاریخچه سئو به دهه 90 برمیگردد، یعنی زمانی که موتورهای جستجو پا به عرصه اینترنت گذاشتند. امروزه سئو یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی و صنعتی رو به رشد محسوب می شود. برای مثال میتوان به هدرها ، فوترها و سایتبار اشاره کرد که تاثیر خاصی در سئوی یک وب سایت نخواهند داشت. درمقابل، Unnatural Link یا لینک غیرطبیعی به لینکهایی گفته میشود که خریداری میشوند. متن لینک دقیقا مطابق کلمه کلیدی باشد که صفحهای که به آن لینک داده شده است را منعکس کند. وقتی یک کاربر ازطریق یک بروزر از وبسایتی بازدید میکند، یک کوکی (Cookie) روی کامپیوتر او ذخیره میشود که شامل دادههایی است که برای شناسایی مرورگر مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد.
گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به سئو اگر به شیوهای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمانبر، دشوار و گرانقیمت است. ازطرفی، SEO همچنین یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجهای مشخص و در یک محدودهی زمانی مشخص، اجرا شود. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوههای قدرتمند برای هزینه کردن بیفایدهی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد. سلام دوست عزیز
متاسفانه این نگاه و تفکر در مورد شرکت ها و متخصصین حوزه سئو در جامعه وجود دارد و البته تا حدی نیز درست است.
- ضمنا با استفاده از این ابزار میتوان موبایل فرندلی بودن یک سایت را نیز مورد ارزیابی قرار داد.
- در طول سالیان گذشته استراتژی های سئو به هدف هماهنگی با این تغییرات ایجاد شده اند و امروزه دانش سئو ترکیبی از یادگیری مداوم و تحلیل اطلاعات است.
- در این راهنمای سئو، ما 3 استراتژی رایج را که بسیار خوب عمل می کنند را پوشش خواهیم داد.
- در صورتی که در مورد سئو سایت خود سوال دارید و پاسخ سوال خود را پیدا نکردید سوالتان را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.
اگر برای بهبود جایگاه و رتبه خود در نتایج جستجو از روشهای مطابق با الگوریتم گوگل استفاده کنید، از روشهای سئو کلاه سفید بهرهمند شدهاید. برای مثال اگر تلاش کنید لینک سازی داخلی و خارجی سایت خود را به مرور زمان قوی کنید و یا اگر محتوای سایت خود را مطابق با الگوریتمهای گوگل بهینه کنید در واقع دارید از روشهای سئو کلاه سفید استفاده میکنید. این روشها، روشهایی هستند که ریسک ندارند و مطابق الگوریتمهای گوگل برنامه ریزی شدهاند.
تکه کد HTML است که می توان آن را با توضیحی در مورد آنچه نوشته ایم، پر کنیم. متا دیسکریپشن، URL و متا تایتل، قسمت هایی هستند که در موتور های جستجو به کاربر نمایش داده می شوند. هنگامی که یک محتوا بسیار شبیه به محتوایی دیگر در سطح وب باشد (چه برای خود سایت چه مشابه بها سایت های دیگر)، عبارت داپلیکیت کانتنت را برای آن به کار می برند. پروتوکل https لایه ای امنیتی برای رمزگذاری انتقال داده ها در فضای وب است. گوگل به عنوان یکی از فاکتور های رتبه بندی وبسایت ها از https و SSL استفاده می کند. تعداد بالای لینک شکسته در سایت هم برای کرولر و هم کاربر ناخوشایند بوده و به سئو ضربه می زند.
آیا وقت گذاشتن در سئو ارزش دارد یا سئو اشباع شده است؟
در همین زمان گوگل، الگوریتم Rank Brain را برای ایجاد یادگیری ماشینی در رتبه بندی خود لحاظ کرد. 2010- گوگل سیستم کرول و ایندکس خود را بهبود داد و توانست با سرعتی 50 درصد بیشتر از گذشته به ایندکس محتوا بپردازد. همچنین گوگل real-time search را به عنوان ویژگی دیگری ارائه داد که هوش مصنوعی بر اساس میزان جستجوی کلمات، کلمه بعدی جستجوی شما را حدس می زند. پدر تمام موتور های جستجو، با نام Archive توسط Alan Emtage دانشجوی دانشگاه مک گیل در مونترال و سال 1990 (تنها یک سال پس از ایجاد WWW) اختراع شد. با این حال Archive توانایی نشان دادن اطلاعات محدودی مانند لیست بندی ها بود و توانایی نمایش محتوا به مخاطب را نداشت.
محتوای باکیفیت چیست؟
پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین میگردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمیکنند. از جمله این روش ها می توان به ایجاد ابزارک هایی برای درج لینک های فراوان در صفحات، استفاده افراطی از کلمات کلیدی و ساخت PBN (شبکه های وبلاگ خصوصی) با هدف ایجاد بک لینک اشاره کرد.
در صورت تخطی از قوانین، موتورهای جستجو این حق را برای خود قائل هستند که وب سایت شما را از ایندکس و نتایج جستجویشان حذف کنند. سئو فرایند بهینه سازی وب سایت با هدف بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجو و کسب ترافیک بیشتر است. وقتی شما از سایتی بازدید میکنید، مرورگر شما درخواستی را به سرور آن سایت ارسال میکند و سپس سرور به درخواست مرورگر با یک کد سه رقمی پاسخ میدهد. به عبارت دیگر، این کدهای وضعیت، مکالمه بین سرور سایت و مرورگر شما هستند.
در کل کارهایی که برای سئو انجام میشود را به بخشها یا حوزههای مختلفی تقسیم میکنند. یک نوع تقسیم کار متداول، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت و مسائل فنی سایت است. به این سه بخش کارها سئو یا بهینهسازی داخلی (On-Page SEO)، سئو یا بهینهسازی خارجی (Off-Page SEO) و سئوی تکنیکال میگویند.
در این گونه شرایط شاید تنها مقدار کمی بهینه سازی بتواند سایت شما را در صفحه اول گوگل قرار دهد. تکنیکهای زیادی وجود دارند که میتواند به شما در دریافت بک لینک کمک کند و در عین حال برای کاربران نیز با ارزش باشد. همه تکنیک های لینک سازی مانند نوشتن نظرات اسپم در بخش کامنت ها بی ارزش محسوب نمی شوند. فیچر اسنیپت (گاهی اوقات “جایگاه صفر” نامیده می شود) یک نتیجه جستجوی برگزیده است که بالاتر از 10 نتیجه استاندارد گوگل ظاهر می شود. برای انتخاب کلمه کلیدی هدف، باید از اصول جستجوی کلمات کلیدی که در فصل قبل به طور گسترده به آن پرداختیم پیروی کنید. بنابراین اگر در دسته بندی هایی قرار نمی گیرید که کاربران علاقه مند به دیدن آن هستند، شانس کسب رتبه برای وب سایت شما بسیار کم است، حتی اگر در تمام معیارهای دیگر وضعیت خوبی داشته باشید.
قطعا سئو و بهینهسازی صفحات به راحتی میتواند رتبه و جایگاهی مطلوب برای سایت در نتایج جستجو به همراه داشته باشد. برخی اقدامات میباشد که شما با پیادهسازی آن میتوانید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید. شما میبایست به رباتها و الگوریتمهای گوگل اثبات کنید که شایسته حضور در صفحه اول گوگل هستید.