دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-دنی سالیوان | سئو

Robots.txt در واقع یک فایل است با پسوند TXT که به ربات ها و خرنده های موتورهای جستجو این را می گوید که در کدام صفحات یا بخش های یک سایت حق خزیدن ندارند. Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است. افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش رتبه سایت از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان سایت‌ها است.

  • به عبارت دیگر، ربات‌ها فقط زمانی تغییر رفتار می‌دهند که دستور دقیق و منطبق با آن رفتار را از طریق متون داخل این فایل دریافت کرده باشند.
  • این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند.
  • برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند.
  • با این دستور شما به یک تصویر خاص در پوشه ای که قفل شده است دسترسی پیدا می کنید.
  • به عنوان مثال اگر شما نرخ تأخیر ربات‌ها را روی ده ثانیه قرار دهید، موتورهای جستجو به صورت روزانه می‌توانند فقط نزدیک به 8600 صفحه از سایت شما را بررسی و ایندکس کنند.

برای خزیدن در بین وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از لینک‌های قرار داده شده در سایت‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند. درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.

مسدودکردن یک خزنده وب خاص از یک صفحه وب خاص:

اعمال تغییرات ناخواسته در این فایل می‌تواند کل سایت یا بخش بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. با تنظیم صحیح این فایل می‌توانید فرایند خزش در سایت خود را بهینه سازی کنید و از فهرست شدن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری کنید. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. تیم فنی سئوخانه افتخار دارد تا در زمینه های آموزش سئو و بهینه سازی سایت – طراحی سایت – ارائه هاست و میزبانی وب درخدمت شما سروران گرامی باشد. خزیدن ربات در موتورهای جستجو ارزشمند است، اما خزیدن می‌تواند سایت‌هایی را که قدرت رسیدگی به بازدید ربات‌ها و کاربران را ندارند، تحت تأثیر قرار دهد.

دستور” / ” بعداز Disallow به ربات گوگل می‌گوید باید وارد پوشه‌ای در ریشه فایل شوید. Robots.txt در حقیقت جزو مهارت‌های اولیه‌ای است که متخصصین سئو آن را یاد می‌گیرند و یکی از صدها بخش سئو سایت می‌باشد. اما متاسفانه در بسیاری از موارد نتایجی که از آن گرفته می‌شود یا منفی و مخرب است و یا عملا هیچ تاثیری در سئو ندارد. حالا مگر برای گوگل اصلا اهمیت دارد که تو به ربات اش گفته ای که چکار کند.

آموزش HEO

ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار صفحه‌های مختلف را باز و بررسی می‌کنند. اگر برنامه های FTP را نمی شناسید یا راجع به کار اف تی پی اطلاعات دقیقی ندارید، پیشنهاد می کنم مطالعه این مقاله را از دست ندهید. فهرست برخی از ربات‌های مشهور که سایت‌های اینترنتی را پیمایش می‌کنند در این صفحه قابل مشاهده است. آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است.

آیا استفاده از فایل txt لازم است؟

است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، ربات‌های موتورهای جستجو پررنگ‌ترین نقش ممکن برای معرفی کامل یک سایت به موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند. گوگل به عنوان بزرگترین مرجع و گسترده‌ترین شبکه در این زمینه، ربات‌های اختصاصی و عمومی زیادی گسترش داده است. وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند.