دسته‌ها
اخبار

چگونه یک نقشه سایت بهینه شده برای سئو بسازیم؟

همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند. ساخت و مدیریت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال است. برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید و به بخش Sitemaps بروید. سپس آدرس فایل نقشه سایتتان را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه Submit را بزنید. با این کار، نقشه سایتی که تهیه کرده‌اید در گوگل سرچ کنسول ثبت می‌شود و توسط گوگل بررسی خواهد شد.

این مقاله به کوشش رامین محمودی، صفیه منتظری، حسین بابائی، مینا شهانی و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم. اگر هیچ فایلی از قبل در این قسمت وجود ندارد، آدرس فایل خود را بگذارید و دکمه Submit را بزنید. با پرداخت هزینه برای ارتقای سایت XML-sitemaps.com می‌توانید امکانات بسیار بیشتری دریافت کنید تا به‌صورت حرفه‌ای از امکانات این سایت استفاده کنید. سایت هایی که از URL های داینامیک برای محتوای خود استفاده می کنند.

  • در یک فایل ایندکس معتبر نیز کدهای XML با تگ آغازین استاندارد شروع می‌شود.
  • نمیدونم اشتباه اون طرف بوده یا از محدودیت های سیستم سایت شماست.
  • فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&” در آدرس‌های داینامیک).
  • اگر بلد نیست سایپ مپ ایجاد کنید، اصلا نگران نباشید، ما صفر تا صد ایجاد نقشه سایت را هم در سایت های وردپرسی و هم در سایت هایی که با زبان های php و asp ایجاد شده اند، آموزش خواهیم داد.
  • سلام دوست عزیز، اگر همون سیستمی که روی سرور سوار میشه منظورتون هست من تا حالا شخصا باهاش کار نکردم و نیازی بهش نداشتم.

Sitemap فرم مناسبی برای مدیریت و نگهداری URL است، به‌ویژه هنگامی‌که ده‌ها هزار URL را اداره می‌کنید، مانند یک فروشگاه تجارت الکترونیک آنلاین با هزاران محصول. برچسب به برجسته کردن مهم‌ترین صفحات وب‌سایت شما کمک می‌کند. هرچه این عدد به ۱ نزدیک‌تر باشد سطح اولویت برای یک صفحه بالاتر است. در مرحله بعدی، توضیحات بیشتری به شما نشان داده می شود که از طریق این قسمت می توانید صفحات را به صورت دستی هم به نقشه سایت خودتان اضافه کنید. البته بیشترین کاربرد این بخش زمانی است که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خودتان اضافه کنید.

ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که طراحی دیجیتال و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را نوآورانه انجام می‌دهیم. آژانس دیجیتال مارکتینگی که فرصت‌ها را برای برندها میاورد و تجربه دیجیتال را برای مشتریان مهیا می‌کند. بعد از خواندن مقالات شما من صفحه فوق را باز کردم و بصورت xml ذخیرش کردم و در روت کپیش کردم. تنظیمات htaccess رو چه طوری باید بررسی کنم؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشه.

در صورتی که هنوز گوگل سرچ کنسول را نصب نکرده‌اید به مقاله گوگل سرچ کنسول در وبلاگ نردبان سر بزنید. نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود.

از طرف دیگر هر روز ممکن است یک محصول به سایت اضافه و یک محصول از سایت کم شود. به همین دلیل زمان آخرین تغییر در صفحات دسته‌بندی باید روزانه باشد. اگر آدرس تمامی صفحات را در نقشه سایت قرار دهیم، یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد. بودجه خزش گوگل برای بررسی سایت ما مصرف شده صرف صفحاتی کم‌ارش شده و به سرعت تمام می‌شود. مساله‌ای که موجب می‌شود گوگل خیلی دیر صفحات ارزشمند ما شامل مقالات و دوره‌های آموزشی را بررسی و ایندکس کند. نقشه‌ای که به کمک آن بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن صفحات را بررسی و ایندکس کنند.

نقشه سایت چیست؟

البته یک نکته را هم بگم که sitemap را در قسمت coverage بلاک کرده که وقتی داخل فایل robot.txt میرم اصلا سایت مپ بلاک نشده. هربار که تغییری در نقشه سایت خود ایجاد کردید با استفاده از همان دکمه Add/Test Sitemap گوگل را از تغییرات آن مطلع کنید. میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند که مقدار آن میتواند در بازه 0.0 تا 1.0 باشد.

روش اول: اضافه کردن پسوند به انتهای دامنه سایت

صفحاتی که کسب رتبه در گوگل در آن صفحات برای شما مهم است. از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید. نسخه رایگان screamingfrog تنها قادر به بررسی ۵۰۰ صفحه از سایت شما هست.

نقشه های سایت می توانند توسط gzip فشرده شده (نام فایل چیزی شبیه به sitemap.xml.gz خواهد شد) تا در میزان استفاده از پهنای باند سایت صرفه جویی گردد. اما دقت داشته باشید که در هر صورت این فایل پس از خارج شدن از حالت فشرده، همچنان بایستی حداکثر 50 مگابایت باشد. تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود. البته افزونه ها معمولا هر بخش را به صورت مجزا تولید کرده و همه نقشه‌ها را در یک فایل به اسم sitemap_index تجمیع می‌کنند.