سئو چیست؟ SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
انتشار: آذر 17، 1402
بروزرسانی: 19 تیر 1404

سئو چیست؟ SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

افراد عادت دارند به روش خاصی در وب سایت ها پیمایش کنند و شما باید این روند را تا حد امکان برای آنها آسان و واضح کنید. در حالی که تغییرات کوچک در صفحات شما نیازی به اقدامات خاصی پس از آن ندارد، اما یک بازسازی بزرگ احتمالاً ارزش انتشار مجدد پست را دارد. به طوری که در بالای صفحه وبلاگ شما نشان داده شود و خوانندگان از این طریق بفهمند که بر روی آن پست یک به روز رسانی بزرگ صورت گرفته است. مهم نیست که یک محتوا چقدر خوب باشد، این احتمال وجود دارد که ترافیکی که از آن کسب می کنید به تدریج کاهش یابد، مگر اینکه آن را تازه و به روز نگه دارید.

آنها مجبور نیستند برای یادگیری کامل در مورد یک موضوع خاص از وب سایت های دیگر بازدید کنند. (اگر یک تجزیه و تحلیل سریع بر روی نتایج جستجو انجام دهید، متوجه خواهید شد که نتایج جستجو برای همه آنها تقریباً یکسان است). به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم در این راهنمای سئو، راهکارهایی در مورد ایجاد یک استراتژی محتوای موفق را با شما به اشتراک بگذاریم.

  • با دانستن و درک دیدگاه گوگل دیگر نیاز نیست نگران تغییراتش باشید.
  • در صورت جریمه شدن، این وب سایت شماست که تحت تاثیر قرار می گیرد، نه وب سایت شرکت سئو شما.
  • اما امروزه خیلی از سئو کاران کلاه سیاه از روش های غیر اخلاقی استفاده میکنند تا در سریعترین زمان ممکن در رتبه بالایی قرار بگیرند.
  • ما در این مقاله تلاش کردیم سئو چیست به زبان ساده را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید شروع اصولی و تکنیکی برای یادگیری سئو داشته باشید و بتوانید با اطاعات کافی یادگیری را شروع کنید.
  • توصیه خود گوگل این هست که برای مقالات از امتیازدهی ستاره ای استفاده نکنید.
  • مراحل سئو در یک سایت شامل سئو تکنیکال، سئو آن پیج و سئو آف پیج است که این مراحل در کنار هم می تواند رشد قابل توجهی برای سایت شما ایجاد کنند.

اغلب خیلی زود تر از آن چیزی که فکرش را هم بکنم، میخواهند به نتایج اول گوگل برسند. و همین بروز شدن یا نشدن اخبار در یک سایت خبری، به شدت میتواند اثر مثبت یا منفی در سئوی آن سایت بگذارد. آیا اگر شما مطلبی را جستجو میکنید، صفحات بعدی را نیز پیمایش میکنید؟ من که این کار را نمیکنم، شما را نمیدانم. همان طور که قبلاً گفتم، اکثر تجربیات آنلاین ما، با جستجو کردن به دست میآید و 75% از جستجو هایی که انجام میشود نیز در گوگل انجام میشود.

موتور هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم هاي رتبه بندي خود غير قابل پيش بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. این هزینه ایست که برای ورود هر کاربر جدید به وبسایتتان پرداخت میکنید. فایلی که معمولا با پسوند XML در اختیار گوگل قرار میگیرد که شامل آدرس صفخات شما و اطلاعات کلی نوع صفحات مورد نظر می باشد. به دامنه وبسایت شما داده می شود و میانگینی از امتیاز صفحات سایت شما می باشد. بلکه راهنمایی ربات ها برای درک ساختار وبسایت ما از دیدگاه های مختلفی مانند محتوایی، ساختار، آدرس دهی و اهداف آن است.

از طرف دیگر، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگس خوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. همانطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادم، این الگوریتم در عین حال که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز می کند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج سومین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح می دهند، یا بعد از ورود به یک صفحه فوراً آن را می بندند، به گوگل این پیغام را می دهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود یا محتوای خوبی نداشت. روش های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد که برخی از آن ها جزو تکنیک های کلاه سیاه محسوب می شوند و برخی دیگر کلاه سفید. به عبارت دیگر، علاوه بر اطلاعات گوگل، باید خودتان وارد عمل شوید و طی آنالیز و بررسی بازخورد هایی که از بهینه سازی های داخلی و خارجی سایت خود میگیرید، روند بهبود جایگاه خود را هر روز بیشتر و قوی تر کنید.

Crawling چیست و چگونه عمل می کند؟

برای مثال، اگر شما سایتی دارید، و من در این صفحه به شما یک لینک بدهم، شما از من یک بک لینک گرفته اید. در سئوی خارجی یا off page، ما به اقداماتی میپردازیم که خارج از سایت خود ما قابل انجام است. اگر وردپرسی هستید، میتوانید از یکی از دو افزونه محبوبی که برای سئوی سایتهای وردپرسی طراحی شده استفاده کنید. این کار باعث میشود محتوای شما، به بخشهای کوچک تر تقسیم شود و کاربر به راحتی بتواند هر بخشی را که به آن نیاز دارد مطالعه نماید.

گوگل توضیحات متا را در اسنیپت های صفحات نتایج جستجو و زیر عنوان نمایش می دهد. توضیحات متا باید خلاصه ای مرتبط از موضوع یک صفحه باشد که کاربران را مطلع و علاقه مند سازد. این توضیحات قابلیت این را دارند تا کاربران را متقاعد سازند که این صفحه دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستند. Long Tail Keyword یا کلمه کلیدی دم دراز به عبارتی چند کلمه ای گفته می شود که مشخص تر بوده و رواج کمتری دارد. به بیان دیگر، کلمات کلیدی دم دراز عباراتی بلند تر و مشخص تر هستند که بازدید کنندگان معمولا زمانی از آن ها استفاده می کنند که به مرحله خرید نزدیک تر باشند.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

برای مثال عبارت "تکنیک های بهینه سازی 2020" در سال 2021 دیگر جستجویی نخواهد داشت و کارایی خودش را از دست خواهد داد. اما در مقابل، عبارت "اهمیت بهینه سازی موتور های جستجو" نمونه مطلوبی از یک محتوای همیشه سبز است و هرگز کارایی خودش را از دست نخواهد داد. ارجاع به منابع با کیفیت منجر به بهبود سیگنال های موضوعی برای وبسایت شما خواهد شد و به گوگل در تشخیص بهتر موضوع سایت کمک خواهد کرد. ارجاع به سایت های خارجی و دادن بک لینک به سایت های معتبر برای کاربران ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد و بر اعتبار و سندیت مقاله شما نزد خوانندگان خواهد افزود.

لینک سازی داخل سایت

با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی تر و باارزش تر می سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است. سه نوع سئو یعنی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال برای هر سایتی که بخواهد در میان نتایج حاصل از کلمات کلیدی مختلفی که روزانه توسط کاربران جستجو می شود در رنک بالایی قرار داشته باشد، ضروری است. بنابراین با استفاده از برنامه ریزی منظم و به کارگیری استراتژی مناسب، می توان به بهترین شکل به بهبود سئو سایت و افزایش فروش کمک کرد.