دسته‌ها
اخبار

فایل robots txt چیست و چه کاربردی در سئو و ایندکس شدن سایت دارد؟ وب جوان

اما اگر تعداد صفحات فراتر از حد انتظار بود (به URL صفحاتی که فهرست بندی شده اند که شما نمی خواهید توجه نمایید) زمان آن است که از Robots.txt استفاده نمایید. دستورالعمل های متا نمی تواند برای منابع چندرسانه ای مانند PDF ها و تصاویر به خوبی Robots.txt عمل نماید. مثلا یک صفحه در دست ساخت دارید و یا اینکه یک صفحه برای ورود به بخش مدیریت سایت دارید. درنهایت امیدوارم که با واژه Robots.txt ، نحوه عملکرد و چگونگی نوشتن آن به خوبی آشنا شده باشید.اگر مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شد آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید. مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما با عملکرد آن…

  • اگر در نحوه دسترسی به ریشه وب سایت خود مشکل دارید یا برای انجام این کار به مجوز نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت تماس بگیرید.
  • درحالی‌که اگر شما به طور تصادفی Googlebot را از خزیدن در کل سایت خود منع کنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برخی موقعیت ها وجود دارد که در آن فایل robots.txt می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • عملا فایل ربات از طرف مدیر سایت برای موتورهای جستجو تهیه و ارائه می شود.
  • در مورد مشکلت فکر نمی کنم robots.txt بتونه بهت کمکی بکنه چون این مشکل باید از یک جای دیگه درست بشه.
  • در این مقاله درباره اهمیت طراحی ریسپانسیو روی سئو سایت صحبت کرده‌ایم.

معمولا موتورهای جستجو محتویات فایل robotx.txt را ذخیره می‌کنند تا به دانلود مجدد آن نیاز نداشته باشند، با این حال روزانه چندبار نسخه جدید فایل را بارگذاری می‌کنند. پس انعکاس تغییرات اعمال شده در فایل Robots.txt زمان زیادی نخواهد برد و سریعا اعمال می‌شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید، این است که فایل robots.txt به حروف بزرگ و کوچک حساس است. به عنوان مثال اگر بخواهید برای فایلی با نام File.php محدودیتی ایجاد کنید و به اشتباه در فایل robots.txt، نام آن را file.php بنویسید، هیچ محدودیتی برای آن اعمال نکرده اید. این مقاله همه آنچه در موبایل مارکتینگ نیاز دارید را توضیح می دهد، در سال 2018 تمرکز به سمت موبایل ها رفته و حتی گوگل نیز ابتدا نسخه موبایل سایت را بررسی می کند، بنابراین دانستن این اطلاعات برای هر فردی ضروری است.

سوالات پرتکرار درباره فایل robots.txt سایت

همچنین گوگل دارای ربات Googlebot-Image برای جست جوی تصاویر نیز است. اکثر موتورهای جستجو از قوانین یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی نیست برای هر موتور جستجو یک دستورالعمل مجزا نوشته شود. برای خزیدن در بین وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از لینک‌های قرار داده شده در سایت‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند. درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.

چرا که تمام بخش های سایت و هاست، تحت تاثیر هزارن ربات قرار گرفته است. با توجه به آنچه گفته شد، امکان ویرایش مستقیم فایل robots.txt در وردپرس وجود ندارد. به همین دلیل باید برای ویرایش آن، یک فایل جدید را ایجاد کرده و در هاست مجدد بارگذاری کنید. زمانی که فایل جدید robots.txt ساخته می شود، فایل مجازی به صورت خودکار غیر فعال می شود.

طراحی سایت ریسپانسیو

لذا قبل از فعالسازی توجه کنید که بر روی کدام دستگاه می خواهید آنرا فعال نمایید. در زمینه کلمات کلیدی حتما این نکته رو هم در نظر داشته باشین که هیچ وقت نمیشه تو کلمات کلیدی که رقابت شدیدی توشون وجود داره به سادگی اومد توی صفحات اولیه گوگل. باید با استفاده از کلمات کلیدی جانبی که رقابت توشون کمتره صفحات سایت رو اول بالا بکشید.

با این حال اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی پر رقابت در صفحه سوم یا چهارم گوگل باشد استفاده از ربات شاید بتواند آنرا به صفحه دوم یا اول بیاورد اما نمیتواند آنرا به رتبه های نخست صفحۀ اول برساند. گفتیم فقط نباید از یک دونه ای پی استفاده بکنیم و باید به هنگام جست و جو های مختلف ای پی تون رو عوض بکنین، تا هویتتون مخفی باقی بمونه. اگر می‌خواهید نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید، پس باید از این فایل استفاده کنید.

دستور Disallow

یک نمونه فایل صحیح ربات robots.txt که شاید بیشتر کاربران به دنبال آن هستند، میتوانید آن را در زیر مشاهده کنید. شما باید یک فایل ربات داشته باشید که حداقل یک دستور درون خود دارد. اکنون شما یک فایل درست و صحیح دارید که آماده است در سایت قرار گیرد و همچنین برای گوگل هم ارسال شود.

یعنی باید از طریق عوض کردن ای پی، هویت خودتون رو مخفی کنید و به کلمات کلیدی هم باید تنوع بدین. برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم. اگر از تگ نوایندکس استفاده کنید مستقیما به ربات‌های کراولر اعلام می‌کنید که این صفحه نباید در نتایج جستجو نمایش داده شود.

یک فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای ربات‌ها است که به آنها می‌گوید به کدام صفحات وب می‌توانند دسترسی داشته باشند و به کدام صفحات نباید بروند. فایل‌های robots.txt برای خزنده‌های وب موتورهای جستجو مانند Google مرتبط هستند. یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد. در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد. به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که فایل Robots.txt چیست؟ همچنین نحوه بهینه سازی فایل robots.txt برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد.