دسته‌ها
اخبار

راهنما و آموزش کامل فایل robots txt و تاثیر آن در سئو سایت سئو روز آکادمی

بنابراین اگر دستورالعمل هایی را برای همه ربات ها در نظر گرفته اید و به دنبال آن دستورالعمل هایی برای یک ربات خاص مد نظرتان است باید بدانید که تنها این دستورالعمل های خاص توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرند. در مثال بالا به هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ اجازه دسترسی به پوشه /about/ directory داده نمی شود که این عدم اجازه دسترسی شامل مسیر /about/company/ نیز می شود. به عنوان مثال در موتورهای جستجو گوگل و بینگ در صورتی که تعداد کاراکترهای استفاده شده در دستورالعمل Allow بیشتر باشد اولویت بیشتری نسبت به دستورالعمل Disallow خواهد داشت. توجه داشته باشید که تفسیر آنها از این دستورالعمل اندکی متفاوت می باشد و به همین علت نیز بهتر است که قبل از استفاده حتما اسناد موجود در وب سایت این موتورهای جستجو را مطالعه کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که گوگل از امکان تعریف یک crawl rate یا نرخ خزیدن که به آن نرخ درخواست نیز گفته می شود پشتیبانی می کند که شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل به آن دسترسی داشته باشید.

یک فایل robots.txt شامل دستورالعمل هایی برای تمامی موتورهای جستجو می باشد. با این حال، یک فایل robots.txt کار زیادی برای مدیریت ترافیک ربات‌های مخرب انجام نمی‌دهد. ابزارهای مدیریت ربات مانند Cloudflare Bot Management یا Super Bot Fight Mode می‌تواند به مهار فعالیت مخرب ربات، بدون تأثیر روی ربات‌های ضروری مانند خزنده های وب کمک کند.

  • در غیر این صورت آن‌ها به رفتار طبیعی خود یعنی بررسی و ایندکس کردن تمام بخش‌های سایت ادامه خواهند داد.
  • اگر به آن بگویید صفحاتی مثل بک اند وب سایتتان را ایندکس نکند، او به شما احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد.
  • جلوگیری از ظاهرشدن محتوای تکراری در SERP (توجه داشته باشید که متا ربات‌ها اغلب انتخاب بهتری برای این کار هستند).
  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند.

موتورهای جستجو معمولاً اطلاعات قرار داده شده در Robots.txt را برای چند روز در حافظه خود نگه می‌دارند. در صورتی که این فایل را بروزرسانی کرده‌اید بهتر است آدرس آن را برای بررسی در گوگل سرچ کنسول ارسال کنید تا سریع‌تر بروز رسانی شود. برای اینکه بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید باید از فایل Robots.txt استفاده کنید. در گام نخست باید بررسی کنید که هیچ محتوایی در این فایل برای بررسی و خزیدن ربات‌ها مسدود نشده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که اگر آدرسی در این فایل برای ربات‌ها مسدود شود هیچ وقت سئو و ایندکس نمی‌شود. اگر می‌خواهید یک فایل Robots.txt ایجاد کنید بهترین راهنما برای شما دستورالعمل گوگل است.

طراحی سایت تخفیف گروهی

گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند.

شرایط Robots.txt در وردپرس به چه صورت است؟

این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود. همچنین با داشتن یک فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کنید تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت مالیات اضافه نکنند، یا صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند فهرست‌بندی نکنند. REP همچنین شامل دستورالعمل‌هایی مانند ربات‌های متا و همچنین دستورالعمل‌های صفحه، زیر دایرکتوری یا سراسر سایت برای نحوه برخورد موتورهای جستجو با لینک‌ها (مانند «دنبال‌کردن» یا دنبال نکردن «nofollow») است. فایل robots.txt بخشی از پروتکل حذف ربات‌ها است، گروهی از استانداردهای وب که نحوه خزیدن ربات‌ها در وب، دسترسی و فهرست‌بندی محتوا و ارائه آن محتوا به کاربران را تنظیم می‌کند.

خدمات و دسترسی ها

هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.

Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. اعمال تغییرات ناخواسته در این فایل می‌تواند کل سایت یا بخش بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. با تنظیم صحیح این فایل می‌توانید فرایند خزش در سایت خود را بهینه سازی کنید و از فهرست شدن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری کنید.

این دستور مشخص می‌کند که دستورهای موجود در فایل، تنها برای یک ربات خاص (در اینجا Googlebot) قابلیت اجرا دارد. را فعال کنید تا دسترسی تمامی ربات‌ها به سایت شما مسدود شود. همانطور که پیداست، باید مثل نمونه بالا، آدرس دقیق نقشه سایت خود را به صورت صحیح در این لاین وارد کنید. شناخته می‌شوند را مدیریت کرده و آدرس آن‌ها را مخفی کنید تا کاربران به نوعی مجبور به کلیک روی آن‌ها شوند. ظاهرا تنظیمات رنک مث درست انجام نشده آموزشش رو تو سایت ببینید. البته شما به‌عنوان مدیر سایت می‌توانید از افزونه WordPress SEO by Yoast جهت عدم نمایش دسته‌بندی سایت در ایندکس شدن صفحه‌نمایش صفحه‌هایی که ساخته‌شده‌اند استفاده کنید.