دسته‌ها
اخبار

همه چیز در مورد فایل ربات سایت robots txt و بهینه سازی آن در وردپرس میموس

Robots.txt یک گزینه برای به حداقل رساندن محتوای تکراری موجود برای خزیدن است. روش‌های دیگری برای اطلاع‌رسانی به Google در مورد محتوای تکراری است اما می‌توانید با استفاده از فایل‌های robots.txt محتوای تکراری را حذف کنید تا بودجه خزیدن خود را نیز حفظ کنید. این بسیار مهم است که فایل robots.txt شما به درستی تنظیم شده باشد.

از اینجا می‌توانید جزییات فایل robots.txt هر سایتی را به راحتی مشاهده کنید. اگر می‌خواهید برای ادیت فایل Robots.txt سایت خودتان اقدام کنید، این فایل در قسمت Root سایت شما قرار دارد. با ورود به این بخش می‌توانید فایل robots خودتان را پیدا کنید و دستورات جدیدی به آن اضافه یا دستورات قبلی را حذف کرده و سپس فایل را ذخیره کنید. پس برای اینکه در دنیای تجارت بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید باید تمام مسائل را موردتوجه قرار دهید.

در غیر این صورت موتورهای جستجو در زمان تجزیه فایل robots.txt سردرگم می شوند. به همین علت است که فایل robots.txt دارای نقش بسیار مهمی در سئو سایت می باشد. هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند. اگر فایل robots.txt خود را به‌روزرسانی کردید و باید در اسرع وقت نسخه ذخیره‌شده گوگل را بررسی کنید. فایل robots.txt باید یک فایل متنی کدگذاری شده UTF-8 باشد (که شامل ASCII است). گوگل ممکن است کدهایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند.

  • اگردقت داشته باشید در وردپرس از نسخه ۴ به بعد، مشخص شد که در فایل ربات این سیستم مدیریت محتوا دایرکتوری هایی مثل wp include یا plugins دیگر مورد ایندکس شدن قرار نمی گیرند.
  • شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای که در بالا ذکر شد کاری کنید که قسمتی از فایل‌ها مانند readme.html در گوگل ایندکس نشود و یا غیرازاین می‌توانید هر فایل دلخواه دیگری را مشخص کنید تا نمایش داده نشود.
  • این فایل حاوی لیست صفحات و محتواهایی است که موتورهای جستجو نیازی نیست آن‌ها را بررسی کرده و دسته بندی کنند.
  • این کار فقط به خزنده گوگل می‌گوید که هیچ صفحه‌ای را که حاوی رشته URL /example-subfolder/ است، نخزد.
  • بعد از خواندن این مقاله می‌توانید هر نوع رباتی را فقط با دانستن نامش محدود و کنترل کنید.
  • برای ویرایش فایل robots.txt، آن را در یک ویرایشگر متنی ساده باز کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید.

اما قطعا هیچ وقت بیشتر از یکی دو روز نمیکشه که از جست و جوی خودتون به نتیجه دل خواه میرسید. بنابراین بغیر از این سه مورد، توصیه می کنیم به جای robots.txt از دستورات متا استفاده کنید. و احتمال وقوع فاجعه کمتری وجود دارد (مانند مسدود کردن کل سایت شما). موارد خاصی نیز وجود دارد که نمی‌خواهید هیچ بودجه خزشی را برای بازدید گوگل در صفحاتی با تگ noindex هدر دهید.

جلوگیری از نمایش صفحات غیر عمومی سایت

همانطور که مشاهده نمودید، این مقادیر، جلوی دسترسی به سایت را برای موتورهای جستجو میگیرد. هر یک از ساب دامین های وب سایت بایستی دارای فایل robots.txt مختص به خود باشند. به عبارت دیگر blog.example.com و example.com بایستی هر یک دارای فایل robots.txt مجزایی در مسیر خود باشند. این دستورات در فایل robots.txt به تمام پایشگرهای وب اعلام می کند که می توانند تمام صفحات دامنه را پایش کنند. این دستورات در فایل robots.txt به تمام پایشگرهای وب اعلام می کند که هیچ صفحه ای در دامنه را پایش نکنند.

سوال تکراری: آیا باید به سایت مپ در فایل ربات لینک دهیم؟

ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را بررسی می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. متا دیسکریپشن یکی از انواع متا دیتا است که تاثیر بسیار زیادی روی سئو داخلی سایت دارد. متا دیسکریپشن یک تگ HTML در حدود ۱۵۵ کارکتر است که توضیحی خلاصه از محتوای صفحات وب‌سایت شما به موتورهای جستجو ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای که در بالا ذکر شد کاری کنید که قسمتی از فایل‌ها مانند readme.html در گوگل ایندکس نشود و یا غیرازاین می‌توانید هر فایل دلخواه دیگری را مشخص کنید تا نمایش داده نشود. در این مقاله به اهمیت فایل robots.txt در سایت و سئو سایت شما می‌پردازیم. با این کار می‌توانید سئو سایت خود را بالابرده و در ضمن روی رتبه الکسا سایت شما نیز تأثیر زیادی دارد.

این محصول در حقیقت پکیجی شامل ربات های متعدد، آموزش‌ها و ابزارهای لازم برای ارتقاء سئو سایت شما می‌باشد. ربات های این پکیج دارای امکان بی نظیری حل کپچای گوگل (من ربات نیستم) هستند. همچنین این پکیج دارای تضمین 100% پنالتی نـشدن و ثبت قطعی تک تک بازدیدها در گوگل کنسول و گوگل آنالیتیکس نیز می‌باشد. دستور Disallow به ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از وب‌سایت شما را نباید بررسی کنند.

چرا که ممکن است بتوانیم از طریق دیگری به خواسته‌ای که به دنبال آن هستیم برسیم و از روش‌های دیگری برای پنهان کردن صفحات سایتمان در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنیم. ربات AdsBot-Google گوگل با دیدن این دستور متوجه می‌شود که باید از قواعد خاصی پیروی کند و دستورات نوشته شده در فایل ربات مخصوص او هستند. به کمک متا تگ noindex در هدر یک صفحه می‌توان امیدوار بود که این صفحه به صورت کامل از نتایج گوگل حذف خواهد شد. برای اینکار کافیست در هدر صفحه مورد نظر به صورت زیر عمل کنید.

حذف کامل یک صفحه از نتایج گوگل به کمک فایل robots.txt

اگر این فایل در هاست سایت شما آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات‌های موتورهای جستجو امکان دسترسی به تمام صفحات عمومی را خواهند داشت و قادر هستند تا تمام محتوای سایت شما را ایندکس کنند. بله برای اینکه صفحه سایت شما بتواند توسط گوگل، بینگ و… ایندکس شود شما به فایل Robots.txt نیاز دارید. هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد. همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. به کمک دستورات فایل ربات، به راحتی می‌توانیم از ایندکس شدن و نمایش اینگونه فایل‌ها در نتایج موتورهای جستجو جلوگیری کنیم. اکثر خزنده‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند.