دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست ؟ چطور سایت مپ بسازیم سئولب

از این رو به دست آوردن اطلاعات صحیح در این مورد به کار سختی بدل گشته است. همراه با توسعه وب و اینترنت، گوگل و سئو نیز در حال تحول هستند. چیزی که تا دیروز به عنوان یک توصیه خوب محسوب می شد، امروزه دیگر چنین ویژگی ندارد. جالب است که بدانید نقشه سایت از روزهای ابتدایی پیدایش سئو، همراه با آن مطرح بوده است.

  • به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند.
  • بنابریان اگر می خواهید همزمان با هر تغییر در وب سایت نقشه سایت را بروزرسانی کنید، دیگر نقشه سایت استاتیک به کار شما نخواهد آمد.
  • توی همون صفحه روی نقشه سایت قدیمی کلیک کنید وارد صفحه دیگری میشوید.

توضیحات هم از جاهای مشخصی دریافت میشه که همه بهش دسترسی دارن. مشخصا خطایی در کدنویسی شما وجود دارد که نقشه سایت بدرستی عمل نمیکند. همه افزونه ها رو غیرفعال کنید و فقط نقشه سایت فعال باشه.

نه مشکلی پیش نمیاد فقط بخش نقشه سایت yoast را غیرفعال کنید و نقشه جدید را به گوگل وبمستر خود معرفی کنید. اینکه دقیقا چه خطایی موجب عدم نمایش نقشه سایت میشود را باید از طریق log سیستم یا فعال کردن حالت debug بدست بیاورید. ولی در حال حاضر همانطور که گوگل نیز اعلام کرده است بخش هایی از نقشه سایت شما به درستی عمل نمیکند. مثلا در همین آدرس ارسالی اگر روی لینک دوم کلیک کنید متوجه میشوید به جای اطلاعات آدرس ها صفحه سفید نمایش داده میشود. چه مدت از معرفی نقشه سایت شما گذشته است؟ برای بررسی و ایندکس صفحات پیشنهاد میکنیم حداقل 2 هفته به گوگل زمان دهید. برای مثال، گوگل بیشتر صفحات وب را از طریق لینک‌ها پیدا می‌کند.

اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند. گفتیم که سایت مپ فایلی با قالب xml است که صفحات شما را به موتورهای جستجویی مانند گوگل معرفی می کند. موتورهای جستجو با خزش در صفحات شما، آن را ایندکس می کنند.

اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی را مدیریت می‌کنید، داشتن سایت مپ برای هر گروه محصول، می‌تواند مدیریت صفحه محصول را حتی ساده‌تر کند. شما می‌توانید برای محصولات لباس مردانه، محصولات لباس زنانه، لوازم جانبی و غیره یک نقشه سایت داشته باشید. بعد از این مرحله سایت مپ شما به سرچ کنسول اضافه می شود و شما می توانید جزئیات را مثل تصور زیر مشاهده کنید.

مدتی هست که سرعت ایندکس مطالب سایتم تو گوگل خیلی کم شده. برای مثال برای سایتم هر روز ساعت 6 صبح مطلب متنشر میشه ولی توی xml زمان نوشتن مطلب ثبت شده است. این فایل برای اطلاع رسانی های بازتاب ها و ارسال مطلب از طریق ایمیل استفاده میشه که عموما در سایت ها کاربرد زیادی ندارند.

دانلود سایت مپ از یک سایت

و اگر سایت شما کاملا جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک‌لینک دارد، در اینصورت نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات شما، بسیار بزرگ است. اگر سایت تان سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد و به طور خودکار هم هیچ افزونه ای برای ساخت سایت مپ در آن تعبیه نشده، کمی کارتان ساخته شده و باید به سراغ راهکار بعدی بروید. سایت مپ خبر نوعی دیگر از نقشه سایت است که اغلب توسط سایت های خبری استفاده میگیرد. این سایت ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهند. گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند.

مطالب مرتبط

موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند. یک روش دیگر افزودن نام سایت مپ “sitemap_index.xml” به انتهای دامنه وب سایت تان است. در این مرحله تب “طبقه بندی ها” یا تکسانومی را انتخاب کنید و مشابه مرحله قبل مواردی که باید در سایت مپ وجود داشته باشند را مشخص نمائید. در یک سناریوی نرمال بایستی “دسته ها” و “دسته های محصولات” در وضعیت “بله ” باشند و سایر موارد مثل برچسب نوشته ها که محتوای تکراری تولید می کنند به صورت “خیر” تنظیم شوند. صفحاتی که با کلمه عبور محافظت می شوند را از سایت مپ خارج کنید، چرا که موتور جستجو نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

چرا داشتن نقشه سایت مهم است؟

لینک‌های زیر نیز ساخت نقشه سایت را برای شما بسیار آسان می‌کنند، البته اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا برای سایت خود استفاده میکنید افزونه‌های مناسبی در اختیار خواهید داشت. یا شاید شما یک فروشگاه اینترنتی را با ۵ میلیون صفحه راه‌اندازی کرده باشید. تا زمانی که لینک سازیسایتتان تکمیل نشده باشد و تعداد زیادی بک لینک نداشته باشید، گوگل زمان زیادی را برای یافتن تمام آن صفحات پشت سر می‌گذارد. برای مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینک‌ پیدا می‌کند و اگر سایت جدید است و بک لینک کمی دارد، در این صورت یک نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات سایت شما بسیار موثر است. پس از اینکه تغییرات را بروزرسانی(پابلیش) کنید آدرس صفحه از نقشه سایت حذف خواهد شد. برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند.