دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست، چگونه یک نقشه سایت سئو پسند داشته باشیم؟ مدیر دِو

برای اطلاع از دیگر ویژگی های این ابزار راهنمای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند. همچنین این کار موجب استفاده بهینه تر از Crawl Budget می شود. همانطور که احتمالا می دانید موتورهای جستجو دارای محدودیت هایی در صرف منابع برای پایش سایت شما هستند.

  • سلام پیام جان… عجیبه یک مقدار سوال چون خودت جواب خودت رو دادی.
  • این صفحه در نقشه سایت هست اما به دلایلی قابل ایندکس نمی باشد.
  • دلیل شما برای حذف دسترسی گوگل به بخش پلاگین ها چه بوده است؟ در این صورت فایل های CSS و JS که توسط افزونه ها به صفحه اضافه میشود در دسترس گوگل نبوده و مشکلاتی را برای شما ایجاد میکند.
  • همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند.
  • در صورتی که تیک گزینه Allow anonymous statistics را فعال کنید، می توانید آماری را برای سازنده برای بهبود و توسعه افزونه ارسال کنید.

به یاد داشته باشید که کاربران برای دسترسی به تمام سایت وارد صفحه نقشه سایت میشوند. بنابراین هنگام حذف یک صفحه و یا یک دسته بندی خاص، از سایت مپ مطمئن باشید که آن صفحه یا دسته بندی مورد نظر کاربران نباشد. برخی سایت ها در سایت مپ نسخه HTML صفحاتی را که از منو قابل دسترس هستند را از نقشه سایت حذف می کنند مثلا دسته بندی هایی مانند مقالات ، اخبار و غیره را از سایت مپ حذف می کنند. این سایت ها گمان می کنند که کاربران اگر بخواهند وارد این دسته بندی ها شوند، از گزینه های مربوطه در منو براحتی می توانند وارد این صفحات شوند. تجربه کاربری به کاربران میگوید، که از نقشه سایت میتوانند براحتی به تمام سایت شما دسترسی داشته باشند.

نقشه سایت من کجاست؟ مشاهده نمونه نقشه سایت

نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم. با کلیک کردن روی دکمه ذخیره تغییرات نقشه سایت ایجاد و فعال میشه. این تگ اختیاریه و میزان اولویت و اهمیت یه صفحه رو در نقشه سایت مشخص میکنه. معمولا روی پیش فرض نیم قرار داره ولی مقداری که میتونه بگیره بین ۰ تا ۱ ست. به‌عنوان‌مثال، نقشه سایتی که در تصویر مشاهده می‌کنید حاوی 116 لینک از صفحات وب است.

فهرست مطالب

RSS/Atom Feeds به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وبسایت شما آپدیت شده است یا محتوایی تازه روی آن قرار گرفته است. گوگل پیشنهاد می‌کند که از سایت مپ در کنار این ابزار استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی کنند. شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید. ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند.

نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند. متاسفانه در گذشته سرچ کنسول گوگل وقتی که نمی توانست یک صفحه را ایندکس کند به شما نمی گفت کدام صفحات مشکل دار هستند. مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید. این موضوع به خصوص برای سئو سایت های فروشگاهی که هزاران صفحه داشتند، مشکل بوجود آورده بود. با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود میتوانید پلاگین های رایگان و غیر رایگان بسیاری بیابید که بسادگی یک نقشه سایت ایجاد می کنند. تعداد این پلاگین ها بقدری است که نامبردن آنها خود چندین و چند صفحه خواهد شد.

لذا اگر سایت شما بیش از ۵۰۰ صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید. از آنجا که گوگل توجه چندانی به برچسب‌های ، و ندارد، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار ندهید. همچنین بهتر است با رفتن به سربرگ Images تصاویر را در نقشه سایت خود قرار دهید. اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید.

URL Inspection

این افزونه ها دقیقا مشابه افزونه های وردپرسی روی سایت شما نصب میشوند و به طور خودکار نقشه سایت را برای تان میسازند. به این ترتیب بدون نیاز به زحمت اضافه صاحب نقشه سایت خودکاری میشوید که خودش هم بروزرسانی شده و نیاز نیست صفحات جدید را به آن اضافه کنید. نبود سایت مپ در سایت باعث ایجاد جریمه از طرف گوگل و دیگر موتور های جستجو نمیشود اما مطمئنا وجود آن در سایت باعث کمک به خزنده های موتور جستجو و در نهایت بهبود سئو سایت میشود. بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند. بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل قرار دهید. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید با افزونه Yoast SEO و با زدن یک دکمه برای سایت خود سایت مپ بسازید!