دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت

بازم ممنون بابت صبر و حوصلتون و اینکه سرتونو بدرد آوردم امیدوارم جوابی بمن بدید که مشکلات سایتمو حل کنه و راه حلاتون عملی باشه عین مقاله هاتون . و اگه توسط این قابلیت میشه من باید چکار کنم تا از دست این دسته ها و آدرس های قدیمی که ارور هستش راحت شم . این مقاله به کوشش رامین محمودی، حسین بابائی، صفیه منتظری و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم. هر آنچه برای کنترل این ربات‌ها فضول اما مفید لازم بود را به زبان ساده توضیح دادیم. اولین بخش، Crawl Rate Limit (حد نرخ خزیدن) است و دومی Crawl Demand.

  • ربات های این پکیج دارای امکان بی نظیری حل کپچای گوگل (من ربات نیستم) هستند.
  • پیش از آنکه برای ساخت فایل robots.txt اقدام کنید، اطمینان حاصل کنید که چنین فایلی وجود ندارد؛ برای این کار کافیست آدرس /robots.txt را سرچ کنید.
  • قطعا داشتن فایل ربات کمک می کند بتوان استراتژی سئوی سایت را کنترل کرد، میتوان نقشه سایت را برای گوگل و بینگ مشخص کرد، قسمت های نامناسب سایت را از ایندکس گوگل خارج کرد و آدرس های ویژه را در آن قرار داد.
  • راستی رباتتون عالیه ممنونم این موضوع که 3ربات دریک vpsمیشه همزمان کارکردباعث میشه که من دو ربات دیگم خریداری کنم.
  • روش های مختلفی وجود دارد که شما با پیاده سازی آنها در فایل robots.txt می توانید دسترسی موتورهای جستجو به بخش های مختلف سایت خود را فراهم کنید.

پس از اینکه مسیر مورد نظر برای شما باز شد باید وارد پوشه Public_html شوید. وارد این مسیر شدید، روی گزینه Upload to this Directory کلیک کرده و فایل خود را برای آپلود انتخاب کنید. پیشنهاد ما همیشه اینست که اول کل دستورات را مرور کنید، چند مثالی از آنها را ببینید و سپس تصمیم بگیرید کدام بخش از سایت را از ایندکس خارج کرده و کدام را در ایندکس وارد کنید.

با این فایل شما می‌توانید محتواهایی که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو بررسی و در نتایج جستجوها نشان داده نشود را مشخص کنید. Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت برای آموزش به ربات‌های وب (معمولاً روبات‌های موتورهای جستجو) ایجاد می‌کنند که چگونه صفحات را در وب‌سایت خود بخزند. ربات های خزنده گوگل یعنی Googlebot از دستورالعمل Crawl-delay پشتیبانی نمی کنند بنابراین اگر به فکر بهینه سازی موتور جستجوی گوگل هستید بهتر است که از این دستورالعمل استفاده نکنید.

ترتیب اولویت ها در داخل این فایل

وقتی صحبت از URL های واقعی در فایل Robots.txt می‌شود، آدرس‌ها و دستورهای کاملاً پیچیده‌ای در این فایل استفاده می‌شوند. با این حال امکان تطبیق الگو برای طیف وسیعی از URL ها وجود دارد. موتور جست‌وجوهای گوگل و بینگ هردو از یک الگوی منظم برای بررسی URL ها در این فایل استفاده می‌کنند.

اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. همچنین در فرآیندهای خزیدن و نمایه‌سازی، دستورالعمل‌ها به عنوان دستوراتی عمل می‌کنند تا ربات‌های موتور جستجو ، مانند Googlebot، به صفحات مناسب هدایت شوند. بعد از ایجاد و یا انجام اصلاحات در فایل ربات، باید از صحت تغییرات خود مطمئن شوید. بهترین روش برای اینکار استفاده از ابزار تست فایل robots.txt گوگل سرچ کنسول است. درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است.

موقعیت و نام فایل

این کار فقط به خزنده بینگ (نام عامل کاربر Bing) می‌گوید که از خزیدن صفحه خاص در /example-subfolder/blocked-page.html اجتناب کند. یکی از مهم ترین نکات در زمان کار کردن با فایل robots.txt این است که روی تغییراتی که در این فایل اعمال می کنید نظارت کامل داشته باشید. برای این که یک ربات خاص نیز از دستورالعمل های عمومی تمامی ربات ها پیروی کند باید این دستورالعمل ها را برای ربات خاص مد نظر خود نیز تکرار کنید.

من از بسته ادمخاطب ازاکسل به تلگرام استفاده میکنم، بسیارکاربردیه،البته نمیدونم مشکل ازچیه ولی بعضی وقتاهنگام فیلتر … خیلی کم پیش اومده که از سایت های ایرانی خرید کنم و راضی باشم.شما جز اون کسایی بودید که واقعا از کار باهاتون لذت بردم. من فکرمیکردم فقط در محصولات خارجی این ربات ها وجود داره که در اشتباه بودم.. من چندتاازبرنامه های تلگرام روتست کردم.تنهابرنامه ای که درست کارمیکردوتوی این نوسانات تلگرام موفق بودنرم افزارشماست.. راستی رباتتون عالیه ممنونم این موضوع که 3ربات دریک vpsمیشه همزمان کارکردباعث میشه که من دو ربات دیگم خریداری کنم. این دوره از نمایشگاه که 24مین دوره این رویداد بود با حضور 480 استارتاپ که در بخش الکام استارز حضور داشتند برگزار و استارتاپ‌ها به معرفی خدمات و تکنولوژی خود برای بازدیدکنندگان پرداختند.