دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ تاثیر XML Sitemap در سئو چگونه است؟ رادزاد-دنی سالیوان | سئو

وبسایت مهارت مرجع آموزش و خدمات متنوع دیجیتال مارکتینگ با هدف افزایش بازدهی کسب و کار های اینترنتی ایجاد شده است. برای رفع این خطا می توانید مطلب ” خطای 404 چیست؟ ” را مطالعه کنید. بروزرسانی خودکار نقشه سایت بهترین گزینه خواهد بود؛ اما برای سایت هایی با کمتر از 100 صفحه، بروزرسانی دستی نیز می تواند انجام شود. به این معنا که هر زمان که یک URL جدید به سایت خود اضافه کنید، به صورت خودکار به نقشه سایت اضافه خواهد شد. اما در این روش احتمال اینکه لینک سازی خوبی برای صفحات مهم انجام نشده باشد نیز وجود دارد. پیدا کردن این صفحات بدون یک سایت مپ درست، برای کاربران مشکل خواهد بود.

  • با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود میتوانید پلاگین های رایگان و غیر رایگان بسیاری بیابید که بسادگی یک نقشه سایت ایجاد می کنند.
  • نقشه سایت یک عامل کیفی لازم و یک ابزار کمکی برای شروع سئو سایت است.
  • به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت.
  • برخی کرالرها یا مرورگرها ممکنه از شکل unicode هم پشتیبانی کنند اما بهتره که تمام URL ها به صورت encode باشند.
  • شما فقط به این دلیل که شما در وب‌سایتتان نقشه سایت ندارید، به این معنی نیست که Google صفحات شما را ایندکس نمی­ کند.

گاها پیش میاد که گوگل سرچ کنسول در لحظه نمیتونه سایت مپ تولید شده رو فراخوانی کنه و این خطا دیده میشه. اگر از کاربران وردپرس هستید، احتمالا افزونه Yoast SEO را تاکنون در آن نصب کرده اید. این افزونه رایگان دارای قابلیت تولید نقشه سایت داینامیک است. کافیست پس از نصب آن به تنظیمات آن رفته و وارد تب ویژگی ها شوید.

در این مطلب نحوه ساخت نقشه سایت با Yoast SEO در وردپرس آموزش داده می‌شود. در واقع نقشه سایت لیستی از کل مطالب وب سایت شما را با فرمتی که برای موتورهای جستجو قابل خواندن باشد، در اختیار آنها قرار می‌دهد. نقشه سایت فایلی است که آدرس تمام صفحات سایت در اون قرار میگیره و مربوط با مبحث سئو تکنیال است. بنابراین با ساخت سایت مپ و معرفی اون به گوگل، زمانی که موتورهای جستجو به سایت شما سر بزنن تمام لینک هایی که در نقشه سایت وجود داره رو بررسی میکنن. به این ترتیب تمامی فایل ها، برگه ها و صفحات سایت با سرعت بیشتری ایندکس میشه. حتی اگه آدرس صفحه ای رو ریدایرکت کنین از اون جایی که url جدید در نقشه سایت وجود داره موتورهای جستجوی گوگل سریع تر متوجه این تغییر میشن و صفحه جدید رو ایندکس میکنن.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

زبان XML بسیار شبیه به HTML است و یک زبان برنامه نویسی مانند ASP یا PHP براحتی میتواند مطابق استاندارد برای شما یک فایل XML ایجاد کند. برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر. مهمترین ویژگی سایت مپ های تولید شده با این روش،قابلیت ویرایش بالا میباشد. شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید. نقشه سایت HTML اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان سایت به آسانی به یک وبسایت هدایت شوند و این سایت مپ نسخه‌ای از متن با نمای کلی site navigation می‌باشد.

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌هایی که وردپرسی نیستند

در نتیجه اگر هیچ سایت دیگری به صفحات شما پیوند داده نشود، ممکن است گوگل صفحات شما را کشف نکند. در یک طبقه‌بندی کلی می‌توان نقشه‌ سایت را به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد. ما در زیر، این دسته‌بندی را بیان کرده‌ایم و سپس به بررسی 2 مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقشه‌ های سایت می‌پردازیم. برای اینکه بتونین هر زمان که لازم شد به نقشه سایت خود دسترسی داشته باشین و یا میشه گفت راحت اون پیدا کنین، می تونین یکی از سه روش زیر رو انتخاب کنین. همچنین می‌توانید نقشه سایت XML خود را در برگه «عمومی» بیابید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید.

طراحی سایت هنری

این کار از ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند. این کار برای برخی صفحات در وبسایت شما که مهم هستند ولی دوست ندارید در نتایج صفحات جستجو دیده شوند بسیار کاربردی است. اما شما صرفا زمانی می‌توانید از ربات‌ها بخواهید تا صفحات شما را بلاک کنند که نیازی به کرول آن‌ها نباشد.

برای اطلاع از دیگر ویژگی های این ابزار راهنمای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. ربات های موتورهای جستجو وقتی به سایت شما می رسند، با انبوهی از صفحات مواجه می گردند. یک نقشه سایت می تواند آنها را به گونه ای راهنمایی کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحات درج شده در نقشه های سایت نسبت به آنهایی که بلاک نشده، اما در نقشه سایت نیز قرار ندارند شود. اگر حجم نقشه سایت XML شما به بیش از ماکسیمم مقدار برسد، بایستی آن را به چند قسمت تقسیم نمایید. این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند.

اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. اما دقت داشته باشید که قبل از اینکه شما از نقشه سایت برای بهبود روند فعالیت خود استفاده کنید، باید مرتفع کردن مشکلات سئو را در اولویت قرار دهید. به زبان ساده تر، بهتر است به جای ایجاد یک نقشه سایت، استراتژی لینک سازی داخلی خود را تغییر دهید. از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید. آنها میل دارند از فوتر لینک شده و معمولا برای سهولت کاربران برای دستیابی به تمام صفحات وبسایت نوشته می‌شود.