دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف

ربات‌های گوگل از منابع سرور شما برای خزش و ایندکس صفحات استفاده می‌کنند. گردش بیهوده این ربات‌ها در سایت نه‌تنها منابع ارزشمند شما را هدر می‌دهد، بلکه کسب نتیجه در سئو را طولانی و سخت‌تر می‌کند. بسیاری از اخبار هم فقط جلب توجه می‌کنند و کاربر پس از کسب اطلاعات صفحه خبر را ترک می‌کند. به همین دلیل می‌توان نرخ به‌روزرسانی محتوا را بر اساس کامنت تعریف کرد. هر خبری که کامنت بیشتری داشته باشد، بیشتر جلب توجه کرده و هنوز هم داغ است. جدول بالا اولویت‌بندی انواع صفحات در یک سایت خبری را نشان می‌دهد.

  • ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد.
  • نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.
  • به منظور دسترسی آسوده تر در هنگام نظر دهی، نام، ایمیل و وبسایت مرا در این مرورگر ذخیره کن.
  • بنابراین و بمسترها هم به راحتی در سایت مپ خود از این موارد استفاده می‌کنند.
  • گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند.

این کار می‌تواند بسیار ریسکی و خطرناک باشد و گوگل به راحتی این آپدیت‌ها را رصد می‌کند و اگر ارزش جدیدی به سایت‌مپ شما افزوده نشود می‌تواند برای رتبه و ایندکس شدن سایت شما مشکل‌آفرین شود. تقریبا غیرممکن است که بتوانید تمام لینک‌ها و ربات‌ها را در یک وبسایت بزرگ به روز نگه دارید و نقشه سایت را نیز منطبق با کار سایت آپدیت کنید. در عوض می‌توانید قوانین و دستوراتی وضع کنید که یک صفحه بلافاصله پس از ایجاد در داخل نقشه سایت قرار بگیرد و یا صفحات شما در داخل سایت مپ از حالت noindex‌ تغییر حالت دهند. Sitemap به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند صفحات سایت ما را بهتر پیدا کنند و از به وجود آمدن صفحه جدید و تغییرات در صفحات قدیمی شما و موتورهای جستجو را آگاه می سازد. همچنین شانس شما را برای ایندکس شدن بیشتر خواهد کرد ولی تضمینی برای اینکه صفحات بهتر ایندکس شوند وجود ندارد،اما بودن sitemap اگر قرار باشد یک صفحه از سایت ایندکس شود، به این کار سرعت خواهد بخشید. شما باید مهمترین صفحات سایت خود را درون نقشه سایت قرار دهید.

ساخت sitemap برای سایت های جوملایی و دروپال

HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید. در صورتی که سایت شما از ایجاد نقشه داینامیک پشتیبانی نمی کند، در این صورت باید تنظیمات را به صورت دستی اعمال کنید. این نوع سایت مپ را باید نوعی حالت سنتی از سایت مپ دانشت که در صفحه ای جداگانه طراحی شده اند و کاربران می توانند برای بازدید کردن از وب سایت ها استفاده کنند. اگر پیام “Sitemap index processed successfully” را مشاهده کردید، نشان‌دهنده این است که موتور جستجوی گوگل با موفقیت نقشه سایت شمارا مورد کراولر قرار داده است. به‌منظور ثبت سایت مپ خود به‌حساب کاربری سرچ کنسول خود وارد شوید.

ایجاد نقشه سایت در وردپرس

برخی از سایت های بزرگ مانند فروشگاه های اینترنتی، برای اینکه بتوانند قسمت های مختلف سایت خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنند، از نقشه سایت با پسوند html استفاده میکنند. کاربران میتوانند در این فایل به دور از ظاهر گرافیکی و احتمالا گیج کننده سایت، به قسمت مورد نظر خود دست پیدا کنند. طبق گفته های خودتون، اگه روی sitemap جدید ریدایرکت میشه مشکلی پیش نمیاد. اما باز یکبار صفحه گوگل وبمستر خودتون رو بررسی بکنید، مطئمن شید نقشه سایت جدید ایندکس و نقشه قدیمی حذف شده. خب مقاله سایت مپ هم به پایان رسید و یاد گرفتیم که نقشه سایت را ایجاد و در گوگل ثبت کنیم. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد.

ساخت نقشه سایت (site map)

پیشنهاد میکنم مقاله آموزش برچسب گذاری صحیح رو مطالعه کنید. اوایل کار بد نیست که از این ابزار استفاده کنید چون سرعت ایندکس رو خیلی بالا میبره. ولی وقتی سایت جا بیفته و جایگاهش رو بدست بیاره دیگه نیازی نیست.

ربات‌های گوگل به صورت مستمر و دوره‌ای نقشه سایت را بررسی می‌کنند. با اضافه شدن هر صفحه جدید به سایت ما یا تغییر در محتوا و زمان انتشار این فایل به صورت خودکار به‌روزرسانی شده و اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می‌دهد. البته به یاد داشته باشیم که سئو فقط محتوا یا لینک‌سازی نیست.

برای وبلاگ سایتت همون sitemap افزونه یوست سئو رو به کار ببر. بله باید در سرچ کنسول هم آدرس سایت مپ جدید رو ثبت کنید. شما می‌توانید بر روی دکمه SEE INDEX COVERAGE که در بالا سمت راست قرار گرفته کلیک کنید تا گزارشات گوگل از سایت مپ خود را ببینید.