دسته‌ها
اخبار

ساخت فایل ربات Robots txt Generator ابزار سئو پونه مدیا

با ابزار انلاین که فایل robots.txt رو چک کردم میگفت وجود نداره اما از طریقی که شما اموزش دادید فایلی رو اورد که اصلا دستوراتش فرق میکنند. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. دستور sitemap که در ادامه این دستور آدرس نقشه سایت می‌آید یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.

  • Googlebot علاوه بر درک دستور user-agent و disallow دستور allow را متوجه می شود.
  • این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود.
  • در این بخش قصد دارم برخی از مهم ترین مثال های فایل robots.txt را در اختیار شما قرار بدم.
  • همچنین برخی از دستورات انحصاری ربات‌های خاص هم برای بسیاری از ربات‌ها، ناشناخته و غیر قابل درک است و به همین خاطر ممکن است برخی ربات‌ها از این دستورات پیروی کنند و برخی دیگر به آن‌ها توجهی نکنند.
  • یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است.
  • اینکه از افزونه سازنده فایل ربات استفاده کنید تا آن را برای شما نصب و راه اندازی کند.

ربات گوگل برای هر سایت یک بخش بودجه ای را که متناسب با مطلوبیت و ماهیت آنها باشد، کنار می گذارد. برخی از سایت‌ها بزرگ‌تر هستند، برخی دیگر از اختیارات زیادی برخوردارند، بنابراین از Googlebot کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. استفاده از فایل robots.txt برای تمام سایت‌های متوسط و بزرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند.

طراحی سایت آموزشی

موتورهای جستجو به کمک ربات های خزنده خود می توانند سایت های مختلف را بررسی کنند؛ اما این امکان برای شما وجود دارد که جهت حرکت یا به عبارتی مسیر حرکت ربات های خزنده را مشخص کنید. فایل Robots.txt، در واقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی سایت یا روت دایرکتوری قرار می گیرد. من یک وبسایت با ورد پرس ساختم و بعد از قرار دادن تعدادی مطلب تیک اجازه بررسی محتوا توسط موتور های جستجو را برداشتم. هفته اول تعداد بازدید سایت عالی بود ولی بصورت ناگهانی افت کرد و الان به صفر رسیده. تم رو عوض کردم و در گوگل وبمستر هم سایت رو ثبت کردم اما افزونه یوست هنوز پیغام میده که سایتتون ایندکس نمیشه.در سایت وبمستر تولز هم برای نقشه ی سایت ارور میده!

الان به حالت دیفالت برگردوندم و دسترسی همه بازه اما همچنان گوگل سرچ کنسول به من اخطار میده که ربات ها توسط روبوتس دات تی اکس تی بلاک شدن و صفحات کراول نمیشن. گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد. بعد از انتخاب وبسایت به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که آخرین محتوای فایل Robots.txt که گوگل دریافت و بررسی کرده را نمایش می‌دهد. می‌توانید فایل را در همین صفحه ویرایش کنید و بعد با زدن دکمه submit صفحه‌ای باز می‌شود. برای دسترسی به دایرکتوری Root وب‌سایت‌تان می‌توانید به اکانت هاستینگ وب‌سایت وارد شوید.

مسدودکردن یک خزنده وب خاص از یک صفحه وب خاص:

فایل ربات robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجوی شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از فایل ربات پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند. مطالعه این راهنما به شما در مورد فایل robots.txt سایت و نحوه ساخت فایل ربات سایت و اهمیت آن در سئو اطلاعات زیادی خواهد داد. با مطالعه این مقاله شما می‌توانید فایل robots.txt سایت خود را ایجاد و بررسی کنید و مطابق با ساختار سایتتان اصلاح کنید.

به عنوان مثال فایل robots.txt سایت گروه دیجیتال نردبان از اینجا قابل مشاهده است. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که از طریق فایل‌های ربات از اطلاعات محرمانه‌ی خود مراقبت می‌کنند در حالی که کاملا برعکس است و برخی ربات‌ها می‌توانند از این اطلاعات شما سوءاستفاده کنند. گزارش سئو یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی است که باید هر شرکت خدماتی سئو به مشتریان خود ارائه دهد. درواقع در گزارش سئو شما می‌توانید از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته و بازخوردهای آن اطلاعاتی به دست بیاورید و البته مهم‌ترین کارها در بهینه سازی سایت است.

همچنین جلو موتور جستجو، را برای ایندکس کردن افزونه ها و فولدر ادمین وردپرس گرفته ایم(با عبارت Disallow). در صورتی که این فایل در هاست سایتتان آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات های موتورهای جستجو می توانند به تمام صفحات سایت شما دسترسی پیدا کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که مشکلی در فایل robots.txt وجود نداشته باشد، دکمه قرمز رنگ تست، به رنگ سبز و Allowed تغییر می کند. علاوه بر این، این ابزار امکانات دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد؛ مثلا می توانید از طریق بخش URL Tester، آدرس صفحات مختلف سایت را بررسی کنید تا متوجه شوید که برای ربات ها مسدود شده اند یا خیر.