دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

بیشترین کاربرد URL Cloacking، در سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing به چشم می خورد. با این کار شما می توانید لینک های ایجاد شده در Affiliate را مدیریت کرده و آدرس آنها را مخفی کنید. طبق این دستور، ربات ها اجازه دسترسی به صفحه admin-ajax.php را دارند؛ اگر می خواهید دسترسی به این صفحه را غیر فعال کنید، باید به تنظیمات وردپرس رفته و گزینه Search Engine Visibility را فعال کنید. این محتوا را ایندکس می‌کنند تا در اختیار کاربرانی که به دنبال اطلاعات هستند قرار بگیرد. گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای کاربردی گوگل است که استفاده از آن به‌خصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ ضرورت دارد. با مطالعه این مطلب با این ابزار کارآمد و اصول استفاده از آن آشنا خواهید شد.

  • مثلا اگر شما در صفه ای از سایتتون روزانه یک سرچ هم نداشتین یک دفعه اون از رو صفر به ده یا بیست تا نرسونین.
  • با استفاده از این دو دستورالعمل شما می توانید به موتورهای جستجو بگویید که می توانند به یک صفحه یا فایل خاص در پوشه های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کرده و در غیر این صورت مجاز به دسترسی به این فایل ها نیستند.
  • دستورالعمل ها می توانند برای user-agent های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند اما با این حال می توان از آنها برای تمامی user-agent ها نیز استفاده کرد.

بنابراین اگر دستورالعمل هایی را برای همه ربات ها در نظر گرفته اید و به دنبال آن دستورالعمل هایی برای یک ربات خاص مد نظرتان است باید بدانید که تنها این دستورالعمل های خاص توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرند. در مثال بالا به هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ اجازه دسترسی به پوشه /about/ directory داده نمی شود که این عدم اجازه دسترسی شامل مسیر /about/company/ نیز می شود. به عنوان مثال در موتورهای جستجو گوگل و بینگ در صورتی که تعداد کاراکترهای استفاده شده در دستورالعمل Allow بیشتر باشد اولویت بیشتری نسبت به دستورالعمل Disallow خواهد داشت. توجه داشته باشید که تفسیر آنها از این دستورالعمل اندکی متفاوت می باشد و به همین علت نیز بهتر است که قبل از استفاده حتما اسناد موجود در وب سایت این موتورهای جستجو را مطالعه کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که گوگل از امکان تعریف یک crawl rate یا نرخ خزیدن که به آن نرخ درخواست نیز گفته می شود پشتیبانی می کند که شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل به آن دسترسی داشته باشید.

استفاده از تگ noindex برای پیاده سازی روی منابع چندرسانه ای مانند فیلم ها و فایل های PDF دشوار خواهد بود. این قانون به Googlebot می‌گوید که پوشه تصویر وب‌سایت شما را ایندکس نکند. اولین قدم شما این است که واقعاً فایل robots.txt خود را ایجاد کنید. تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید.

عدم استفاده از فایل robots.txt می‌تواند به افت عملکرد بهینه سایت دامن بزند

راهکار بهتر برای جلوگیری از دسترسی به این گونه صفحات، قرار دادن پسورد برای دستریست. موتورهای جستجو و دیگر پایشگرهای وب پس از ورود به یک سایت می دانند که بایستی به دنبال یک فایل robots.txt باشند. اما آنها تنها در یک مسیر مشخص (مسیر ریشه وب سایت) به دنبال این فایل هستند. اگر یک پایشگر در مسیر /robots.txt هیچ فایلی را مشاهده نکند، فرض را بر این قرار می دهند که هیچ فایل robots.txt در این وب سایت وجود ندارد.

در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید. فایل robots.txt فایلی جهت مشخص کردن دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت است. 5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ما به ربات های موتور جستجو، اعلام کرده ایم که می تواند فایل های موجود در پوشه آپلود را می تواند ایندکس کند.

فایل robots.txt چیست؟

فایل Robots.txt‌ یک ابزار بسیار بحرانی برای سئو می‌باشد و اگر نتوانید به درستی آن را هندل کنید ممکن است در امنیت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر اصول و قواعد و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید می‌توانید به راحتی از آن برای بهبود کارایی وبسایت خود استفاده کنید. هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند.

چک کردن وجود فایل robots.txt

یک فایل robots.txt شامل دستورالعمل هایی برای تمامی موتورهای جستجو می باشد. با این حال، یک فایل robots.txt کار زیادی برای مدیریت ترافیک ربات‌های مخرب انجام نمی‌دهد. ابزارهای مدیریت ربات مانند Cloudflare Bot Management یا Super Bot Fight Mode می‌تواند به مهار فعالیت مخرب ربات، بدون تأثیر روی ربات‌های ضروری مانند خزنده های وب کمک کند.