دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست ؟ چطور سایت مپ بسازیم سئولب

بسیاری از کاربران گمان خواهند کرد که آن صفحات و یا دسته بندی ها اصلا در سایت شما وجود ندارند. فایلی ساختاریافته به صورت تصویری یا متنی است و درواقع لیستی از صفحات وب سایت شما می باشد. نقشه ی سایت عاملی موثر در زمینه ی سئو است و اطلاعات دقیقی از محتوا و صفحات سایت در اختیار موتور های جستجوگر می گذارد. در نتیجه بهینه سازی سایت در موتور های جستجوگر با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می پذیرد. شرکت گوگل تایید کرده است که قرار دادن نقشه ی سایت ، تاثیر مثبتی بر روی سئو دارد. نقشه سایت XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) در واقع یک فایل متنی حاوی تمام آدرس‌های موجود در سایت شماست.

اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می‌کنید، سایتتان فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد. بعد از ساخت سایت مپ، توصیه می‌کنیم به صورت دستی آنرا بررسی نمایید. پس هرگاه یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید (فرقی ندارد پست بلاگ باشد یا صفحه تجاری یک محصول)، لینک مربوط به آن صفحه، بصورت اتوماتیک به سایت مپ شما اضافه خواهد شد. این نقشه به کراولرها می‌گوید ساختار سایت به چه شکل است. چه محتواهایی داخل سایت قرار دارد و چگونه می‌توان به هرکدام دسترسی داشت.

  • در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است.
  • ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است.
  • بدون شک شما هم می‌خواهید ربات گوگل Crawl Budget سایت‌تان را به بهترین شکل ممکن مصرف کند.
  • در این مقاله با نقشه سایت و کاربرد آن آشنا می شوید و به شما می گوییم چه طور در سایت های طراحی شده توسطسایت ساز آنلاین یوتاب ، نقشه ی سایت خود را مشاهده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی و کسب اطلاعات کامل درباره بودجه خزش، مقاله‌ بودجه خزش چیست را در آکادمی وبسیما مطالعه کنید.

URL های نقشه سایت شما دارای تاریخ ″آخرین ویرایش″ هستند. اگر سایت شما بیش از صفحه دارد بهتر است نقشه‌های چندگانه ایجاد کنید. سایت‌هایی که شامل محتوای آرشیو شده غیرلینک شده به هم هستند. از لیستی از تمام صفحات سایت شما تشکیل شده است تا Googlebot مطمئن باشد که همه چیز را پیدا کرده و کشف می کند.

و دیگر نیازی نیست که خزنده به خود زحمت بدهد که این برای رتبه گرفتن یک سایت هم می‌تواند بسیار مفید باشد. موتورهای جستجو به آسانی می توانند نقشه سایت را پیدا کنند. هر زمانی که محتوای جدیدی در سایت منتشر کنید، پینگ به موتورهای جستجو ارسال می شود تا موتورهای جستجو از تغییرات در نقشه سایت مطلع شوند. در قسمت بعدی، شما می توانید تیک گزینه Add sitemap URL to the virtual robots.txt file را فعال کنید تا آدرس سایت مپ که به وسیله خود وردپرس ساخته شده است را در فایل rebots.txt قرار دهید. برای ساختن سایت مپ روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم کرد. این تگ یه تگ اجباریه و در ابتدا و انتهای آدرس تمامی صفحات که در نقشه سایت قرار می دهیم باید وجود داشته باشه.

توصیه می‌کنیم این تاریخ‌ها را فقط زمانی تغییر دهید که تغییرات مشخصی روی سایت خود ایجاد می‌کنید و یا محتوای جدیدی به سایت اضافه می‌کنید. در غیر اینصورت گوگل اخطار می‌دهد که آپدیت تاریخ‌های صفحاتی که تغییری نکرده‌اند ممکن است بعنوان یک تاکتیک اسپم دیده شود. نقشه‌های سایت محدودیت URL دارند (تا 50 هزار تا URL را قبول می‌کنند). پس اگر یک سایت بسیار بزرگ با هزاران صفحه را اداره می‌کنید، گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایت خود را به چند نقشه سایت کوچکتر بشکنید. در هرصورت، برای معرفی نقشه سایت خود، آدرس URL خود را دراین فیلد وارد کنید و دکمه “Submit” را فشار دهید. فایده ایجاد نقشه سایت XML با استفاده از یوست سئو، این است که بطور اتوماتیک بروزرسانی می‌شود (sitemap داینامیک).

ساختن نقشه سایت و معرفی به گوگل

این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند. برای وب سایت های بسیار بزرگ می توان حتی از چندتا از این دست نقشه های سایت نیز ایجاد نمود. استفاده همزمان از دو سیستم برای ساخت نقشه سایت کار درستی نیست. هردو افزونه کارایی مورد نظر ما را دارند و به صورت اتوماتیک این به روزرسانی انجام می‌شود. در صفحات دسته‌بندی و برچسب، استراتژی یک سایت خبری مشخص کننده آخرین تغییر است. برای مثال کمتر کسی عبارت «اخبار سیاسی» را در گوگل جستجو می‌کند و از طرف دیگر هدف او از جستجو مشخص نیست.

به‌روزرسانی مهم

پس بهتر است ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول متصل کنید و پس از فعال سازی آن، از قسمت INDEX گزینه Sitemap را انتخاب کنید (در قسمت سمت چپ صفحه می توانید این گزینه ها را پیدا کنید). توصیه ما این است که نقشه سایت را به صورت دستی وارد کنید تا مطمئن شوید که حتما موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن هستند. البته شما برای پیکربندی هم می توانید از آدرس زیر اقدام کنید. اگر بلد نیست سایپ مپ ایجاد کنید، اصلا نگران نباشید، ما صفر تا صد ایجاد نقشه سایت را هم در سایت های وردپرسی و هم در سایت هایی که با زبان های php و asp ایجاد شده اند، آموزش خواهیم داد. فرمت قابل قبول XML است.همانطور که در اموزش به صورت تصویری هم موجود است در افزونه Yoast از قسمت قابلیت‌ها گزینه نقشه های XML سایت رو فعال کنید.

فولدر پلاگین ها را پیدا کرده و به داخل آن بروید wordpress-seo فولدری است که نشان دهنده افزونه یواست شماست. در داخل این پوشه ، class-sitemaps.php را می بینید که مقصر همه چیز است. هر آنچه در داخل تابع نوشته شده است را بردارید و کد زیر را جایگذاری کنید.

این صفحه در نقشه سایت هست اما به دلایلی قابل ایندکس نمی باشد. برای رفع این خطا می توانید مطلب ” خطای 404 چیست؟ ” را مطالعه کنید. بروزرسانی خودکار نقشه سایت بهترین گزینه خواهد بود؛ اما برای سایت هایی با کمتر از 100 صفحه، بروزرسانی دستی نیز می تواند انجام شود. آدرس دهی در نقشه سایت باید متناسب با دامنه اصلی باشد و تا حد امکان از حروف فارسی استفاده نشود. برای طراحی سایت همراه با نقشه سایت اتوماتیک همین حالا اقدام کنید …

به‌عنوان مثال اگر سایت ما دو زبانه باشد می‌توانیم آدرس صفحه معادل در زبان‌های دیگر را نیز در همین فایل به گوگل معرفی کنیم. ولی برای شروع اگر تا همین‌جا را به خوبی یاد بگیریم کفایت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به نقشه سایت آکادمی وبسیما یک نمونه واقعی از بخش دسته‌بندی مقالات و نحوه نمایش اطلاعات به گوگل را مشاهده کنید.