دسته‌ها
اخبار

نقشه سایت sitemap چیست و چگونه سایت مپ بسازیم؟ مهدی عراقی

برخی از سرویس‌های مدیریت محتوا می‌توانند بطور نقشه سایت تولید کنند. این نقشه‌ها هرگاه که یک صفحه یا نوشته به سایتتان افزوده یا از آن حذف می‌شود، به‌روزرسانی می‌شوند. اگر CMS شما به صورت پیش‌فرض این کار را نمی‌کند، معمولا افزونه‌هایی هستند که نقشه سایتتان را برایتان ایجاد می‌کنند. این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند. معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند. علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است.

ساخت نقشه سایت و معرفی آن به گوگل نیز یکی از مباحث جذاب در حوزه سئو تکنیکال است که نه بر جایگاه سایت بلکه بر سرعت دیده‌شدن آن توسط گوگل تاثیرگذار است. لزوماً به این موارد نیازی ندارید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به نقشه سایت XML شما نگاه می کنند. اما اگر فکر می کنید اینها برای بازدیدکنندگان انسان مفید هستند، یک نقشه سایت HTML احتمالاً صدمه ای به سئو سایت شما نمی زند. یکی دیگر از روش های ایجاد سایت مپ برای سایت های وردپرسی، استفاده از افزونه Yoast است. برای فعالسازی این افزونه سئو می توانید از قسمت مخزن وردپرس، yoast را جستجو کرده و آن را نصب کنید. نکته مهم برای ایجاد سایت مپ، این است که دامنه به نام خود شما ثبت شده باشد، تا بتوانید گزارش نقشه سایت را دریافت کنید.

آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند. یادتان باشد که همه ی وبسایت ها نیاز به نقشه سایت ندارند. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید.

  • لیست های سایت مپ صفحات به خزنده های موتور جستجو می دهد هر آنچه را که باید در مورد صفحات و ساختار سایت شما بدانند.
  • در آخر اگر می توانید با کلیک روی دایره آبی رنگ، نقشه ساخته شده را مشاهده کنید.
  • توصیه ما این است که نقشه سایت را به صورت دستی وارد کنید تا مطمئن شوید که حتما موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن هستند.
  • اگر یک فایل xml دارید که احتمال دارد بیش از ۵۰ مگابایت شود؛ آن را به چند فایل کوچک‌تر تقسیم کنید.

مشکل از قالب نیست چون اگر مشکل از قالب بود باید وقتی قالب پیشفرض وردپرس را نصب میکردم مشکلم حل میشد درحالیکه حل نشد. باید چه کاری انجام بدم تا این ارور برطرف بشه خیلی نیاز دارم منتظر جوابتون هستم تو همین پست. سلام برشما فک کنم من اشتباه می کنم در این پست شما بجای برچسب نوشتید این برپسب . با افزونه های پرستا شاپ آشنایی کافی نداریم ولی در چنین شرایطی ممکن است ارتقای هاست شما و افزایش CPU و RAM بتواند مشکل شما را برطرف کند. اما می‌خواهیم هرگونه صفحه محروم را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

نکته ای که باید درباره نقشه سایت بدانیم

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید یک نقشه سایت با پلاگین Yoast SEO ایجاد کنید. با استفاده از ابزار Search Console Google، می‌توانید سایت مپ خود را مستقیماً به Google ارسال کنید و می‌داند که بعدازاین لیست صفحات باید خزیده شود. صفحات کم ارزش، مانند صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی یک وب‌سایت، ممکن است اصلاً فرکانس تغییر نداشته باشد و در عوض یک برچسب به معنای (آخرین اصلاح‌شده) را که شامل تاریخ خواهد بود (در قالب YYYY-MM-DD) ذکر کند. XML یا Extensionable Markup Language، فرمی برای رمزگذاری اطلاعات در قالب آسان خواندن برای موتورهای جستجو است. در این مقاله با شما همراه هستیم تا در مورد نقشه سایت و تأثیراتی که می‌تواند روی سئو بگذارد صحبت خواهیم کرد. برای سایت هایی که با زبان php یا asp.net نوشته شده اند، نیاز به برنامه نویسی است؛ اما برای سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده می کنند، نیاز به برنامه نویسی نیست.

نقشه سایت؛ به ربات‌های گوگل مسیر بدهیم

سایت مپ یا sitemap در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را دربردارد تا کراولر های موتورهای جستجو بتوانند به راحتی سایت را ایندکس کنند. در مقابل این نوع سایت مپ یا Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می‌شود sitemap )که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود انجام دهید ایجاد نقشه سایت است.

اما پرطرفدارترین افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس Google XML Sitemaps می‌باشد و ما نیز این افزونه را برای ساخت سایت مپ در وردپرس پیشنهاد می‌کنیم. در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود. در صورتی که نقشه سایت نداشته باشید باز هم امکان ایندکس صفحات وجود دارد، اما وجود نقشه سایت کار را برای اسپایدرها راحتر خواهد کرد و آنها می توانند سریعتر به صفحات مهم وب سایت تان دسترسی داشته باشند.

اگر از yoast و rank math استفاده می‌کنید نیازی به افزونه‌های جانبی برای نقشه سایت نخواهید داشت. ولی در صورتی که افزونه google xml sitemaps را استفاده کردید حتما نقشه سایت yoast یا rank math را غیرفعال کنید. قبلا که ساب دامین نداشتم توی کلمه کلیدی اصلی در صفحه اول گوگل بودم ولی الان اصلا نیستم. معمولا آدرس نقشه سایت ما در فایل robots.txt نیز درج می‌شود در نتیجه گوگل امکان دسترسی به آن را خواهد داشت.