1 سپتامبر 2015 | ارسال شده توسط نویانا کاراکاشوا
موتورهای جستجو دروازه بانان دانش جه، به اشتراک گذاشته شده در وب هستند. ما آنقدر عادت کردهایم که هنگام مرور آنلاین به «توصیههای» موتورهای جستجو تکیه کنیم که به ندرت الگوریتمهایی را که آنها برای جمعآوری فهرستهای نتایج استفاده میکنند زیر سوال میبریم. مسیری که باید طی کرد
دو نوع متمایز از موتورهای جستجو وجود دارد که امروز باید به آنها بپردازیم. از یک طرف ما موتورهای جستجویی داریم که به اصطلاح خدمات جستجوی شخصی را ارائه می دهند. آنها نتایج جستجوی خود را به یک نسخه سفارشی فیلتر می کنند که بسته به نمایه کاربر داده شده متفاوت است. از سوی دیگر ما موتورهای جستجویی داریم که به حریم خصوصی کاربران خود احترام می گذارند و نتایج ی،، را به آنها ارائه می دهند.
جستجوی شخصی
بهترین مثال از موتور جستجویی که نتایج جستجوی شخصیسازی شده را ارائه میدهد، همچنین رهبر بلامنازع صنعت موتورهای جستجو است: Google. به ندرت کاربر آنلاینی وجود دارد که از Google استفاده نکرده باشد، و عملاً تعداد انگشت شماری از کشورها وجود دارند که گوگل بر بازار موتورهای جستجو تسلط ندارد (کشورهایی مانند کره ج،ی، چین، روسیه و جمهوری چک موتورهای جستجوی ملی).
جستجوی شخصی چیست؟
فرآیند شخصی سازی قبل از هر چیز دیگری مست،م داشتن دانش عمیق از کاربران فعال آنلاین است. به منظور نمایه سازی صحیح آنها، گوگل باید با ردیابی، ثبت و نگهداری فعالیت های آنلاین، تنظیمات برگزیده، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، خوانده شده و نظردهی شده توسط کاربران خود، به برخی از اطلاعات خصوصی دسترسی داشته باشد.
در تصویر زیر میتو،د ا،ر دادههایی را که Google از کاربرانش جمعآوری میکند، از جمله: اطلاعات شخصی، مالی، مربوط به فعالیت، دستگاه، مکان و اطلاعات تعاملی جستجو کنید.
هنگامی که Google موفق شد “شخصیت” یک کاربر را ارزیابی کند، مجموعه ای سفارشی از نتایج را برای هر یک از جستارهای او جمع آوری می کند. منحصر به فرد بودن نتایج و ارتباط آنها با علایق کاربر، تاریخچه جستجو و موقعیت مک، از ویژگی های اصلی جستجوی شخصی شده است.
مزایای جستجوی شخصی چیست؟
جستجوی شخصی باعث صرفه جویی در زمان می شود.
گوگل، به ،وان یک موتور جستجوی شخصی، سعی می کند نتایجی را ارائه دهد که قطعاً دوست دارید. این نه تنها شامل ارائه منابع اطلاعاتی مورد علاقه شما، بلکه موضوعات و نظراتی است که قبلاً به آنها علاقه نشان داده اید.
بنابراین به جای اینکه شما اطلاعات ارزشمندی را به صورت آنلاین جستجو کنید، گوگل سعی می کند آنچه را که شما به ،وان «ارزشمند» تعریف می کنید م،ی کند و جستجوی شما را انجام دهد. زمینه خاصی را که هدف آن هستید و همچنین اینکه کدام سایت ها به بهترین شکل به درخواست شما پاسخ می دهند را تفسیر می کند. این بهترین گزینه ها را در بالای نتایج جستجو و voila خود قرار می دهد: شما قفسه کتاب سفارشی خود را در کتابخانه WorldWideWeb دارید.
تهدیدات جستجوی شخصی چیست؟
جستجوی شخصی شما را در یک حباب فیلتر اطلاعاتی قرار می دهد.
