دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

جلوگیری از ظاهرشدن محتوای تکراری در SERP (توجه داشته باشید که متا ربات‌ها اغلب انتخاب بهتری برای این کار هستند). 6- با بازخوانی صفحه در مرورگر خود برای به‌روزرسانی ویرایشگر ابزار و مشاهده آنلاین کد فایل robots.txt، بررسی کنید که آخرین نسخه شما با موفقیت خزیده شده است. استفاده از این نحو در فایل robots.txt به همه خزنده‌های وب می‌گوید که هیچ صفحه‌ای را در از جمله صفحه اصلی، نخزند. Robot یک برنامه کامپیوتری خودکار است که با وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل دارد. ربات‌های خوب و ربات‌های بد وجود دارند و یک نوع ربات خوب، ربات خزنده وب نامیده می‌شود. پروتکل حذف ربات که بیشتر با نام robots.txt شناخته می‌شود، درواقع قراردادی برای جلوگیری از دسترسی خزنده‌های وب به تمام یا بخشی از یک وب‌سایت است.

چرا که تمام بخش های سایت و هاست، تحت تاثیر هزارن ربات قرار گرفته است. با توجه به آنچه گفته شد، امکان ویرایش مستقیم فایل robots.txt در وردپرس وجود ندارد. به همین دلیل باید برای ویرایش آن، یک فایل جدید را ایجاد کرده و در هاست مجدد بارگذاری کنید. زمانی که فایل جدید robots.txt ساخته می شود، فایل مجازی به صورت خودکار غیر فعال می شود.

  • کافی است ربات های خزنده، صفحات غیرضروری مثل ادمین وردپرس، فایل افزونه ها، فولدر تم را ایندکس نکنند.
  • عدم وجود یک فایل robots.txt موتورهای جستجو را از خزیدن و نمایه‌سازی وب‌سایت شما متوقف نخواهد کرد.
  • با این حال، تگ noindex از نشان دادن محتوا در صفحات دیگر نیز جلوگیری می‌کند.
  • اگر فایل حاوی قاعده‌ای باشد که برای بیش از یک کاربر عامل اعمال می‌شود، خزنده فقط به خاص‌ترین گروه دستورالعمل‌ها توجه می‌کند.
  • این دستور به ربات‌ها اجازه می‌دهد به یک صفحه یا بخش وبسایت دسترسی پیدا کنند.

در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که شامل علامت سوال می باشند را ندارند. این دستورالعمل در حال حاضر تنها توسط موتورهای جستجو گوگل و بینگ پشتیبانی می شود. این کارها تنها می تواند از نمایش داده شدن این صفحات توسط موتورهای جستجو در لیست جستجوی آنها جلوگیری کند. استفاده از یک لینک canonical یا تگ meta robots نمی تواند از خزیدن موتورهای جستجو در این صفحات جلوگیری کند. این کار با وجود این که برای کاربران یک قابلیت فوق العاده است ولی در اکثر مواقع می تواند برای موتورهای جستجو گیج کننده باشد چرا که باعث به وجود آمدن محتوای تکراری می شود.

Robots.txt نحوه خزیدن در صفحات مختلف وب‌سایت را به ربات‌ها اعلام می‌کند در حالی که متا ربات و ربات X رفتارهای یک صفحه یا محتویات یک صفحه را به ربات‌های خزنده اعلام می‌کنند. اگر صفحاتی را می‌خواهید مشخص کنید که موتورهای جستجو به آن‌ها وارد نشده و از دیدن آن‌ها پنهان بمانند، می‌توانید در Robots.txt دسترسی به آن‌ها را محدود کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این صفحات توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو بررسی نمی‌شوند. یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است. با استفاده از آن می‌توان به موتورهای جست‌وجو اعلام کرد که چه محتوا و صفحاتی را برای ایندکس شدن بررسی نکنند.

اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس

از رایج ترین دلایل استفاده از فایل robots.txt، محدود کردن دسترسی ربات های خزنده به بخش های مختلف یک سایت است. قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا برخی از صفحات نباید ایندکس شوند؟ ایندکس شدن برخی از صفحات سایت می تواند نتایج نامطلوبی را برای شما داشته باشد. مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد. Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند.

شروع ماجراجویی در وب

یک روش مشاهده ساده که برای هر سایتی کار می کند این است که URL دامنه را در نوار جستجوی مرورگر خود تایپ کنید و /robots.txt را در پایان اضافه کنید. تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند. گوگل هم به انواع مهم‌ترین موتور جستجو دنیا، چندین ربات مخصوص و مهم برای بررسی صفحات و اطلاعات موجود در اینترنت طراحی کرده است که با توجه به اهمیت آن‌ها به صورت ویژه آن را بررسی می‌کنیم. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند.

یعنی باید از طریق عوض کردن ای پی، هویت خودتون رو مخفی کنید و به کلمات کلیدی هم باید تنوع بدین. برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم. اگر از تگ نوایندکس استفاده کنید مستقیما به ربات‌های کراولر اعلام می‌کنید که این صفحه نباید در نتایج جستجو نمایش داده شود.