دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

این برچسب یه برچسب اختیاریه و برای مشخص کردن باز تغییرات بروزرسانی یه صفحه است و مشخص میکنه این صفحه هر چند وقت یه بار تغییر میکنه. این بازه تغییرات ممکنه همیشه یا هفتگی یا روزانه و … باشه. هر دو گزینه های مناسبی هستند ولی توصیه ما استفاده از افزونه yoast seo هست. در غیر این صورت، از سوی گوگل به‌روزرسانی صفحاتی که محتوای آن‌ها تغییری نکرده است می‌تواند به‌عنوان یک تکنیک اسپم شناخته شود.

  • موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است.
  • درحالی‌که نقشه‌های سایت XML به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان ابزاری خاص برای سئو در نظر گرفته نشده است، در حقیقت آن‌ها از اطمینان از رتبه‌بندی دقیق یک وب‌سایت در صفحه نتایج موتور جستجو اطمینان حاصل می‌کنند.
  • اگر هیچ فایلی از قبل در این قسمت وجود ندارد، آدرس فایل خود را بگذارید و دکمه Submit را بزنید.
  • در نهایت باید از طریق گوگل وبمستر sitemapها رو به گوگل شناسایی کنی.
  • لذا اگر سایت شما بیش از ۵۰۰ صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید.

و اینکه محتواهای مهم و اولویت‌دار برای کراول شدن کدام‌ها هستند. سلام داشتن سایت مپ اجباری نیست ولی یکی از فاکتورهای سئو هست که بودنش مزایایی داره که به سایت کمک میکنه. برای راه اندازی بخش بلاگ سایتمون، به ناچار بر روی ساب دامین مجبور شدیم سایت رو با cms وردپرس بالا بیاریم. دامنه اصلی ssl داشت، اما برای فعال کردن ssl روی ساب دامین (بلاگ فعلی و تازه تاسیس) مشکلاتی داریم. اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم. در حالی که ssl فعال هست و ادرس‌ها با پیشوند https لود میشن.

نقشه سایت؛ به ربات‌های گوگل مسیر بدهیم

اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص میشود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال اگر بخش مقالات تکنولوژی از مقالات بازی و سرگرمی برای شما مهمتر است، میتوانید این تفاوت را بوسیله نقشه سایت به وبمستر خود معرفی کنید. برای ساخت نقشه سایت راه های زیادی در مقابل شما وجود دارد.

ساختن نقشه سایت و معرفی به گوگل

شما می توانید از یک CDN استفاده کنید، به شرطی که آن را در گوگل سرچ کنسول تایید کرده باشید. آدرس صفحه در نقشه سایت هست (کد 200) ولی در این صفحه هیچ محتوای ارزشمندی دیده نمی‌شود و پیامی مبنی بر عدم وجود محتوا نمایش داده می‌شود. آدرس صفحه مورد نظر در نقشه سایت هست ولی دسترسی ربات گوگل به این صفحه از طریق فایل robots.txt محدود شده است. پس از ثبت نقشه سایت، لیست سایت مپ‌های ما به صورت زیر نمایش داده می‌شود. برای درک بهتر هر کدام از اعداد مشخص‌شده در تصویر را با هم بررسی می‌کنیم. اشاره کردیم که ایندکس صفحات برای گوگل هزینه و زمان زیادی دارد.

در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان نوین، به شما پاسخ دهند. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند. اگر سایت شما با تعداد بالای صفحات فاقد سایت مپ باشد، ممکن است برخی صفحات از دست خزنده‌ها در رفته و index نشوند. با استفاده از نقشه‌های سایت مپ یا sitemap به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. هرگز سعی نکنید موتورهای جستجو را با ایجاد نقشه جدید و یا مواردی از این دست گول بزنید تا صفحات شما را مجددا ایندکس کنند.

بخصوص اگر ساختار پیچیده ای در سایت شما وجود دارد و یا تعداد صفحاتتان بسیار زیاد است حتما یک نقشه برای سایت ایجاد کنید. یا مثلا ممکن است تعداد صفحات سایت شما از نرخ خزش سایتتان بیشتر باشد. برای مثال، می‌توانید ببینید که سایت مپ زیر شامل 116 لینک به صفحات مختلف است. 109 تای آنها موجود یا Valid و 6 مورد آنها محروم یا Excluded هستند.