دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست و چه کاربردی در سئو و ایندکس شدن سایت دارد؟ وب جوان-دنی سالیوان | سئو

مسدود کردن دسترسی گوگل به پیوندهایی که محتوای مشابه صفحات اصلی سایت را با نشانی متفاوت ایجاد می‌کنند. ایجاد یک فایل خالی robots.txt یا عدم ایجاد این فایل نیز، همین اثر را خواهد داشت. ایجاد فایل با محتوای فوق سبب از بین رفتن خطاهای ۴۰۴ در هنگام مراجعه‌ی موتورهای جستجو خواهد شد. RPA مخفف Robotic Process Automation به معنی خودکارسازی فرایندهای رباتیک است. به بیان ساده‌تر،RPA جایگزینی ربات‌های نرم‌افزاری بجای انسان است. این ربات نیز همانند ربات افزایش ورودی گوگل، قابلیت تعویض IP و User-Agent را دارا بوده و ویژگی های خاص برای کاهش درصد خروج نیز در آن لحاظ شده است.

اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. علاوه بر این‌ها، گوگل ربات‌های مختلف دیگری را هم دارد که لیست کامل نام و وظیفه آن‌ها را می‌توانید در مقاله “مرور خزنده‌های موتور جستجو گوگل” که توسط خود گوگل منتشر شده است ببینید. به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند. گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. وباید در کل بشینم همه لینک هارو درست کنم و به صفحات درست خودشون ریدایرکت کنم بجز این فکری به ذهنم نمیرسه .

  • بعد از انتخاب، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن گوگل آخرین فایل ربات پیدا شده از سایت‌تان را به شما نمایش می‌دهد.
  • یکی از مواردی که متخصصین بایستی در نظر بگیرند بررسی چک لیست کلیک پذیری یکی…
  • همانطور که گفتیم، هاست و منابع سرور سایت ما برای پاسخ دادن به درخواست‌های ربات‌ها دقیقا همانند پاسخگویی به درخواست‌های کاربران واقعی مشغول می‌شود.
  • طبق آموزش ها با استفاده از نرم افزار FTP به وردپرس متصل شوید.

این فایل متنی برای سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای ربات‌های نمایه‌ساز موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که هم امکان ایندکس شدن دارند و هم ندارند. موتور جستجو قبل از آنکه وارد سایتی شود، ابتدا فایل robots.txt را از سرور درخواست می کند تا از تمام محدودیت های پیش روی خود در آن سایت آگاه شود. استفاده از فایل robots.txt در افزایش سئو و بهینه سازی سایت کاربرد فراوانی دارد با این فایل می توانید ربات یا crawler های موتور جستجو را کنترل کنید که به کدام شاخه یا فایل ها دسترسی داشته، یا نداشته باشند. اهمیت دیگر فایل robots.txt امکان مشخص کردن نقشه سایت XML توسط این فایل است؛ نقشه سایت نیز یک فایل متنی شامل فهرستی از آدرس هایی از صفحات سایت است که می خواهیم توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند.

توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند.

هزینه تولید محتوا

به محض رویارویی با این فایل، خزندگان سطح وب شروع به بررسی محتوا و لیست داخل این فایل کرده تا بخش‌های قابل دسترسی را پیدا کنند. با اینحال در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به لطف پلاگین‌های مختلف که برای آن طراحی شده است، کار حتی از این هم راحت‌تر است. در این حالت یکی از راه حل‌های پیشنهادی گوگل، استفاده از تگ noindex در هدر صفحه مورد نظر است. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

این فایل به عنکبوت های خزنده گوگل و موتورهای جستجو می گوید که چه صفحاتی را خزش و فهرست بندی نکنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که به نوعی مجوز دسترسی ربات های گوگل به صفحات مختلف سایت است. زمانی که ربات های گوگل درحال بررسی و کراول صفحات سایت ما هستند، دسترسی های خود را از فایل Robots.txt دریافت می کنند.

اصول سئو سایت [کاملترین چک لیست سئو وب سایت]

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا مقایسه ی قیمت داشته باشیم بین روش های مختلف ارتقاء سئو؛ یعنیخرید ریپورتاژ،خرید بک لینک،تولید محتوا،مشورت با مشاورین سئو، استفادهاز ربات سئو. ما مطمئنیمربات ارتقاء سئوما از نظر قیمتی کاملا رقابتیه و از خیلی روش های دیگه ارزون تره. هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند.

می‌باشند که در ادامه به صورت جداگانه هریک از این موارد را با جزئیات آن‌ها شرح می‌دهیم. در پنجره جدید باز شده، از منو کناری بر روی گزینه ویرایش robots.txt کلیک کنید. بنده معمولا دیدگاه ثبت نمی‌کنم اما حیفم اومد برای این مقاله تشکر نکنم. (همچنین، اگر از پلاگین های وردپرس برای ریدایرکت یا کاستومایز پرمالینک ها استفاده کرده باشید، ممکنه اشکال از این پلاگین ها باشه و با غیر فعال کردنشون ممکنه که این مشکل برطرف بشه). بازم ممنون بابت صبر و حوصلتون و اینکه سرتونو بدرد آوردم امیدوارم جوابی بمن بدید که مشکلات سایتمو حل کنه و راه حلاتون عملی باشه عین مقاله هاتون . و اگه توسط این قابلیت میشه من باید چکار کنم تا از دست این دسته ها و آدرس های قدیمی که ارور هستش راحت شم .

مسدود کردن تمامی شاخه‌های سرور

این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که یک ربات خزنده هیچ صفحه مهمی را از دست نخواهد داد. بهترین روش پیشگیری از مسدود کردن دسترسی به دایرکتوری های بک اند شما و دایرکتوری های غیرضروری دیگر برای سئو شما از طریق robots.txt است. اگردقت داشته باشید در وردپرس از نسخه ۴ به بعد، مشخص شد که در فایل ربات این سیستم مدیریت محتوا دایرکتوری هایی مثل wp include یا plugins دیگر مورد ایندکس شدن قرار نمی گیرند. مثال‌های ذکر شده با هم به‌عنوان یک فایل robots.txt کامل در نظر گرفته می‌شوند؛ اگرچه یک فایل ربات می‌تواند حاوی چندین خط از عوامل و دستورالعمل‌های کاربر باشد (به‌عنوان‌مثال، غیرمجاز، اجازه، تأخیر خزیدن و غیره).

با این حال، تگ noindex از نشان دادن محتوا در صفحات دیگر نیز جلوگیری می‌کند. گوگل اعلام کرده است یک تگ روبات جدید در آینده پیش روی شما قرار خواهد گرفت که این تگ یرچسب indexifembedded نام دارد. این موضوع این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد که به کنترل تگ های خود بپردازید. در این بخش متوجه خواهید شد آیا گوگل قصد دارد صفحه‌ ای را با محتوای جاسازی شده فهرست کند یا خیر.