دسته‌ها
اخبار

سئوی robots txt ، مثالی بزرگ برای جستجوگرها دهاستینگ فایل روبات سئو

واژه‌پردازها اغلب فایل‌ها را در قالبی اختصاصی ذخیره می‌کنند و می‌توانند کاراکترهای غیرمنتظره‌ای مانند نقل قول‌ها به آن اضافه کنند که می‌تواند برای خزنده‌ها مشکل ایجاد کند. گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است. اگر همه آنها در یک بخش از وب سایت باشند، یک فایل robots.txt می‌تواند دایرکتوری حاوی آنها را مسدود کند. طراحی سایت آموزشی از جمله موضوعاتی در طراحی سایت است که خیلی کم به آن اشاره می‌شود. موسسات آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین کسب‌وکارهایی هستند که به طراحی سایت آموزشی نیاز دارند. طراحی سایت آموزشی اگر به درستی انجام شود، باعث برندسازی، افزایش مشتری، فروش و سودآوری بیشتر این کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه‌ی آموزش می‌شود.

و تاثیر مثبت بر روی الگوریتم Rank Brian گوگل داشته باشند (که خود نشانه پاس کردن استانداردهای امنیت در ربات افزایش ورودی گوگل است). دستور Allow به شما امکان می‌دهد تا به ربات گوگل بگویید که اجازه مشاهده یک فایل، در فولدری که Disallowed شده را دارد. از نظر فنی می توانید فایل robots.txt خود را در هر دایرکتوری اصلی سایت خود قرار دهید. Crawl-delay به موتور های جستجو دستور می دهد که صفحه ای را با تاخیر ایندکس کنند؛ این دستور زمانی کاربرد دارد که صفحه شما دارای مشکل است و می خواهید آن را برطرف کنید.

به همین علت نیز باید قوانینی را تنظیم کنید تا موتورهای جستجو به صفحات تولید شده توسط این فیلتر دسترسی نداشته باشند. به عنوان مثال شما می توانید از ایندکس شدن محتوای تکراری سایت خود جلوگیری کنید. برای جلوگیری از ایندکس شدن کافیست یک فایل متنی درست کنید و از دستور زیر استفاده کنید. بهتر است که یک مجموعه دستور مشترک برای تمام user agent ها داشته باشید تا در هنگام بروزرسانی فایل robots.txt دچار سردرگمی نشوید. حتی اگر این فایل در سایر مسیر ها وجود داشته باشد، پایشگر متوجه حضور آن نخواهند شد.

  • بعد از کلی گشتن تو نت دنبال پیدا کردن مشکلم، شما واقعا یه محتوای کاربردی نوشتید، بقیه یه چیز تکراری رو کپی زدن از هم.
  • Robot یک برنامه کامپیوتری خودکار است که با وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل دارد.
  • در عمل، فایل robots.txt نشان می‎دهد که آیا برخی از نرم‌افزارهای کرال کردن وب می‎توانند قسمت‌هایی از یک وب‌سایت را کرال کنند یا خیر.
  • بلکه این فایل به صورت مجازی و خودکار توسط وردپرس ایجاد می‌شود.
  • موتورهای جستجو مختلف دستورالعمل های موجود در این فایل را به شکل های مختلفی تفسیر می کنند.

وقتی صحبت از URL های واقعی در فایل Robots.txt می‌شود، آدرس‌ها و دستورهای کاملاً پیچیده‌ای در این فایل استفاده می‌شوند. با این حال امکان تطبیق الگو برای طیف وسیعی از URL ها وجود دارد. موتور جست‌وجوهای گوگل و بینگ هردو از یک الگوی منظم برای بررسی URL ها در این فایل استفاده می‌کنند.

نحوه ایجاد فایل Robots.txt

عدم اجازه دسترسی به برخی از بخش های سایت می تواند مورد سوءاستفاده توسط هکرها قرار گیرد. لطفا توجه داشته باشید که فایل robots.txt شما به صورت عمومی در دسترس خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که اولین دستورالعمل همواره در ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد. دقت داشتن به دستورالعمل هایی که برای تمامی فایل های robots.txt و در عین حال برای یک فایل خاص می باشند. وب سایتی که قصد تعریف کردن نرخ خزیدن یا نرخ درخواست در آن دارید را انتخاب کنید.

چگونه فایل robots.txt را آپلود کنیم؟

برخی وب سایت‌های سریع ممکن است عملکرد بدتری نسبت به وب سایت های کند داشته… برای این کار باید کد زیر را در یک فایل با فرمت txt قرار دهید. خصوصی نگه‌داشتن بخش‌های کامل یک وب‌سایت (به‌عنوان‌مثال، سایت مرحله‌بندی تیم مهندسی وب جوان). این کار فقط به خزنده گوگل می‌گوید که هیچ صفحه‌ای را که حاوی رشته URL /example-subfolder/ است، نخزد. نام فایل robots.txt باید با حروف کوچک باشد (بدون Robots.txt یا ROBOTS.TXT).

بدیهی‌ست که رفت و آمد این حجم از ربات‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی بازدهی کلی سایت را با شرایط نامناسبی همراه کند. راحت‌ترین راه حذف کردن صفحه‌ای از نتایج جستجو استفاده از دستورهای به اصطلاح متا تگ در قسمت هد صفحه است. برای تست این که یک صفحه یا هر نوع فایلی توسط فایل Robots.txt بلاک شده، و همچنین اطمینان از این که خود فایل Robots در دسترس است،‌می‌توانید از ابزار تست کننده در سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. کافی است به انتهای آدرس هر سایتی robots.txt/ اضافه کنید و آن را باز کنید. همان Notepad ساده ویندوز یا هر ویرایشگر متن دیگر که فایل خروجی از نوع TXT می‌دهد قابل استفاده است.

امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید. به عنوان مثال اگر دامنه شما Example.com است به ادرس example.com/robots.txt بروید و فایل robots.txt را مشاهده کنید. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند. اگر می‌خواهید امنیت فایل ربات خود را چند درجه بالاتر ببرید از مکانیزم امنیتی Honeypot (یک مکانیزم مبتنی بر داده‌هایی که قابل دسترسی هستند اما دسترسی آن‌ها به صورت مداوم مانیتور می‌شود) استفاده کنید.