دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت و تاثیر آن روی سئو + آموزش ایجاد سایت در وردپرس-دنی سالیوان | سئو

به موازات آن، نقشه سایت HTML با هدف کمک به کاربران انسانی طراحی شده است. با اینکه نقشه سایت XML تضمینی برای پایش و ایندکس صفحات به شمار نمی رود، اما ساخت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول موجب افزایش شانس انجام این کار می گردد. حتما لیست صفحاتی که باید در گوگل ثبت شوند را در نقشه سایت خود قرار دهید.

برای پویا کردن نقشه سایت استفاده از ابزار های ساخت نقشه داینامیک بهترین انتخاب شماست. متاسفانه در گذشته سرچ کنسول گوگل وقتی که نمی توانست یک صفحه را ایندکس کند به شما نمی گفت کدام صفحات مشکل دار هستند. مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید. این موضوع به خصوص برای سئو سایت های فروشگاهی که هزاران صفحه داشتند، مشکل بوجود آورده بود. قبل از هر نکته دیگری باید به خوبی متوجه شوید که نقشه سایت چیست و چه ماهیتی دارد.

حال می توانید با مثلا غیر فعال کردن نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو این بخش از وب سایت را از نقشه سایت حذف کنید. همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند. تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست.

  • وقتی صفحاتی که در نقشه سایت دارید تماما محتوای فنی و غنی برای جستجو کاربران باشد که بایستی کرال شود در نتیجه امتیاز بالاتری از گوگل می­ گیرد.
  • همانطور که مشاهده نمودید با ایجاد نقشه های سایت اختصاصی برای هر بخش می توانید به روند عیب یابی سایت سرعت ببخشیم.
  • صفحاتی دارید که به دلیل به کار رفتن کد های ajax، flash و غیره در آن، به سختی توسط موتور های جستجو ایندکس میشوند.

از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید. اگر وب سایتتان را به تازگی طراحی کرده اید ، می توانید آدرس نقشه ی خود را در ابزار سرچ کنسول یا همان گوگل وب مستر تولز قرار دهید تا خزنده های گوگل نقشه ی سایت شما را سریع تر شناسایی کنند. شما در هر سایت‌مپ تا سقف صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید.

اگر این نرم افزار را ندارید، می‌توانید از اینجا آن را برای سیستم عامل مورد نظر خود دانلود و نصب کنید. نسخه رایگان این نرم افزار هم امکانات بسیار مفیدی دارد که می‌تواند به درد سایت شما بخورد. همانطور که مشاهده کردید، کار خاصی قرار نیست برای ساخته شدن این نقشه بکنید چراکه افزونه های وردپرسی خودشان به شکل خودکار این کار را برای شما انجام میدهند. گزینه دیگری که وجود دارد، Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it است که تا حد زیادی نقشه سایت را فشرده می کند تا فضای اشغال شده کمتر شود. گزینه Try to increase the memory limit to وجود دارد که این گزینه برای مشخص کردن حجم فایل است و شما می توانید از حجم زیاد سایت مپ جلوگیری کنید. اگر قبلا سایت مپ خود را ثبت کرده باشید، لیستی از صفحات را در این قسمت مشاهده می کنید.

ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند. فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&” در آدرس‌های داینامیک). برای نصب نسخه رایگان افزونه یوست سئو، وارد داشبورد وردپرس سایت خود شوید، و از قسمت افزونه‌ها، و سپس افزودن، می‌توانید Yoast SEO را جستجو کنید. روی دکمه‌ی نصب این افزونه کلیک کرده و سپس آن را فعال کنید. فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد. هر فایل ایندکس میتواند تا ۵۰۰۰۰ فایل نقشه سایت را در شامل شود.

ساخت نقشه سایت به کمک افزونه یواست

در واقع در نقشه سایت تمام مقالات، صفحات و دسته‌بندی‌هایی که داخل وب‌سایت ما قرار گرفته، لیست شده است. پس علاوه‌بر اینکه ربات‌های گوگل صفحات ما را از این طریق Crawl می‌کنند، همچنین می‌توانند تمام لینک‌ها و صفحات وب‌سایت ما را ایندکس نمایند و آن‌ها را در موتور جستجو ثبت کنند. فقط صفحاتی که می­ خواهید گوگل آن را کرال کند و ایندکس شود را در فایل نقشه سایت قرار دهید. اگر در نقشه سایت در نام گذاری لینک و صفحات سایت از مقدار «نام» به جای «اعداد» استفاده کنید در خروجی و گزارشات می­ توانید اطلاعات جامع و کافی را از سرچ کنسول گوگل دریافت کنید. نقشه سایت هیچ ارتباطی به سئو سایت شما ندارد و یکی از فاکتورهای سئو و بهینه سازی وب سایت نیست. در اصل این فایل نقشه سایت sitemap-index.xml آدرس و مرجع تمام نقشه های سایت وب سایت شماست.

نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد

این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد. اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید. آدرس URL صفحه اصلی خود را در باکس مربوطه با برچسب Enter URL to spider وارد کنید و Start را بزنید. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند.

ساختار نقشه سایت به صورت xml

این مساله به این شکل که شما توضیح دادید عجیب هست و نیاز به بررسی بیشتر داره. اگر روی علامت سوال گزینه نقشه سایت کلیک کنید قادر خواهید بود، سایت مپ یا سایت‌ مپ‌های خود را ببینید و از صحت آن مطمئن شوید. بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.الزامیدر این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد.