دسته‌ها
اخبار

سایت مپ چیست؟ 3 روش ساده ساخت Sitemap آکادمی دیجیتال مارکتینگ فرین

این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند. ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید. طبق تجربه بارها ما دیده ایم که وبمسترها از شنیدن نقشه سایت XML وحشت کرده اند.

و اگر سایت شما کاملا جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک‌لینک دارد، در اینصورت نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات شما، بسیار بزرگ است. اگر سایت تان سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد و به طور خودکار هم هیچ افزونه ای برای ساخت سایت مپ در آن تعبیه نشده، کمی کارتان ساخته شده و باید به سراغ راهکار بعدی بروید. سایت مپ خبر نوعی دیگر از نقشه سایت است که اغلب توسط سایت های خبری استفاده میگیرد. این سایت ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهند. گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند.

  • ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند.
  • اگر قبلا دوره را خریداری کردید سوال خود را در گروه اختصاصی تلگرام ارسال کنید تا توسط مدرس دوره مهندس اسماعیلی پاسخ داده شود.
  • تولید نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین و پلاگین ها در سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است.
  • می‌توانید از یک ابزار آنلاین تولیدکننده نقشه سایت مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید.

به منظور دسترسی آسوده تر در هنگام نظر دهی، نام، ایمیل و وبسایت مرا در این مرورگر ذخیره کن. اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، زمان معرفی Sitemap به گوگل فرارسیدهاست. چند وقته که صفحات رو معرفی کردید؟ با توجه به تعداد بالا زمان میبره تا ایندکس بشه.. نقشه سایتتون رو چک کردم و همونطور که گفتید آپدیت نشده بود.

روش دوم: نوشتن دامنه سایت همراه با /robots.txt

موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند. یک روش دیگر افزودن نام سایت مپ “sitemap_index.xml” به انتهای دامنه وب سایت تان است. در این مرحله تب “طبقه بندی ها” یا تکسانومی را انتخاب کنید و مشابه مرحله قبل مواردی که باید در سایت مپ وجود داشته باشند را مشخص نمائید. در یک سناریوی نرمال بایستی “دسته ها” و “دسته های محصولات” در وضعیت “بله ” باشند و سایر موارد مثل برچسب نوشته ها که محتوای تکراری تولید می کنند به صورت “خیر” تنظیم شوند. صفحاتی که با کلمه عبور محافظت می شوند را از سایت مپ خارج کنید، چرا که موتور جستجو نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

سایت مپ XML پویا و داینامیک بسازید.

لینک‌های زیر نیز ساخت نقشه سایت را برای شما بسیار آسان می‌کنند، البته اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا برای سایت خود استفاده میکنید افزونه‌های مناسبی در اختیار خواهید داشت. یا شاید شما یک فروشگاه اینترنتی را با ۵ میلیون صفحه راه‌اندازی کرده باشید. تا زمانی که لینک سازیسایتتان تکمیل نشده باشد و تعداد زیادی بک لینک نداشته باشید، گوگل زمان زیادی را برای یافتن تمام آن صفحات پشت سر می‌گذارد. برای مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینک‌ پیدا می‌کند و اگر سایت جدید است و بک لینک کمی دارد، در این صورت یک نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات سایت شما بسیار موثر است. پس از اینکه تغییرات را بروزرسانی(پابلیش) کنید آدرس صفحه از نقشه سایت حذف خواهد شد. برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند.

نقشه سایت شما مناسب کاربران سایت است، نقشه سایت برای گوگل باید در فرمت XML مانند آنچه در مقاله معرفی کردیم ساخته شود. نسخه قبلی براساس محتویات سایت شما یک فایل استایک ایجاد میکرد و بصورت زمان بندی شده این فایل رو آپدیت میکرد، یعنی هر بار فایل رو از اول میساخت! نسخه جدید بصورت داینامیک کار میکنه و نیازی به بازسازی فایل نداره. این فایل رو نیازی نیست که گوگل ایندکس کنه یا توی سایت مپ باشه. من که الان آدرس نقشه سایت شما رو زدم بخوبی آورد و مشکلی نداشت. نقشه سایت رو با چی درست کردید؟ افزونه سئو وردپرس؟ بهتره که از نقشه سایت این افزونه استفاده نکنید و از xml-sitemap استفاده کنید.

در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است. با انجام این راهکارها می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. نقشه سایت برای خزیدن موتورها و ایندکس کردن وب سایت ضروری است تا بتوان محتوای درون آن را در نتایج جستجو قرار داد. سایت مپ ها در تمام مدل های طراحی سایت وجود دارند و به نوعی راهنمای سایت ها برای موتور های جستجو هستند. برای وردپرس، سایت سازها، cms هایی مانند لاراول و سایر فریم ورک های طراحی سایت، سایت مپ هایی وجود دارد که می توانید آنها را برای سایت خود استفاده کنید.

شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند. دقت داشته باشید که از قبل آدرس نقشه سایت را چک کرده و از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنید. حال کار تمام است و گوگل از آدرس نقشه سایت شما آگاه شده است.