دسته‌ها
اخبار

چگونه نشت Yandex سئوی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد


30 ژانویه 2023 | ارسال شده توسط Shay Harel

چگونه نشت Yandex برنامه سئو بازی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد

اخیراً بخشی از کد منبع Yandex بود لو رفته.

این به چه م،است که سئوی شما در حال پیشرفت است؟

بهش فکر کن…

درک کد منبع آنها به شما یک نگاه اجمالی به عملکرد درونی موتور جستجو می دهد. این به شما فرصتی می دهد تا فاکتورهای رتبه بندی Yandex را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را با موارد استفاده شده توسط Google مقایسه کنید.

در حالی که گوگل به دلیل داده های پیچیده و غنی خود شناخته شده است، شایان ذکر است که Yandex همچنان سهم بازار قابل توجهی را در مناطق خاصی به ویژه در روسیه در اختیار دارد. نشت کد منبع Yandex یک فرصت ارزشمند برای جامعه SEO است تا بفهمند Yandex چگونه صفحات را امتیاز می دهد و رتبه بندی می کند.

در این پست، برخی از مضامین سطح بالایی را که می‌بینیم را بررسی می‌کنم و همچنین برخی از ،اصر منحصربه‌فرد الگوریتم‌ها را به شما نشان می‌دهم که ممکن است نحوه انجام سئو را در حرکت رو به جلو تغییر دهند.

اما ابتدا، بیایید بررسی کنیم که چرا تجزیه و تحلیل الگوریتم های Yandex بسیار مهم است.

چرا به Yandex نگاه کنید؟

نشت Yandex برای اولین بار به ما فرصت داده است تا کد منبع واقعی یک موتور جستجوی اصلی را ببینیم. همانطور که می د،د، گوگل همیشه توصیه های کلی را ارائه کرده است که مشخصات موتور جستجو را فاش نمی کند.

این بدان م،است که ما همیشه به آزمایش کاربر متکی بوده ایم تا بفهمیم چگونه محتوای خود را در نتایج جستجو بیشتر نمایان کنیم.

اکنون، برای اولین بار، می‌تو،م برخی از عملکردهای درونی الگوریتم جستجوی Yandex، از جمله جزئیات در مورد عوامل رتبه‌بندی مورد استفاده برای تعیین ارتباط و اعتبار یک صفحه وب را مشاهده کنیم. این بینش ارزشمندی را در مورد روش هایی که Yandex به رتبه بندی جستجو نگاه می کند ارائه کرده است.

کد منبع Yandex برخی از سیستم های امتیازدهی قابل توجهی را که توسط موتور جستجوی Yandex استفاده می شود، آشکار کرده است. این سوال پیش می آید. آیا می تو،م فرض کنیم که گوگل از فاکتورهای رتبه بندی مشابهی استفاده می کند؟

پس از تجزیه و تحلیل، مشخص است که فهرست فاکتورهای رتبه بندی Yandex به طور قابل توجهی کوچکتر از آن چیزی است که از گوگل انتظار داریم. با این حال، این بدان م،ا نیست که عوامل استفاده شده توسط Yandex اهمیت کمتری دارند.

در واقع، تا به حال، جامعه سئو ممکن است از بسیاری از عواملی که در Yandex می‌بینیم آگاه نبوده باشد. این بدان م،ی است که درک این عوامل ممکن است به شما یک مزیت سئو را در حرکت رو به جلو بدهد.

ممکن است یک فرصت طلایی برای ارزیابی مجدد استراتژی های بهینه سازی خود و کشف راه های جدید برای بهبود رتبه بندی صفحه داشته باشید.

اکنون، قبل از اینکه به انتشار اطلاعات نادرست متهم شوم، نمی گویم که گوگل از هر یک از این فاکتورهای رتبه بندی استفاده می کند. من فقط سوال میپرسم

همچنین، شایان ذکر است که این نشت ممکن است فرصت‌های جدیدی را برای اسپمرها فراهم کند تا از این سیستم‌ها سوء استفاده کنند. به ،وان متخصصان سئو، مهم است که مراقب باشید و همچنان بر تکنیک های بهینه سازی اخلاقی تمرکز کنید.

رفتار کاربر

دیدن تاکید یاند، بر رفتار کاربر بسیار جالب است. با توجه به کد منبع فاش شده، Yandex به شدت معیارهایی مانند نرخ کلیک (CTR) و زمان ماندن را هنگام تعیین ارتباط و اعتبار یک صفحه وب در نظر می‌گیرد. 150 فاکتور رتبه بندی در این مورد وجود دارد (تقریباً 8٪ از کل فاکتورها).

همچنین، فاکتورهای زیادی وجود دارد که به طور قابل توجهی شبیه به آنچه گوگل برای سال ها از آن حمایت کرده است، به نظر می رسد. آنچه من به آن اشاره می کنم تأکید بر عوامل سئو سنتی مانند بک لینک ها و استفاده از کلمات کلیدی است.

صدها عامل وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از PageRank استفاده می کند که سیستمی است که صفحات وب را بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایی که به آنها اشاره می کنند رتبه بندی می کند (Google w، اختراع رتبه صفحه، اولین موتور جستجویی بود که صفحات را بر اساس آن اندازه گیری و امتیاز داد.)

پیامدهای این نشت برای متخصصان سئو که به دنبال بهینه سازی محتوای خود برای Yandex هستند قابل توجه است.

به طور کلی، نشت کد منبع Yandex بینش های ارزشمندی را در مورد عملکرد داخلی یک موتور جستجوی اصلی ارائه می دهد و فرصت های جدیدی را برای بهبود استراتژی های بهینه سازی شما ارائه می دهد.

تجزیه و تحلیل و آمار

بیایید در مورد اعداد صحبت کنیم و چند معیار را در نظر بگیریم. ما به ،وان بازاریاب مجبوریم. 😉

1922 فاکتور رتبه بندی وجود دارد که می تو،د همه آنها را پیدا کنید اینجا.

عوامل رتبه بندی با هم گروه بندی می شوند. در زیر نموداری است که گروه های برتر را نشان می دهد.

خوب، اجازه دهید به برخی از عوامل رتبه بندی بپردازیم.

عوامل رتبه بندی Yandex

با کاوش در اطلاعات، می توانم دو موضوع واضح را که ارزش توجه دارند شناسایی کنم:

حاشیه نویسی

از آنچه من می بینم، بسیاری از عوامل در کنار هم قرار گرفته اند. یکی از گروه های پیشرو Annotation نام دارد. این گروه شامل مواردی مانند UX، CTR، نرخ پرش و زمان ماندن است.

از آنچه من می بینم، حاشیه نویسی یک عامل اصلی است که شامل تجزیه و تحلیل م،ایی امتیاز صفحه و پیش بینی های CTR است. علاوه بر این، به نظر می رسد ممکن است یک نمایه Annotation وجود داشته باشد. می بینیم که آنها از بیش از یک عامل وزنی م،ایی استفاده می کنند. شما می تو،د ک،یک Weighted BM15 را در میان طرحواره های وزنی اختصاصی که به نظر می رسد از آنها استفاده می کنند بیابید.

به زبان ساده، BM25 الگوریتمی است که اسناد موجود در فهرست موتورهای جستجو را اندازه گیری می کند و میزان مرتبط بودن آنها با درخواست جستجوی کاربر را اندازه گیری می کند. این مدل مجموعه ای از کلمات است که کلمات را در یک سند می سنجد، اما دستور زبان و ترتیب کلمات را نادیده می گیرد و بر تعداد دفعات ظاهر شدن کلمات در سند تمرکز می کند.

عوامل پرس و جو

در ردیف دوم عوامل Query قرار دارند. به نظر می رسد که این عوامل رایج تر و ساده تر باشند مانند:

  1. تعداد کلمات (فاکتور شماره 59) که در آن می تو،د فرمول واقعی استفاده شده را مشاهده کنید: حداقل (تعداد کلمات پرس و جو/10، 1.f) – لطفاً صفحات هر،مه را بر این اساس شروع نکنید. 😉
  2. تعداد کلمات مع، (عامل #60): فرمول ساده “1 / تعداد_کلمات_در_پرس و جو” را نشان می دهد.
  3. IDF (فرکانس مع، سند): این معیاری است که در پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات برای نشان دادن اهمیت یک اصطلاح در مجموعه یا مجموعه ای از اسناد استفاده می شود. ا،ر سئوکاران باید با آن آشنا باشند زیرا برخی از ابزارها از آن در گزارش هایی مانند گزارش Rank Ranger TF-IDF استفاده می کنند.
  4. نکته بسیار جالب اینجا این است که ببینیم آنها دسته بندی می کنند و در نظر می گیرند که آیا پرس و جو NightQuery است یا MorningQuery و همچنین در ساعات خاصی.

اکنون، چیزهای بیشتری برای مشاهده در اینجا وجود دارد. من صرفاً به عوامل حاشیه نویسی و پرس و جو نگاه می کنم تا این پست را تا حد امکان کوتاه نگه دارم.

در اینجا خلاصه ای از عوامل کلیدی رتبه بندی آورده شده است.

خلاصه فاکتور رتبه بندی

  • رتبه صفحه همچنان یک عامل در سئو است
  • بک لینک ها بسیار مهم هستند
  • CTR (نرخ کلیک) و نرخ پرش عوامل اصلی هستند
  • ممیزی های مکرر سایت برای رفع خطاهای 404/5، برای بهینه سازی سئو بسیار مهم است
  • عوامل درون صفحه همچنان در سئو نقش دارند، از تجزیه و تحلیل اولیه تا تحلیل های پیشرفته تر و م،ایی
  • رتبه بندی صفحات در موتور جستجوی Yandex می تواند تحت تاثیر رفتار کاربر باشد، از جمله تعداد دفعاتی که یک URL به نشانک های کاربر اضافه می شود و زمان فعال صرف شده در یک صفحه پس از کلیک بر روی یک جستجو از موتور جستجو، که توسط نوار Yandex و ابزارهای مرورگر.
  • میانگین موقعیت دامنه در همه پرس و جوها یک عامل رتبه بندی است.
  • عمق ،یدن یک عامل رتبه بندی است.
  • اگر یک URL آ،ین مورد بازدید شده در یک جلسه جستجو باشد، به این م،ی است که کاربر آنچه را که به دنبالش بود پیدا کرده است.
  • وجود گوگل آنالیتی، در سایت یک عامل رتبه بندی است. تصور کنید که…
  • UX (تجربه کاربر) شامل عوامل مختلفی است که کیفیت تجربه کاربر را در یک صفحه ارزیابی می کند، مانند ویدیوهای ش،ته، پیوندها، تعداد تبلیغات، تعاملات صفحه و بازدیدهای مکرر که همه آنها اندازه گیری می شوند.

اکنون که برخی از عوامل رتبه بندی را از سطح بالایی بررسی کردیم، اکنون به برخی از عوامل غیرمنتظره تر نگاه می کنیم.

بررسی این عوامل به شما دیدگاه جدیدی می دهد و امیدواریم فرصت های جدیدی برای آزمایش در اختیار شما قرار دهد

فرصت های جدید: عوامل رتبه بندی غیرمنتظره

الگوریتم جستجوی Yandex چندین ،صر را برای مطالعه ارائه می‌کند، که بسیاری از آنها احتمالاً توسط ارسال‌کنندگان هر،مه مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، برخی دیگر فرصت‌هایی را برای بهینه‌سازی جستجوی Google ارائه می‌دهند. در اینجا چند مشاهده است که نظر من را جلب کرد.

فاکتور #63 | نام: HasNoQueryURLSs،ws

توضیحات ترجمه شده: “هیچ اطلاعاتی برای این url برای این درخواست وجود ندارد.

این یکی را در نظر بگیرید، چه می‌شود اگر نش، اینترنتی صفحه فرود شما در جستجوهای قبلی مورد بازدید قرار گرفته باشد یا نه، یک عامل رتبه‌بندی باشد؟ اگر چنین است، ممکن است بخواهید فشار برای کلیک های اولیه را برای تأثیرگذاری بر این عامل در نظر بگیرید.

فاکتور #850 | نام: BrowserBookmarksUrl

توضیح این فاکتور به این صورت است: «هرچه کاربران بیشتری به نشانک‌ها یک URL اضافه کنند، مقدار فاکتور بیشتری دارد».

واقعا؟

در ابتدا، به نظر قدیمی می رسد، اما با فکر ، بیشتر، تنها راه برای اندازه گیری نحوه نشانک کاربران URL ها در مرورگر یا نوار Yandex است. من نمی دانم که آیا گوگل همین کار را با کروم انجام می دهد؟ احتمالاً چک لیست های جدید سئو را خواهیم دید که شامل افزودن صفحات به موارد دلخواه است.

فاکتور #243 به دنبال یک سری عوامل که بر اساس داده های Clickstream از نوار Yandex است

در اینجا یک ترجمه از توضیحات یکی از عوامل است: “میانگین زمان کاربر فعال مداوم (بر حسب ث،ه) در صفحه پس از کلیک بر روی یک جستجو از موتور جستجو. (فاکتور به جفت (پرس و جو، آدرس اینترنتی) بستگی دارد). به پیشخوان داخلی Yandex.Bar / Elements / Browser”

به نظر می رسد کاربر، که از Yandex.bar برای جستجو در وب و کلیک بر روی نتایج استفاده می کنند، بر رتبه صفحه تأثیر می گذارد.

چند نکته کلیدی

همانطور که مشاهده کردید، طبق آنچه که می بینیم، Yandex دارای برخی از عوامل رتبه بندی جالب و غیرمنتظره است.

به ،وان مثال، گوگل سال ها این را گفته است Bounce Rate یک سیگنال نویزدار است و آنها از نرخ کلیک در رتبه بندی محتوا استفاده نکنید.

با این حال به نظر می رسد که Yandex ممکن است از این سیگنال ها در رتبه بندی محتوا استفاده کند. در حال حاضر، همانطور که در بالا ذکر کردم، من در اینجا هیچ ادعایی ندارم. اما من سوال را می پرسم. آیا برخی از این عوامل بر نحوه رتبه بندی صفحات گوگل تاثیر می گذارد؟

از آنجایی که احتمالاً گوگل به این زودی کد منبع خود را به اشتراک نخواهد گذاشت، تنها راه برای فهمیدن این موضوع این است که کمی آزمایش کاربر انجام دهید.

درباره نویسنده

شای هارل

Shay Harel مدیر عامل Rank Ranger، یک پلتفرم ابتکاری و جامع SEO و بازاریابی دیجیتال Saas است. علاوه بر نظارت بر رشد شرکت، شی را می‌توان یافت که روی صفحه‌کلید خود ضربه می‌زند و گزارش‌های داده‌های سئوی جدید و منحصربه‌فرد را تهیه می‌کند.

زم، که شای برای کمک به صنعت سئو کار سختی ندارد، از گذراندن وقت با خانواده‌اش، نواختن گیتار، کاوش در مکان‌های عجیب و غریب و لذت بردن از شراب خوب مجموعه در حال رشد خود لذت می‌برد.


منبع: https://www.rankranger.com/blog/،w-yandex-leak-will-change-your-seo