دسته‌ها
اخبار

نحوه استفاده از برچسب های کانونیکال: نکات کاربردی


9 دسامبر 2020 | ارسال شده توسط لیراز ،

بر،ب های Canonical جدید نیستند. آنها از سال 2009 وجود داشته اند. در واقع، در سال 2009، یاهو، مایکروسافت و گوگل برای ایجاد بر،ب های متعارف گرد هم آمدند. (آیا میدانستید؟؟)

اگرچه تگ های متعارف در دنیای دیجیتال بسیار قدیمی هستند، اما امروزه نیز بسیار مرتبط هستند. از تگ های Canonical می توان برای تقویت استراتژی SEO خود استفاده کرد.

با این حال، بسیاری از صاحبان سایت در پیاده سازی تگ های متعارف ش،ت می خورند. این عدم تمایل به افزودن آنها ممکن است به عدم درک درستی از بر،ب متعارف، هدف این تگ ها و فرآیند پیاده سازی نسبت داده شود.

من می خواستم در مورد بر،ب های متعارف به طور کلی دانش و درک ارائه کنم. علاوه بر این، من نکات عملی را به شما ارائه خواهم کرد که ممکن است هنگام استفاده از بر،ب های متعارف در استراتژی سئو شما بسیار مفید باشد.

تگ Canonical چیست؟

بر،ب متعارف ابزاری است که برای مق، با محتوای تکراری و همچنین محتوای ترجیحی استفاده می شود که به ،وان rel=canonical نیز شناخته می شود. کلمه “بر،ب متعارف” ممکن است برای هدف خود غیرعادی و نامن، به نظر برسد. با این حال، از نظر ریشه شناسی، این نام در واقع کاملا من، است.

این نام از «کانون» گرفته شده است که در اصل به قو،ن و قو،ن سکولار یا کتاب مقدس اشاره دارد. زم، معیاری برای قضاوت بود و بعداً برای اشاره به آثار نویسنده‌ای که معتبر و اصیل دیده می‌شدند استفاده شد.

در زمینه سئو، تگ های متعارف دقیقاً به این م،ی است. آنها به موتورهای جستجو می گویند که کدام صفحات صفحات اصلی هستند. با این کار به موضوع محتوای تکراری می پردازند.

ما اغلب محتوای تکراری را عمدی می‌د،م – شخصی محتوای شخص دیگری را گرفته و آن را کپی کرده است. با این حال، همیشه اینطور نیست. به ،وان مثال، بسیاری از URL ها توسط سیستم تولید می شوند.

بیایید برخی از این موارد استفاده را بررسی کنیم:

URL کشور

یک URL کشور زم، ایجاد می شود که از چندین URL خاص کشور استفاده می شود. در این موارد، محتوا تا حد زیادی ثابت می ماند و تنها مقدار کمی تفاوت های جزئی وجود دارد. با این وجود، اگر زبان متفاوت باشد، این مورد اعمال نمی شود. اگر اینطور است، می‌خواهید موتورهای جستجو نتایج جداگانه (همچنین مربوط به hreflang) را برگردانند.

آدرس موبایل

URL تلفن همراه زم، ایجاد می شود که از یک URL منحصر به فرد به منظور مشاهده وب سایت شما از طریق دستگاه تلفن همراه استفاده می شود. بنابراین، این URL به ،وان نسخه تلفن همراه ساخته شده است و معمولاً به ،وان m.mydomain.com تنظیم می شود. (باید بگویم – یک تمرین کاملاً بد – استفاده از زیر دامنه های تلفن همراه یا URL های تلفن همراه را متوقف کنید – عملاً سال 2021 است!!)

حروف بزرگ و کوچک

ا،ر مرورگرها و کاربران استفاده از حروف بزرگ و کوچک را ی،ان می بینند. به همین دلیل، استفاده از حروف بزرگ و کوچک تا حد زیادی قابل تعویض است. با این حال، این ایده در مورد حروف بزرگ و کوچک ،وما توسط موتورهای جستجو تایید نمی شود. بنابراین، اگر وب سایت شما از حروف بزرگ و کوچک در ساختار پوشه ها و نام فایل ها به جای یکدیگر استفاده می کند، باید یک تگ متعارف را پیاده سازی کنید.

www، HTTPS، و HTTP

موتورهای جستجو صفحات مجزا را مشاهده می کنند. به همین دلیل، موتورهای جستجو به احتمال زیاد به ،یدن و حتی ایند، ، آنها می پردازند.

آدرس‌های شناسه جلسه

اینها URL هایی هستند که به طور خودکار توسط سیستم خاص شما تولید می شوند. همین اتوماسیون برای URL های ردیابی، نسخه های چاپگر پسند، پیوندهای ،ده نان، و پیوندهای دائمی در CMS خاص اعمال می شود.

URL های متعدد

URL های متعدد به ویژه در سایت های تجارت الکترونیک مورد توجه قرار می گیرند. این URL ها از طریق پیاده سازی گزینه های فیلتر ایجاد می شوند. این گزینه های فیلتر شامل رتبه بندی، رنگ و قیمت و سایر موارد می شود.

روابط عمومی/ رویدادهای ویژه

شما می تو،د رسانه به دست آمده خود را در سایت خود میزب، کنید، حتی اگر در جای دیگری منتشر شده باشد. تگ های متعارف می توانند بین دامنه ای نیز باشند.

چرا به تگ Canonical نیاز دارید؟

در اصل، یک تگ متعارف به موتورهای جستجو می گوید که یک URL خاص نسخه اصلی صفحه منحصر به فرد است. بنابراین، زم، که محتوای منحصر به فرد شما در انواع URL های مختلف ظاهر می شود، باید از این تگ های متعارف استفاده کنید.

در مواردی مانند این، مهم است که از یک تگ متعارف برای جلوگیری از مشکلات ناشی از نمایش محتوای تکراری یا ی،ان در رشته ای از URL های مختلف استفاده کنید. این می تواند به از بین بردن خطر ،یدن و ایند، نشدن صفحه شما کمک کند. همچنین، من دوست دارم بودجه کرال خود را طلا بدانم….

چه زم، باید از تگ Canonical استفاده کرد؟

وقتی URL ها به صورت خودکار تولید می شوند، محتوا در واقع تکراری نیست. اینها همه URL هایی هستند که محتوای ی،، را ارائه می دهند. با این حال، زم، که محتوای منحصر به فرد در بیش از یک URL وجود دارد، استفاده از یک بر،ب متعارف بسیار مهم است. این شامل تمام موارد ذکر شده در بالا (از جمله URL های تولید شده خودکار) می شود.

تکرار واقعی زم، اتفاق می افتد که محتوای واقعی از طریق جری، از URL های مختلف که منحصر به فرد هستند ظاهر شود. یک مثال می تواند www.adomain.com در مقابل www.anotherdomain.com باشد. این URL های منحصر به فرد اغلب از پیوند محتوا ناشی می شوند.

یک تگ متعارف باید در تمام موارد ذکر شده در بالا استفاده شود تا به موتورهای جستجو نشان دهد که محتوای اصلی چیست و همچنین نش، اینترنتی که باید در SERP ها بازگردانده شود، همراه با ،یدن و ایند، شدن است.

چگونه از تگ های کانونیکال استفاده می کنید؟

اولین چیزی که باید هنگام استفاده از یک تگ متعارف انجام شود، تصمیم گیری در مورد URL ترجیحی است که می خواهید استفاده کنید. پس از انجام این کار، شما باید شامل rel = متعارف به بخش URL دلخواه شما و همچنین تمام انواع آن.

قبل از ادامه، لطفاً توجه داشته باشید که هر دو مسیر مطلق و نسبی قابل قبول هستند.

خبر عالی هنگام استفاده از تگ‌های متعارف این است که ا،ر CMS ها این ویژگی را دارند یا حداقل پلاگین‌هایی در دسترس دارند که برای ا،ر فرآیندها اتوماسیون را فراهم می‌کنند. با این حال، اگر از CMS استفاده نمی‌کنید، موتورهای جستجو مانند گوگل مدیریت این فرآیندها را کمی آسان‌تر کرده‌اند. این شامل:

  • افزودن هدرهای HTTP با استفاده از htaccess. و/یا PHP.
  • استفاده از ابزارهای وب سایت گوگل به ،وان راهی برای تعیین نحوه مدیریت پارامترهای مرتبط با URL خاص.
  • استفاده انتخابی از تغییر مسیرهای 301.

اگر سایت شما از HTTPS و HTTP برای ارائه محتوای ی،ان استفاده می کند، ممکن است بخواهید یک دامنه ترجیحی را از طریق تغییر مسیر 301 یا کنسول جستجو تنظیم کنید. این صرف نظر از اینکه www درج شده است یا خیر.

اشتباهات رایج مرتبط با پیاده سازی تگ های متعارف

شکی نیست که مانند هر جنبه دیگری از سئو، پیاده سازی و همچنین کل تگ های متعارف می تواند بسیار پیچیده باشد تا به درستی اجرا شود. بسیاری از اشتباهات معمولاً از استفاده نادرست از این تگ های متعارف رخ می دهد. در اینجا برخی از رایج ترین اشتباهاتی که باید مراقب آنها باشید آورده شده است:

انتخاب صفحه اصلی سایت به ،وان URL ترجیحی

یک اشتباه رایج که اغلب ناخواسته اتفاق می افتد، اما در نتیجه اجرای فنی بد، تنظیم صفحه اصلی به ،وان URL ترجیحی، در سراسر صفحه، در سراسر سایت است. اگر این اشتباه را مرتکب شوید، در صورتی که تمام تگ‌های متعارف شما به صفحه اصلی وب‌سایت شما اشاره کنند، در معرض خطر این هستید که هیچ یک از صفحات وب سایت شما توسط موتورهای جستجو ،یده و ایند، نشود، به غیر از صفحه اصلی.

استفاده از پیوندهای کانونیکال به جای 301 تغییر مسیر

وقتی به سطح یک تگ متعارف نگاه می کنیم، عملکرد آن کاملاً شبیه به تغییر مسیر 301 به نظر می رسد. با این حال، از نظر معیارها، این دو دستگاه ی،ان نیستند. هم تگ های متعارف و هم تغییر مسیرهای 301 برای اطلاع رس، به موتورهای جستجو برای دسته بندی چندین URL (یا صفحات) به ،وان یک صفحه استفاده می شود. با این حال، تفاوت عمده این است که از تغییر مسیر 301 برای هدایت تمام ترافیک به یک URL خاص استفاده می شود. در مقابل، هنگام استفاده از یک بر،ب متعارف، صفحه همچنان زنده خواهد بود و در تئوری می تواند ترافیک دریافت کند، اما در فهرست گوگل قرار نخواهد گرفت.

اگر ساختار سایت شما تغییر کرده باشد، تغییر مسیر 301 گزینه ارجح خواهد بود. این به این دلیل است که این تغییر مسیرهای 301 توانایی “تصحیح” نشانک ها را دارند. با این حال، اگر سایت شما از چندین URL برای یک صفحه خاص استفاده می کند و می خواهید ترافیک هر یک از این URL ها را اندازه گیری کنید، استفاده از یک تگ canonical بهترین گزینه برای موتورهای جستجو خواهد بود.

استفاده از تگ های متعارف در مقالات ویژه

اگر وب سایت شما یک «محصول ویژه» یا «مقاله ویژه» را که به طور منظم به روز می شود، باید از تگ rel=canonical در یک صفحه خاص استفاده نکنید. دلیل آن این است که قرار دادن این بر،ب (به درستی یا نه) می تواند منجر به نادیده گرفتن این صفحه خاص شود. نتیجه این است که در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.

استفاده از چندین تگ Canonical

یک تگ متعارف باید در یک صفحه استفاده شود. گنجاندن بیش از یک تگ متعارف در یک صفحه خاص منجر به نادیده گرفتن کل صفحه می شود. بنابراین، موتورهای جستجو قرار نیست آن را ب،ند یا ایند، کنند، و در نتایج جستجو نشان داده نخواهد شد.

در برخی موارد، این ممکن است بدون اینکه شما حتی از آن آگاه باشید رخ دهد. این ممکن است به دلیل اجرای معیوب یک افزونه SEO باشد. در غیر این صورت، دلیل دیگر می‌تواند یک قالب یا طرح زمینه نادرست ویرایش شده باشد.

قرار دادن اشتباه Rel=Canonical

این اشتباه شبیه به پیاده سازی چندین تگ متعارف در یک صفحه تکی است. اگر این پیوند متعارف در جایی غیر از منطقه تعیین شده آن ظاهر شود، کل صفحه توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود. قرار دادن ایده آل یک تگ متعارف در اولین فرصت ممکن در بخش شما خواهد بود. این کار برای جلوگیری از هرگونه مشکل تجزیه ای که ممکن است رخ دهد انجام می شود.

توجه: مطمئن شوید که مسیر URL نهایی را متعارف کنید – به URL تغییر مسیر داده شده، متعارف نکنید.

روشی موثر برای مق، با محتوای تکراری

دریافت جریمه برای محتوای تکراری بسیار بعید است. با این حال، وجود محتوای تکراری در موتورهای جستجو می‌تواند بر ارتباط نتایج محتوا تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، محتوای تکراری همچنین می تواند بر رتبه صفحات شما و همچنین ترافیک سایت و درآمد شما تأثیر بگذارد.

تگ های کانونیکال راه حلی جادویی برای بهبود چشمگیر دید وب سایت شما نیستند و اجرای نادرست تگ های متعارف، همانطور که دیدیم، می تواند بر وب سایت شما و رتبه کلی آن تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین، برای بهره مندی از آنها، باید نیاز واقعی خود را به تگ های متعارف به دقت در نظر بگیرید. آیا چندین URL برای یک محتوا یا محتوای تکراری دارید؟ اگر این کار را انجام دهید و در اجرای خود دقت کنید، سایت شما می تواند سودمند باشد.

درباره نویسنده

لیراز ،

Liraz یک متخصص بین المللی سئو و محتوا است که به برندها و ناشران از طریق موتورهای جستجو کمک می کند رشد کنند. او مدیر سابق SEO و محتوای Out،in است و قبلاً بیش از یک دهه در صنایع بازی، B2C و B2B کار کرده است.


منبع: https://www.rankranger.com/blog/canonical-tag-tips