دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 2022-دنی سالیوان | سئو

اما راه حرفه ای تری نیز وجود دارد که شما می توانید به کمک ابزار تست فایل robots.txt در کنسول گوگل آن را تست کنید. اما اگر با صفحه ای شامل کدهای User-agent و … روبرو شدید، باید برای مدیریت فایل به کنترل پنل هاست سایتتان مراجعه کنید. برای ویرایش فایل robots.txt، آن را در یک ویرایشگر متنی ساده باز کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید.

  • تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند.
  • با این حال اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی پر رقابت در صفحه سوم یا چهارم گوگل باشد استفاده از ربات شاید بتواند آنرا به صفحه دوم یا اول بیاورد اما نمیتواند آنرا به رتبه های نخست صفحۀ اول برساند.
  • وقتی این درخواست‌ها از حد توان سرور سایت ما خارج شوند اتفاق از دسترس خارج شدن سایت رخ می‌دهد.
  • چرا که اگر به طور همزمان استفاده شود گوگل در نتایج جستجو چنین پیغامی را نمایش می‌دهد که «توضیحی برای این صفحه در دسترس نیست» و در کارکرد کلی سایت شما تاثیر می‌گذارد.
  • تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید.
  • در نهایت قسمت allow هم قسمتی است که اجازه می دهد خزنده ها آن ها را دنبال کنند.

با پیشرفت‌هایی که گوگل به تازگی داشته است، عدم دسترسی به محتواهای جانبی سبب می‌شود، تا سایت از نظر موتور جستجو ناقص و با کارایی ناقص مشاهده شود. به این صورت که لیستی از کلمات کلیدی مورد نظرتان را به این ربات ارتقاء سئو میسپارید تا جایگاه (صفحه) سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل (برای تک تک آن عبارات کلیدی) به شما گزارش دهد. و با انجام همه روزه این کار فرایند رشد یا افت سایت تان در عبارت کلیدی مختلف را جلوی چشم خواهید داشت. در مرحله ی اول به هیچ عنوان نباید نشون بدین که یه شخص ثابت همش یه کلمه کلیدی ثابت رو سرچ میزنه. یعنی باید از طریق عوض کردن ای پی، هویت خودتون رو مخفی کنید و به کلمات کلیدی هم باید تنوع بدین. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که فایل Robots.txt چیست؟ همچنین نحوه بهینه سازی فایل robots.txt برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد.

یک نمونه فایل ربات جالب

گوگل آنالیتیکس و گوگل کنسولکه قوی ترین الگوریتم های ضد ربات را دارندبازدیدهای ربات ارتقاء سئو ما را به عنوان بازدیدهای یک انسان واقعی ثبت میکنند! برای مشاهده عملکرد ربات ارتقاء سئو، نسخه آزمایشی را تست کنید. ربات بعد از ورود به سایتی که از آن ریپورتاژ یا بک لینک گرفته اید؛ ابتدا، لینک یا انکر تکستی که حاوی لینک صفحه سایت شما است را پیدا میکند و سپس بر روی آن کلیک میکند و وارد سایت شما میشود. این حرکت باعث میشود گوگل سریع تر بک لینک شما را شناسایی و ثبت کند و در نهایت اعتبار سایت ریپوتاژ / بک لینک دهنده زودتر به سایت شما منتقل میشود. دریافت آپدیت های ربات افزایش ورودی گوگل ما در سال اول رایگان بوده و در سالهای بعدی، تمدید سالانه، فقط با پرداخت 20% قیمت (به روز) پکیج انجام خواهد شد. پس از آپلود فایل robots.txt در ریشه سرور، بررسی کنید که آیا برای عموم قابل دسترسی است یا خیر و آیا گوگل می‌تواند آن را بررسی کند.

امنیت اطلاعات

گوگل سوابق بازدیدهای سایت شما را بر اساس ip، عباراتی که جستجو می شوند، زمان بین بازدیدها و دیگر پارامترهای مشابه، مورد بررسی قرار می دهد. لذا لازم است خودتان روی این موارد مدیریت داشته و ربات را به گونه ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه را برای شما حاصل کند. از آنجاییکه ممکن است توضیح این موارد (در قالب نوشتار) کمی طولانی باشد، نکات لازم را در قالب یک فایل صوتی (وُیس) برای شما تهیه کرده ایم… همانطور که از مستندات گوگل پیداست تمام کلیک هایی که روی نتایج گوگل انجام میشوند به عنوان رفتار یا واکنش کاربران تلقی شده و تاثیر مستقیم بر رتبه بندی سایت‌ها خواهد داشت. فایل robots.txt بخشی از پروتکل حذف ربات‌ها است، گروهی از استانداردهای وب که نحوه خزیدن ربات‌ها در وب، دسترسی و فهرست‌بندی محتوا و ارائه آن محتوا به کاربران را تنظیم می‌کند.

به این دلیل که خزنده های گوگل منابع محدود داشته و در خزش تعداد URL‌های یک سایت محدودیت دارند، اگر سهمیه خزش خود در به صفحات کم اهمیت اختصاص دهند احتمال دارد نتوانند صفحات با ارزش تر را بخزند. وب سایت های بزرگ و پر بازدید، روزانه هزاران بار توسط ربات های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند. این ربات ها در طی دو مرحله یعنی بررسی و ایندکس، سایت را بررسی می کنند. حال فرض کنید روزانه بیش از صدها ربات یک سایت را بررسی کنند؛ این اتفاق سبب کند شدن سرعت لود سایت خواهد شد. چرا که تمام بخش های سایت و هاست، تحت تاثیر هزارن ربات قرار گرفته است. پیش از آنکه برای ساخت فایل robots.txt اقدام کنید، اطمینان حاصل کنید که چنین فایلی وجود ندارد؛ برای این کار کافیست آدرس /robots.txt را سرچ کنید.