دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت sitemap چیست اهمیت سایت مپ در سئو-دنی سالیوان | سئو

دامنه اصلی ssl داشت، اما برای فعال کردن ssl روی ساب دامین (بلاگ فعلی و تازه تاسیس) مشکلاتی داریم. اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم. در حالی که ssl فعال هست و ادرس‌ها با پیشوند https لود میشن. لینک های موجود در نقشه سایت باید با کمترین ضریب خطا باشند (کمتر از 1 درصد) این یعنی وجود لینک های شکسته و 404 میتواند باعث بی اعتبار شدن نقشه سایت شما شود. میخواهید اهمیت یک یا چندی از صفحات سایت خود را نسبت به دیگر صفحه ها افزایش دهید.

  • در مورد سوالت، پرتال (و سیستم‌های خوب مشابه) به شما امکان اتصال به وبمستر تولز رو میدن و خودشون سایت مپ رو براتون اضافه میکنند.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تنظیم دستی نقشه سایت ، به صفحات رسمی Google و Bing مراجعه کنید.
  • به عبارت دیگر، یک فهرست نقشه سایت شامل چندین نقشه سایت است که شامل کل اطلاعات یک وب سایت است.
  • حال فایل .htaccess را باز کنید و کد های زیر را در انتهای آن اضافه کنید.

اما پرطرفدارترین افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس Google XML Sitemaps می‌باشد و ما نیز این افزونه را برای ساخت سایت مپ در وردپرس پیشنهاد می‌کنیم. از آنجایی که نقشه سایت نباید زیاد سنگین باشد و حجم زیادی را اشغال نکند، بهتر است بعد از ساخت نقشه آن را فشرده‌سازی کنید تا فضای بیهوده اشغال شده را از بین ببرید. حجم موردنظر برای این سایت مپ ها نبایستی بیشتر از ۱۰ مگابایت باشد که این حجم برابر تعداد ۵۰۰۰ لینک یا آدرس است. اگر تعداد صفحات شما بیشتر از این تعداد یا این حجم شد باید از sitemap index file استفاده کنید. با استفاده از فایل ایندکس نقشه سایت می‌توانید تا ۵۰۰۰۰ نقشه سایت در هر سایت مپ یا sitemap ایندکس خود ذخیره کنید. در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود.

همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است. اگر سایت شما با تعداد بالای صفحات فاقد سایت مپ باشد، ممکن است برخی صفحات از دست خزنده‌ها در رفته و index نشوند. با استفاده از نقشه‌های سایت مپ یا sitemap به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. برخی نقشه‌های سایت دارای اولویت‌بندی یا همان Priority‌ هم هستند که تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت می‌تواند اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین یا ورود به سایت داشته باشد.

من یک سایت فروشگاهی دارم و متاسفانه در هاستینگ مشکلاتی بوجود اومد و سایت من خوابید و بک آپ و چیزی تحوی من ندادند. بعد از دو هفته دوباره به بالا آوردن سایت کردم و الان از ۲۷۴ صفحه ای که url ها در سایت مپ محصولات هست ۳۰ تای اون رو شناخته و بقیه رو ایندکس نکرده و این برای من جای سوال هست. که چرا اون url ها رو نشناخته , بصورت دستی هم url صفحه رو وارد می کنم ولی میگه در sitemap نیست.

آموزش کامل سئو

با این حال، اگر وب‌سایت‌های بسیار بزرگی با بیش از URL دارید، ممکن است بخواهید گزینه‌های دیگری را بررسی کنید زیرا یک فایل نقشه سایت کار را انجام نمی‌دهد. به عبارت دیگر، داشتن نقشه سایت ممکن است مستقیماً بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. طبعاً ربات های گوگل باید بدانند که سایت مپ شما در کجا ذخیره شده تا بتوانند آن را بخوانند.

اگر از افزونه yoast استفاده نمی کنید، این روش برایتان مناسب تر است. در صورتی که شما سایت مپ سایتتان را ایجاد کنید و آن را به گوگل معرفی کنید، می توانید سئو سایتتان را تا حد زیادی بهبود دهید. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید. این نوع سایت مپ تنها برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران قادر به مشاهده آن نیستند. همچنین crawler های موتورهای جستجو با استفاده از این فایل برای پیدا کردن صفحات سایت نیازی به دنبال کردن لینک های داخلی سایت ندارند.

ساخت سایت مپ

برای درج نقشه سایت جدید کافیست لینک آن را در قسمت Add a new sitmap قرار داده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. در اینجا بایست اطمینان حاصل کنید گه گزینه نقشه سایت XML بر روی فعال قرار دارد. مشکل از اینجا شروع می شود که به دلیل درهم ریختگی آدرس ها در هر یک از نقشه های سایت، نمی توانیم به بخش دارای مشکل پی ببریم. در عوض نام گذاری نقشه های سایت بر اساس آدرس های موجود در آن، می تواند به ما در این کار کمک زیادی کند. حال به این می پردازیم که چگونه با بهینه سازی نقشه سایت، شاخص های سئو را ارتقا دهیم.

اگرچه افراد معمولا گیج می‌شوند که چه زمانی از کدام نقشه سایت بهتر است استفاده کنند، این بستگی به هدف وبسایت شما دارد. یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است. نقشه‌های سایت نمی‌توانند بیش از 50 هزار URL را در خود ثبت کنند. همچنین حجم فایل نقشه سایت نیز حداکثر می‌تواند 50 مگابایت باشد. در صورتی که نقشه سایتتان از یکی از این دو مورد بزرگتر شود، باید با دسته بندی مطالب در نقشه‌های مختلف سایت هریک را بصورت جدا در موتورهای جستجو ثبت کنید.

در نتیجه گوگل با سرعت بهتر و بدون مشکل به آنالیز و بررسی سایت شما می‌پردازد که این خود تأثیر مطلوبی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت. نقشه سایت هرگز تضمین نمی کند که یک صفحه وب خاص در لیست موتورهای جستجو رتبه بندی می شود. نقشه سایت یا sitemap در واقع یک نقشه راه برای وبسایت شماست که موتورهای جست و جو به کمک آن صفحات مختلف سایت شما را پیدا می‌کنند، محتوای آن را بررسی می‌کنند و سپس در فهرست ایندکس خود قرار می‌دهند. همچنین از طریق نقشه سایت می‌توان به موتورهای جست و جو گفت که کدام یک از صفحات سایت مهم تر هستند. همانطور که گفته شد، نمیتوان در یک سایت مپ، بیش از 50 هزار URL را اضافه کرد و در صورتی که حجم فایل و یا تعداد آدرس های آن از مقدار گفته شده تجاوز کند، سایت مپ از نظر گوگل بی اعتبار شناخته میشود.