دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست و چطور یک فایل Robots عالی بسازیم؟ نوین

برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست. این اطلاعات به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند. تصویر زیر فایل robots.txt سایت یوتیوب به عنوان نمونه نمایش داده شده‌است.

  • © ۱۴۰۱ تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال نردبانمی‌باشد و هر گونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد.
  • به سایت خود برگردید و تمام این بهینه سازی ها را روی سایت خود انجام دهید.
  • در صورتی که دارای صفحاتی هستید که در کنار ایندکس نشدن نیاز است که اعتبار آنها به لینک ها انتقال یابد، بایستی دنبال مکانیسم دیگری باشید.
  • سلام وقتتون بخیر خواستم تشکر کنم وخسته نباشیدبگم واقعا ربات های که خریدم عالین ومشکلی ندارن …
  • وب سایت های بزرگ و پر بازدید، روزانه هزاران بار توسط ربات های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند.

فایل Robots.txt‌ یک ابزار بسیار بحرانی برای سئو می‌باشد و اگر نتوانید به درستی آن را هندل کنید ممکن است در امنیت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر اصول و قواعد و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید می‌توانید به راحتی از آن برای بهبود کارایی وبسایت خود استفاده کنید. هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند.

استفاده از تگ noindex برای پیاده سازی روی منابع چندرسانه ای مانند فیلم ها و فایل های PDF دشوار خواهد بود. این قانون به Googlebot می‌گوید که پوشه تصویر وب‌سایت شما را ایندکس نکند. اولین قدم شما این است که واقعاً فایل robots.txt خود را ایجاد کنید. تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید.

Robots.txt چیست؟

بیشترین کاربرد URL Cloacking، در سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing به چشم می خورد. با این کار شما می توانید لینک های ایجاد شده در Affiliate را مدیریت کرده و آدرس آنها را مخفی کنید. طبق این دستور، ربات ها اجازه دسترسی به صفحه admin-ajax.php را دارند؛ اگر می خواهید دسترسی به این صفحه را غیر فعال کنید، باید به تنظیمات وردپرس رفته و گزینه Search Engine Visibility را فعال کنید. این محتوا را ایندکس می‌کنند تا در اختیار کاربرانی که به دنبال اطلاعات هستند قرار بگیرد. گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای کاربردی گوگل است که استفاده از آن به‌خصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ ضرورت دارد. با مطالعه این مطلب با این ابزار کارآمد و اصول استفاده از آن آشنا خواهید شد.

راهکار بهتر برای جلوگیری از دسترسی به این گونه صفحات، قرار دادن پسورد برای دستریست. موتورهای جستجو و دیگر پایشگرهای وب پس از ورود به یک سایت می دانند که بایستی به دنبال یک فایل robots.txt باشند. اما آنها تنها در یک مسیر مشخص (مسیر ریشه وب سایت) به دنبال این فایل هستند. اگر یک پایشگر در مسیر /robots.txt هیچ فایلی را مشاهده نکند، فرض را بر این قرار می دهند که هیچ فایل robots.txt در این وب سایت وجود ندارد.

مدیریت دسترسی موتور های جستجوی گوگل

در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید. فایل robots.txt فایلی جهت مشخص کردن دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت است. 5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ما به ربات های موتور جستجو، اعلام کرده ایم که می تواند فایل های موجود در پوشه آپلود را می تواند ایندکس کند.

هر چیزی که بعد از “Disallow” می آید صفحات یا بخش هایی هستند که می خواهید مسدود کنید. برای صفحات محرمانه اما قابل دسترسی از Noindex استفاده کنید.

چگونه خزش ربات خاصی را متوقف کنم؟

در تصویر بالا گوگل اعلام می کند که چنین صفحه ای وجود دارد، اما اطلاعات آن از دید گوگل قابل مشاهده نیست، چرا که جلوی دسترسی به آن گرفته شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلی ابتدا بایست صفحات مورد نظر را با استفاده از متا robots نوایندکس نمود و پس از خارج شدن آن صفحات از ایندکس گوگل، اقدام به بلاک نمودن آدرس ها کرد. برخی از ربات ها ممکن است که دستورات فایل robots.txt را نادیده بگیرند. این موضع بیشتر در مورد پایشگرهای غیر موجه مانند ربات های یابنده ایمیل ها برقرار است. اگر اولین بارتان باشد که این قسمت را باز میکنید و قبل از نصب افزونه یوست سئو فایل ربات خود را نساخته باشید، دکمه برای شما به صورت “ایجاد فایل ربات” نمایش داده خواهد شد. بهتر است دقیق تر با دستورات آشنا شوید و همیشه نظر یک متخصص را بپرسید تا بتوانید یک نقشه سایت درست حسابی برای خود بسازید.