دسته‌ها
اخبار

فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت

دستورات فایل ربات به دو صورت Allow و Disallow تعریف می شوند، برای مجوز دادن به ربات موتور جستجو از دستور Allow استفاده می شود و برای محروم کردن یا محافظت کردن از آدرس یا قسمتی از سایت هم از Disallow استفاده می شود. اصلا آنها زبان آدمیزان حالیشان نیست، پس خودتان را خسته نکنید. در مورد کلمات کلیدی کم رقابت، استفاده از ربات افزایش ورودی گوگل قطعاً سبب بالا آمدن سایت شما (ورود به صفحه اول و حتی آمدن به رتبه نخست) میشود اما در کلمات کلیدی پُر رقابت، قضیه آنقدرها آسان نیست. زیرا کسب رتبه در کلمات کلیدی پُر رقابت تنها به ورودی گرفتن از گوگل وابسته نیست و به عواملی نظیر اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، بک لینک‌ها و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد.

  • این موضوع این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد که به کنترل تگ های خود بپردازید.
  • این محصول در حقیقت پکیجی شامل ربات های متعدد، آموزش‌ها و ابزارهای لازم برای ارتقاء سئو سایت شما می‌باشد.
  • طراحی سایت فروشگاه موبایل برای مغازه‌داران و فروشندگان موبایل و تبلت یک نیاز اساسی است.
  • فایل robots.txt در cms وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارد و اگر در شرایطی وجود نداشت می توانید با نصب افزونه yoast seo فایل ربوتس دات تی ایکس تی را فعال و ایجاد نمایید.

آنچه “مه ویژن” را در طراحی سایت های مختلف از دیگر شرکتهای طراحی سایت متمایز کرده است، طراحی سایت خلاقانه، منحصربفرد و متناسب با ویژگی‌های هر کسب و کار است. طراحی سایت فروشگاهی هر چند طرفداران بسیاری دارد اما کم پیش می‌آید که در طراحی سایت فروشگاهی گاهاً حتی خود طراحان سایت اصولی و درست عمل کنند. در این مقاله تمامی آنچه که باید درباره طراحی سایت فروشگاهی بدانید را می‌خوانید. و دیگر فایل‌های مشابه را بلاک کنید، ممکن است سایت شما به صورت مناسب بارگذاری نشود و این مسئله نیز می‌تواند باعث ایجاد خطا شده و در ایندکس شدن دیگر صفحات سایت شما تأثیر منفی بگذارد. فایل robots.txt برای یافته شدن توسط پایشگرها بایست در مسیر ریشه سایت قرار داشته باشد.

راهنمای کامل فایل robots.txt

ما به شدت توصیه می‌کنیم اگر فایل robots.txt را در سایت خود ندارید، بلافاصله آن را ایجاد کنید. عدم وجود یک فایل robots.txt موتورهای جستجو را از خزیدن و نمایه‌سازی وب‌سایت شما متوقف نخواهد کرد. فایل robots.txt سایت شما نقش مهمی در عملکرد کلی سئو شما دارد. این فایل شما را قادر می‌سازد تا با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنید و به آن ها نشان دهید که چه بخشی از سایت شما را باید ایندکس کنند و چه بخش‌هایی را نباید ایندکس کنند.

در صورتی که شما هم قصد دارید تا سئو سایت خود را به صورت کاملا حرفه ای بهینه سازی کنید بهتر است که با تمامی جنبه های مختلف فایل robots.txt آشنا شوید و از نیروهای متخصص برای پیاده سازی این فایل استفاده کنید. در زمان پیاده سازی این قطعه کد در فایل robots.txt توجه داشته باشید که این کار باعث قطع شدن دسترسی تمامی ربات های گوگل می شود. روش های مختلفی وجود دارد که شما با پیاده سازی آنها در فایل robots.txt می توانید دسترسی موتورهای جستجو به بخش های مختلف سایت خود را فراهم کنید. با این حال باید توجه داشت که موتورهای جستجو گوگل و بینگ در این جا اجازه دسترسی خواهند داشت چرا که طول کاراکترهای دستورالعمل بیشتر از Allow می باشد. با استفاده از این دو دستورالعمل شما می توانید به موتورهای جستجو بگویید که می توانند به یک صفحه یا فایل خاص در پوشه های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کرده و در غیر این صورت مجاز به دسترسی به این فایل ها نیستند. از آنجایی که هر یک از موتورهای جستجو مدت زمان محدودی برای خزیدن در یک وب سایت را دارند، شما باید سعی کنید که این زمان را صرف صفحاتی کنید که نیاز دارید تا در لیست موتورهای جستجو نمایش داده شوند.

محدود کردن ایندکس فایل‌های خاص

اگر فایل مذکور با فرمت استاندارد و صحیح ایجاد نشده باشد و یا اطلاعات و دستورات داخل آن قادر به شناسایی نباشند، ربات‌های موتورهای جستجو همچنان به دسترسی به اطلاعات سایت شما ادامه داده و می‌توانند آن‌ها را ایندکس کنند. به عبارت دیگر، ربات‌ها فقط زمانی تغییر رفتار می‌دهند که دستور دقیق و منطبق با آن رفتار را از طریق متون داخل این فایل دریافت کرده باشند. در غیر این صورت آن‌ها به رفتار طبیعی خود یعنی بررسی و ایندکس کردن تمام بخش‌های سایت ادامه خواهند داد. اگر اجازه بررسی صفحه‌ای را با دستورات فایل ربات نداده باشیم باز هم امکان دارد گوگل آن را ایندکس کند و در نتایج جستجو ظاهر شود. ربات گوگل یا باید به صورت مستقیم صفحه را دریافت و بررسی کند (معمولاً به کم نقشه سایت) یا باید از لینک‌های دیگری که از صفحه‌ها و سایت‌‌های دیگر به آن صفحه داده‌اند آن را پیدا و بررسی کند.

آیا واقعا به فایل robots.txt نیاز داریم؟

نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات مربوط به تگ ها و نویسنده ها در وب سایت شما بخزند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند. لطفا به این مسئله توجه داشته باشید که امکان ارجاع چندین نقشه XML سایت در فایل robots.txt برای شما فراهم شده است که می توانید از این امکان نهایت بهره را ببرید تا سئو سایت خود را بهبود دهید.