با جستجوی شخصی، افق اطلاعات شما محدود به چند سایت و موضوعاتی است که موتور جستجو میداند که دوست دارید و هرگز فرصتی برای دیدن/خواندن دیدگاه جایگزین ندارید. این حباب فیلتر میتواند شما را بدون شما متعصب کند. حتی می تو،د آن را درک کنید. خواندن آنچه دوست دارید می تواند سرگرم کننده باشد اما فقط شما را از دنیای واقعی جدا می کند، حواس شما را ،ل می کند و دانش را محدود می کند.
در تصویر زیر می تو،د مقایسه مختصری از حریم خصوصی بین موتور جستجوی شخصی سازی شده گوگل و DuckDuckGo حریم خصوصی را مشاهده کنید:
جستجوی خصوصی
با افزایش آگاهی از حریم خصوصی کاربران آنلاین امروزی که در نظر گرفتن یک موتور جستجوی جایگزین بیشتر و بیشتر از یک روند محبوب می شود. در زیر می تو،د تمایلات عمومی کاربر آنلاین را نسبت به مسائلی مانند حریم خصوصی آنلاین، جمع آوری داده های حساس و توزیع آن به اشخاص ثالث و همچنین قرب، شدن در تبلیغات هدفمند در نتیجه نمایه سازی دقیق موتور جستجو مشاهده کنید.
اما در واقع جستجوی خصوصی چیست؟
به عبارت ساده، موتورهای جستجوی خصوصی شخصیت شما را ردیابی یا “بررسی” نمی کنند. هیچ فرآیند پروفایلی در تعامل شما با آنها وجود ندارد.
هنگامی که کاربر یک عبارت جستجو را تایپ می کند، نتایج ی،، دریافت می کند که برای هر یک از کاربران آنلاین دیگری که از عبارت جستجوی مشابهی استفاده کرده اند ارائه می شود. کاربران ممکن است در قاره های مختلف زندگی کنند، آنها می توانند کشاورز یا دلالان خیاب، باشند: صرف نظر از علایق و مکان آنها تا زم، که از جستجوی ی،، استفاده می کنند، به نتایج جستجوی ی،، دسترسی خواهند داشت.
مزایای جستجوی خصوصی چیست؟
مزایای جمعآوری ن، دادههای شخصی شما کاملاً آشکار است، شما تبلیغات هدفمندی را دریافت نخواهید کرد که شما را در سراسر وب دنبال کنند. ،ت نمیتواند موقعیت مک، شما، اشتراکگذاری محتوا، نظر دادن، پست ، و فعالیتهای خواندن شما را به دست آورد.
با موتورهای جستجوی خصوصی شما با این فرصت مواجه می شوید که در هنگام مرور آنلاین ردی از خود باقی نگذارید.
تهدیدات جستجوی خصوصی چیست؟
مزیت اصلی موتورهای جستجوی خصوصی مانند DuckDuckGo اغلب توسط برخی به ،وان نقطه ضعف اصلی آن در نظر گرفته می شود. متأسفانه بسیاری از مردم به نتایج جستجوی شخصیشده عادت کردهاند و حتی گمان نمیکنند که چه نوع قیمتی برای این سرویس «سفارشی» میپردازند. آنها موتورهای جستجوی خصوصی را به،وان ارائهدهندگان خدمات فلج میبینند، زیرا نمیتوانند اطلاعات را مطابق با شرایط خاص خود «هضم» کنند. طعم
اما بیایید نگر، هایی را که کاربران آنلاین با Google (موتور جستجوی شخصی سازی شده) و DuckDuckGo (موتور جستجوی خصوصی) روبرو هستند، ببینیم.
در صورت تمایل می تو،د کل آن را مرور کنید مقایسه اینفوگرافیک بین Google و DuckDuckGo و کمی بیشتر در مورد مسائل حریم خصوصی آنلاین جامعه مدرن ما بیاموزید.
درباره نویسنده
Nevyana در OptiLocal بر روی پروژه های بهبود Content Strategy و Backlink Profile تمرکز کرده است. در اوقات فراغت از خواندن رمان های فانتزی، تماشای فیلم و سریال های کره ای، سفرهای دور و نزدیک لذت می برد، اما بیشتر از همه از گذراندن وقت خود با دوستان با یک یا دو پیمانه گینس لذت می برد.
منبع: https://www.rankranger.com/blog/duck-duck-go-google-privacy