دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

الان داشتم صفحه توضیحاتش رو هم میخوندم جایی به امکان ایجاد چند نقشه برای یک سایت اشاره نکرده. متاسفانه نمیتونم در این مورد کمکی کنم ولی اگر تعداد صفحات سایت شما کمتر از 5000 تاست با یک نقشه کارتون درست خواهد بود. سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند.

  • نقشه سایت HTML فالبا در فوتر سایت و در تمام صفحات آن لینک شده اند.
  • برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد.
  • اما اگر فکر می‌کنید که برای بازدیدکنندگان مفید هستند، دراینصورت داشتن یک سایت مپ HTML احتمالا برای سئوی سایت شما مضر نخواهد بود.
  • بسیاری از استراتژی های سئو که می خواهید در مورد آنها بشنوید متمرکز بر کلمات کلیدی هستند – اما کارهای دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه بسیار حیاتی هستند.

وجود نقشه سایت (سایت مپ) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شمارا پیدا کند، تا کراولر ها بتوانند به‌راحتی سایت را ایندکس کنند. نقشه‌های سایت همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحات در سایت شما مهم هستند. از آنجایی که نقشه سایت نباید زیاد سنگین باشد و حجم زیادی را اشغال نکند، بهتر است بعد از ساخت نقشه آن را فشرده‌سازی کنید تا فضای بیهوده اشغال شده را از بین ببرید. حجم موردنظر برای این سایت مپ ها نبایستی بیشتر از ۱۰ مگابایت باشد که این حجم برابر تعداد ۵۰۰۰ لینک یا آدرس است. اگر تعداد صفحات شما بیشتر از این تعداد یا این حجم شد باید از sitemap index file استفاده کنید. با استفاده از فایل ایندکس نقشه سایت می‌توانید تا ۵۰۰۰۰ نقشه سایت در هر سایت مپ یا sitemap ایندکس خود ذخیره کنید.

اجازه ندهید نقشه سایت شما بیش از حد بزرگ شود.

اگر به لحظ فنی امکان پیاده‌سازی این نسخه را ندارید از RSS یا TXT استفاده کنید. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت و تعداد آدرس‌ها در نقشه سایت کمتر از 10 هزار صفحه باشد. به عبارت دیگر استفاده از نقشه سایت تنها بر سرعت ایندکس صفحات تاثیر دارد ولی جایگاه هر صفحه براساس کیفیت محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی و بسیاری فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود. بودجه خزش یا Crawl budget به تعداد صفحاتی گفته می‌شود که ربات های گوگل طی یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک روز) در سایت ما بررسی و ایندکس می‌کنند.

تگ Priority

مدیریت این ابزار تنها برای نسخه https ضروری بوده و فایل نقشه سایت نیز تنها در این پنل به گوگل معرفی می‌شود. تصور کنید که قبلا نقشه سایت خود را با یک افزونه یا ابزار ساخته‌اید و حالا قصد دارید تغییرات اساسی در آن ایجاد کنید. اولین سوال این است که آیا این کار بر سئو سایت من تاثیر منفی دارد؟ قطعا خیر. نقشه سایت یک فاکتور برای رتبه‌بندی صفحات نیست، با تغییر محتوا یا آدرس این فایل شما دستورالعمل‌های جدیدی را به ربات‌های گوگل می‌دهید و نحوه مدیریت بودجه خزش را تعیین می‌کنید. سایت مپ یا نقشه سایت، راهنمای ربات‌های گوگل برای بررسی سایت ما است.

البته این یک خطای جدی و مشکل عجیب نیست و در بسیاری از سایت ها صفحاتی وجود دارند که مدیر سایت از دسترس گوگل خارج کرده است. که کاراکترهای قرار گرفته در آدرس نباید بیشتر از 2048 باشد. 3- تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.

البته بستگی به این دارد که شما از چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد. خطای لینک، هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر 404 برای لینک های شکسته و ریدایرکت 301 و 302 برای لینک‌های تغییر مسیر یافته است. استفاده از لینک‌های صحیح در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است. شما می‌توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید.

در مورد سوالی که داشتید خط مربوط به admin-ajax بهتر است که به همین شکل باقی بماند و در واقع این خط یک استثنا برای عدم دسترسی به بخش wp-admin ایجاد میکند. انستیتو سئوف با حضور جمعی از متخصصان برنامه نویسی وب و سئو با هدف ارتقاء و بهبود کسب و کارهای آنلاین بنیان نهاده شده است. ما در سئوف مدیرت کسب و کارهای آنلاین را به عهده میگیریم تا در دنیای پر رقابت وب سهم عمده‌ای داشته باشند.