دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ چگونه نقشه سایت بسازیم؟ xml sitemap

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید. در تصویر زیر سایت مپ ایندکس وب سایت Search Engine Journal را مشاهده می کنید که دارای ۳۰ سایت مپ مجزا است. در صورتی که همه مراحل را به درستی انجام داده باشید در قسمت “Submitted sitemaps” مشخصات سایت مپ را مشاهده خواهید کرد.

  • نه تنها URL اصلی سایت، بلکه همه URLهایی که در داخل سایت همراه با متا دیتا در ارتباط است.
  • این مشکل یا از تنظیمات افزونه بوده و یا شما جای درستی را در سرچ کنسول مشاهده نکرده اید.
  • دقیقا چجوری باید این فایل آپدیت بشه؟ با توجه به اینکه از وردپرس استفاده میکنید پیشنهاد میدم که از افزونه google xml sitemaps استفاده کنید.
  • اما گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند.
  • همراه با توسعه وب و اینترنت، گوگل و سئو نیز در حال تحول هستند.

گوگل در بلاگ خود اعلام کرده است که در حال حاضر توجهی به دو فاکتور اولویت و نرخ به‌روزرسانی نداشته و مقادیر آن‌ها را نادیده می‌گیرد. در چنین شرایطی درج تاریخ آخرین تغییر در نقشه سایت اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که به تنها معیار گوگل برای تعیین اولویت ایندکس تبدیل شده است. از طرف دیگر سایت‌های تندمحتوا مثل سایت‌های خبری یا فروشگاه‌های بزرگ به صورت روزانه اقدام به ساخت صفحات جدید و انتشار محتوای ارزشمند می‌کنند.

ساخت نقشه سایت چقدر در سئو تاثیرگذار است؟

میتونید نمونه کار وبسیما رو در سایت فروشگاه رفاه و بخش عاملین فروش مشاهده کنید. اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.

آموزش سئو سایت دروپال + معرفی ماژول های سئو دروپال

زیرا به این ترتیب موتورهای جستجو راحت تر و سریع تر متوجه ارتباط بین صفحات میشن و اون ها رو Crowl میکنن. پیشنهاد میکنم از افزونه google xml sitemaps استفاده کنید زیرا علاوه بر تولید نقشه سایت استاندارد به شما اجازه میدهد درجه اهمیت هر نوع از صفحات را نیز برای گوگل مشخص کنید. قبل از معرفی نقشه سایت خود به گوگل میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید. برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد.

فرض کنیم برای اولین بار به تخت جمشید رفته‌ایم و هیچ اطلاعی از قدمت تاریخی، نحوه ساخت و مسیرهای گردش در پایتخت ایران باستان را نداریم. در این موقعیت چه می‌کنیم؟ می‌توانیم ساعت‌ها به نقاط مختلف تخت جمشید برویم و با پرس و جو درباره این بنای تاریخی اطلاعات کسب کنیم. می‌توان حدس زد در پایان بازدید، اطلاعات زیادی به دست آورده‌ایم اما حسابی خسته‌ایم و نتوانسته‌ایم از گردش‌مان لذت ببریم.

نقشه سایت در وردپرس

بسیاری از استراتژی های سئو که می خواهید در مورد آنها بشنوید متمرکز بر کلمات کلیدی هستند – اما کارهای دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه بسیار حیاتی هستند. دستور sitemap در فایل robots.txt یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد.

همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند. این موضوع به این معناست آدرس هایی که با WWW آغاز می‌شوند را نمی‌توان با آدرس‌های بدون پیشوند WWW ترکیب کرد. همچنین آدرس‌هایی که دارای شناسه جلسه هستند را نیز در این فایل قرار ندهید. الزامیاین تگ تنها یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نقشه سایت با این برچسب شروع می‌شود و در انتهای نقشه بسته می‌شود. کدهای XML معتبر با تگ‌های شروع (بازشونده) “ “ آغاز می‌شوند که یک تگ الزامی است.

سایت مپ یا همان نقشه سایت، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند. سایت مپ یکی از موارد ضروری برای سئو تکنیکال است که اگر مقاله سئو چیست ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم. ساخت نقشه سایت تنها یکی از نکات مهم در سئو سایت وردپرسی است که با کمک افزونه yoast seo می توان آن را ساخت.